8 F4,5

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 8 F4,5

• Dette emne har 23 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af jens. This post has been viewed 427 timesjacobsen. This post has been viewed 427 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

bentl
    Deltager
      • Planet

pyyh…

25 µm var nok. Ridsen er næsten helt væk, så et par wets mere i aften, og så de finere korn i løbet af weekenden. Så burde jeg være tilbage ved poleringen igen sidst på weekenden.

mvh
      Bent

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

BentL wrote: pyyh…

25 µm var nok. Ridsen er næsten helt væk, så et par wets mere i aften, og så de finere korn i løbet af weekenden. Så burde jeg være tilbage ved poleringen igen sidst på weekenden.

Kanon godt Thumbs%20Up

bentl
        Deltager
          • Planet

Ja, ganske godt, at du fik mig overtalt til at starte på 25my fremfor #320.

mvh
          Bent

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Bent.

Husk at tage et par wets ekstra når ridsen ser ud til at være væk. Der kan være mikrofraktur i glasset nedenunder ridsen, som kommer frem igen under polering….

mvh
            Jens

bentl
            Deltager
              • Planet

Så blev jeg endelig færdig med finslibningen (for anden gang)

Poleringen gik sidste gang ret langsomt, eller også er jeg bare for utålmodig, så denne gang har jeg lavet et par justeringer:

– Jeg gik ned på 5 µm som sidste finslibning. Overfladen ser nu helt fin ud med meget små korn. Helt jævnt fordelt.

– Ved første gang havde jeg ikke helt styr på temteraturen i værkstedet, hvor jeg polerer. Nu er det blevet endnu koldere, og da det kun er opvarmet af gasfyr og fryser, var der kun 17 C. Så gasovnen er blevet startet op, så jeg kan holde temperaturen på 20 C.

Så kan jeg forhåbentlig komme hurtigere gennem poleringen, og komme frem til det virkelig spændende – figureringen

Lap’en og spej er nu til opvarmning, så jeg kan få sat gang i den første varm presning i mere end 2 uger.

mvh
              Bent

bentl
              Deltager
                • Planet

Poleringen er nu næsten ved at være færdig. Overfladen er fin med ganske få fine pits. De forsvinder, når jeg går i gang med at rette spejlet helt op. Midten er lidt for høj og jeg har fået Turned Down Edges (TDE), så der er lidt tilbage endnu, inden jeg er klar til at parabolisere spejlet.

Det er nok også godt nok. Så får jeg lidt mere tid til at lære at bruge foucoult testeren. Den er jeg blevet færdig med at bygge, men den er ikke helt let at bruge. Det kræver faktisk noget øvelse at få et fint billed frem.

Jeg har dog fået så meget ud af den, at jeg kan se, at jeg kun er ganske få mm fra mit mål på en F4.5, så mon ikke jeg lærer det hen ad vejen. Så kan det også være at jeg får så meget styr på testeren, at jeg også kan få taget et par billeder af spejlet i testeren.

BentL2014-02-23 17:59:03

mvh
                Bent

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Bent.

Held og lykke med projektet. Det lyder lovende. Det er flot at du kan ramme f4.5 så præcis.

mvh Viggo

bentl
                  Deltager
                    • Planet

Foucault testeren har drillet mig en del. Det tager noget til at blive gode venner med den. Så før jeg får helt styr på den, tør jeg ikke polere videre på spejlet.

I stedet er jeg gået videre med at bygge spejlets nye hjem. Det kan følges her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12261&PID=122535#122535BentL2014-05-24 21:17:54

mvh
                    Bent

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Bent.

Cellen har for udefinerede understøtninger. Du bør have tre veldefinerede støttepunkter, se f.eks denne:

https://stellafane.org/tm/dob/ota/cell.html

Angående brug af foucault-tester, så sig til. Kom forbi!
                      Jeg skal iøvrigt snart til at laminere “biltema” rør med glasfiber, til en 5 ” linse og et 6½” spejl.
                      Spændende.

mvh
                      Jens

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet '8 F4,5' er lukket for nye svar.