8 F4,5

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 8 F4,5

• Dette emne har 23 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af jens. This post has been viewed 426 timesjacobsen. This post has been viewed 426 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

bentl
    Deltager
      • Planet

Hej

SĂ„ er det vist blevet min tid til at fortĂŠlle lidt om mit spejlslibnings projekt.

Jeg havde i lang tid overvejet selv at lave et spejl, men det virke ret uoverskueligt at fÄ startet op, sÄ da Jens Jacobsen ville starte et spejlslibnings kurses , var jeg straks med pÄ ideen.

MĂ„let er en 8” F4,5, som gerne skal blive helt ideel til astrofoto, men det mĂ„ vi jo se, om det lykkes.

Efter aftale med Henrik Schneider blev toolet lavet af en granit bordplade

Men med en streng lĂŠrer, hvor fĂžrste ordre var: ”Bare kom i gang og prĂžv det af” var det stadig lidt svĂŠrt at komme i gang. Heldigvis fulgte der hurtigt nogle meget gode links med ordren, sĂ„ vi kunne komme lidt i gang.

Efter en arbejdslÞrdag hos Jens var der straks meget mere, der faldt pÄ plads, sÄ herefter gik det stÊrkt.

Men nok ogsÄ lidt for stÊrkt. Man skal jo ogsÄ huske at skifte lidt, sÄ toolet ogsÄ kommer Þverst, sÄ pludselig havde jeg en sagitta 0,1 mm dybere end planlagt. SÄ der var lidt at rette op pÄ. Det lykkes da ogsÄ efter en del arbejde med toolet Þverst, sÄ nu er sagitta 2,82 mm, hvilket svarer til 913 mm brÊndvidde, hvilket pÄ 203 mm glas svarer helt prÊcist til en F4,5.

1. januar blev jeg fÊrdig med finslibningen. Jeg afsluttede med 9 ”m grit, og granit toolet har virket helt perfekt. Det er en smule blÞdere end glasset, sÄ det tager hurtigt form sammen med glasset.

I dag har jeg sÄ vÊret i gang med at fremstille en pitch lap. Det er faktisk mÞg besvÊrligt og et ret beskidt arbejde, sÄ alt var pakket ind i alufolie.

Oprindeligt havde jeg planlagt at stÞbe kvadraterne i en bilmÄtte hvor dybden pÄ kvadraterne er 5 mm.

Men jeg havde nok fÄet fyldt for meget beg i, sÄ det hele splintrede, da jeg forsÞgte at fÄ beget ud, sÄ det var forfra igen og smelte det hele op igen.

Basis af lap’en er 3 stk 8 mm krydsfiner plader skĂ„ret ud med ca. 5 mm stĂžrre diameter end spejlet og herefter limet sammen. Jeg havde ikke tĂ„lmodighed til at vente pĂ„ at en gipsafstĂžbning skulle hĂŠrde i 1 uge . Derefter stĂžbe pĂ„ traditionel mĂ„de direkte oven pĂ„ basis, og sĂ„ trykke rillerne i beget.

De smÄ facetter fik jeg lavet af et plastnet, som blev lagt mellem beget og et let opvarmet spejl.

SÄ kontakten mellem spejl og beg ser sÄledes ud

Lab’en er afprþvet en enkelt gang her i eftermiddags.

Hold k
 det er noget andet at arbejde med end slibningen. Det binder meget mere, sÄ det er meget hÄrdere at arbejde med.

Men effekten er imponerende. Efter bare en wet (det hedder det vel ikke, nÄr det er polering) er glassets overflade fuldstÊndig forandret. Overfladen er meget mere glat, og det kan allerede nu reflektere en 40 watts lampe.

Jeg er nu i gang med at bygge min Foucault tester ver. 2, da jeg ikke var tilfreds med den fĂžrste jeg byggede. Den havde kun bevĂŠgelse pĂ„ y-aksen i retning mod spejlet, sĂ„ den nye bliver bygget med bevĂŠgelse pĂ„ x og z –aksen.

SÄ nÊste opdatering kommer, nÄr jeg har et billede af spejlet fra den nye og forhÄbentlig tilfredsstillende tester.

mvh
      Bent

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Det ser sgu’ godt ud!

Hvor lang tid har du brugt pÄ at hule spejlet ud?

AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Bent.

Flot gÄet!
          NÄr jeg kigger pÄ kontakten mellem lap og spejl, sÄ ville jeg nok lave en varm-pres inden man begynder for alvor pÄ poleringen. (du har vel forseglet kanten af krydsfineren med en omgang lak??)
          LĂŠg spejlet i lunkent vand, og lav det gradvist varmere. NĂ„r det er lunt, varmer du begen op ved at lĂŠgge den i det varme vand en 10 minutters tid. Op med spejl og lap, og lĂŠg lappen nederst med spejlet ovenpĂ„, godt med cerium imellem, mĂ„ske med en anelse opvaskemiddel (et par drĂ„ber). SĂ„ lidt vĂŠgt ovenpĂ„, f.eks en 1Âœ liters sodavand, som vĂŠgt. Pres Âœ times tid og poler sĂ„…

mvh
          Jens

bentl
          Deltager
            • Planet

Ind til nu ca. 2 mÄneder. Hvor mange timer tÞr jeg ikke byde, og har mÄske heller ikke helt lyst til

Men alt i alt krÊver det ikke sÄ lang tid som forventet. Det der tager lang tid fÞrste gang, er at fÄ lavet alle de andre ting udenon, som man kan genbruge alle de nÊste gange, f.eks. en foucault tester

mvh
            Bent

bentl
            Deltager
              • Planet

Hej Jens

Jo, basis blokken er fuldt lakeret, sĂ„ den fĂ„r en tur under varmt vand inden nĂŠste omgang. Spejlet skal vel ogsĂ„ varmes, fugerne genopfriskes osv. inden lap’en kan bruges igen.

mvh
              Bent

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Bent.

Det er ikke sikkert rillerne lukker sammen, hvis de ikke gÞr det, sÄ lad dem endeligt vÊre.
                Husk at spejlet skal varmes langsomt op, fĂžrst lunkent vand Âœ times tid, sĂ„ lidt varmere etc.

Den centrale kerne af glas er jo lĂŠngst inde og derfor kold i lĂŠngere tid. Jeg ved at det er glas uden spĂŠndinger, men der er jo ingen grund til at risikere at glasset revner fordi det bliver varmet hurtigt op. Giv tid.

mvh
                Jens

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Bent,

Det ser godt ud Thumbs%20Up
                  Det med krydsfiner skiver er helt fint. Mel Bartels bruger ogsÄ krydsfiner til hans tools.

Du bruger samme auto-mÄtte som jeg, men har du prÊpareret den med silikone-spray?
                  For uden tror jeg, at begen klĂŠber sig godt fast.
                  Og sÄ skal begen ud inden den bliver alt for kold, for ellers splintrer den.

Jeg fandt en mulig forklaring pÄ, at min egen beg blev sÄ klisteret.
                  Den silikone-spray er jo ren petroleum, sÄ den fortynder begen kraftigt.
                  Jeg havde ikke ladet den tĂžrre ordentligt ud pĂ„ mĂ„tten… Lektie lĂŠrt Embarrassed

Det med at presse nettet mellem begen og spejlet er smart, men jeg ville ogsÄ ridse begen yderligere.
                  Evt med en bÞrste med metal-hÄr, du ved sÄdan en til at bÞrste metaloverflader rene.
                  Man kan fĂ„ nogle smĂ„ nogle, dem med messing “hĂ„r” er bedst.

Hvordan fik i skÄret granitbordet ud i cirkler ?

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Det tegner godt Bent, og du er noget foran mig

Granit blokken er skĂŠret rund med vinkelsliber, absolut ingen problem med diamant klinge. henrik.schneider2014-01-05 09:07:07

bentl
                    Deltager
                      • Planet

Hej Henrik

Det er jo problemet med at ville have et stort spejl. Der er noget mere overflade at slibe

Lars: jo, mÄtten var behndlet med silikonespray, men jeg tror umiddelbart jeg fik hÊldt for meget beg i, sÄ ternene hang sammen, og sÄ blev den ogsÄ for kold. Resultatet blev i hvert fald, at ternene splinterde, da jeg forsÞgte at fÄ dem ud. FortsÊtter du med at bruge mÄtten?

mvh
                      Bent

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Bent,

Ja, nu jeg (tror) jeg kender Ärsagen til, at begen blev sÄ klisteret.
                        Jeg vil sÞrge for lidt mindre silikone-spray og sÄ vÊre obs pÄ at det tÞrrer helt ud inden begen kommer pÄ.

Jeg tror ikke det gÞr noget, at der kommer et tykt lag pÄ, det er faktisk svÊrt at styre nÄr man hÊlder pÄ.
                        Men sÄ skal begen vÊre en lille smule varm og blÞd, nÄr man piller den ud af mÄtten.
                        Ellers kan man nok ikke undgÄ at den splintre. Og det sviner !!

Nogle trimmer begen under vand i et fad eller lign.
                        Det gĂžr at der ikke flyver beg-splinter rundt. MĂ„ske kunne man gĂžre noget lignende, nĂ„r vi skal have ternerne ud af mĂ„tten…

Lars Malmgren2014-01-05 16:44:09

bentl
                        Deltager
                          • Planet

NEJ, NEJ, NEJ….

Nu var jeg lige godt i gang med poleringen, og sÄ opdager jeg en kÊmpe ridse

Har forsÞgt at polere lidt videre, men den er alt for dyb til at poleringen kan fjerne den. SÄ nu er det tilbage til finslibning. Umiddelbart virker den ret dyb, sÄ jeg skal nok tilbage til #320.

Ăžv, Ăžv, Ăžv

Heldigvis har jeg da bevaret mit tool, sÄ jeg kan gÄ direkte til slibningen igen

mvh
                          Bent

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Eiiijjj for pokker da !! Ouch

PrĂžve lige finslib med 25my microgrit, bare et par wets.
                            For det er jo ikke sikkert, at du behÞver at gÄ helt tilbage til K320.
                            Der er jo alligevel nogle timers finslib fra 320…

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

TrĂŠls!

Intet mindre.
                              Det tager umanerligt lang tid med korn finere end 1000 at fjerne ridser. Minimum tilbage til korn 800, og nok realistisn ned til korn 400. Men et par wets kan klare det.

Polerede du iĂžvrigt Mirror on top eller Tool on top da ridsen kom??

mvh
                              Jens

bentl
                              Deltager
                                • Planet

Jeg opdagede faktik ikke, at ridsen kom. Men jeg har kun poleret MOT.

Jeg prÞver nok et par wets i weekenden med 25 ”m, bare for at se effekten, det kunne jo vÊre jeg kunne spare nogle omgange.

Men ja, rigtigt trĂŠls!

mvh
                                Bent

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

IĂžvrigt er det et glimrende eksempel pĂ„ vĂŠrdien af at gemme sit slibetool. PrĂžv at forestille dig at du nu skulle skrabe al begen af og begynde sliberiet pĂ„ noget der har vĂŠret klistret til. Hvorefter du kan begynde at lave en ny polerlap etc etc…

Et tip: For at undgÄ rider etc igen (der sidder mÄske et eller andet i begen) sÄ kan det vÊre umagen vÊrd at tage din polerlap ud under den varme vandhane og skrubbe den igennem med en Rens-let grydesvamp med godt med opvaskemiddel, indtil begen igen er fin og sort. SÄ er den som en ny lap, men skal naturligvis have en omgang pres, hvilket man snildt kan gÞre mens den er fin og varm. Husk at smÞre cerium pÄ inden du lÊgger (det let opvarmede i lunkent vand) glas pÄ. Ikke for meget vÊgt ved lun beg, nÄr du presser.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet '8 F4,5' er lukket for nye svar.