8 newton

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 8 newton

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 216 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

bentl
    Deltager
      • Planet

Da jeg er i gang med at slibe mit 8″ spejl, se tråden her:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11575&PN=1

skal den jo også gerne have et sted at bo. Så da foucaut testeren ikke er så let at lære at bruge, har jeg brugt mere tid på at vurdere, hvordan jeg skal bygge resten af teleskopet. Så her er, hvad jeg op til nu er nået frem til:

Primærcellen er færdig, så spejlet uden problemer kan drejes, men det kan ikke uden videre falde ud.

Spejlet hviler på filtpuder.

Der er finger skruer til justering og til kontralås

Tubus bygges på et støberør Ø250, L1200 fra biltema. Røret skal males sort indvendig, og beklædes med glasfiber udvending. Det er jeg lidt spændt på, da det bliver første gang jeg arbejder med glasfiber. Men det kan vel læres

[FILE=uploads/1016/IMG_4410.JPG[/IMG]

Sekundær spejlet er indkøbt fra Antares Optics, en 2,6″, rimeligt stort, men når det er til en 8″ f4,5 til astrofoto, skal der lidt til.

Holderen har jeg nogenlunde på plads i tankerne, så den får I at se, når jeg bliver tilfreds med den

Mere følger, når jeg når videreBentL2014-05-24 21:18:23

mvh
      Bent

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bent.

Det ser godt ud. Herligt at se nogen bygge kikkert selv. Det er både fornøjeligt, lærerigt og så får man en god protion indsigt i hvordan en newt funker. Bliver spændende at følge.

Måske skulle du sikre spejlet lidt bedre mod at falde ud – du kender sikkert Murphys lov.

mvh Viggo.

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Bent

Jeg vil give Viggo ret, det er en god idé at sikre spejlet mod at falde ud af cellen , jeg har selv brugt justerbare vinkler med kork belægning på min 6 tommer, se billede. Jeg er sikker på der er andre metoder Spejlet hviler på 3 filtpads af den type man bruger til møbler etc.

Beklager den ringe billedkvalitet.

mvh

Johnny

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Bent

Netop understøtning af hovedspejlet er en meget følsom ting. Jeg kan godt følge din hensigt med at sørge for god understøtning med de seks filtpads, men der skal ikke megen skævhed til, før understøtningen ikke fungerer efter hensigten. Et 8″ spejl kan du nøjes med at understøtte tre steder. Brug tre runde pads med en diameter på 20-30 mm og placer dem 40% af spejlradius målt fra midten.
            http://tocobs.org/celltri.jpg
            Hvis du så har de tilhørende justeringskruer lige under de tre pads, så vil du opnå den største præcision.

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet '8 newton' er lukket for nye svar.