64 bit

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR 64 bit

• Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 314 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Vil lige høre om alle de drivere til cameraer og styringer af diverse, man efterhånden har fået instaleret på sin Pc også programmerne kan køre i 64bit, kan se at den nye Windovs 7 kommer i 64bit version lige som Vista også har en 64bit version???????????Er det noget man kan satse på eller holde sine fingre fra. Har så også forstået at 64bit versionen kan hondtere en del flere ram end 32bit versioner.

max
        • Nova

64 bit Windows operativsystemer kan håndtere mere ram og mere diskplads.

Men hvis ikke applikationerne er kompileret med med en 64 bit kompiler

bliver der ikke nogen performance forbedring.

Hold øje med om applikationerne og driverne du ligger på er lavet til 64 bit.

VH. Max

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Men hvis ikke applikationerne er kompileret med med en 64 bit kompiler

bliver der ikke nogen performance forbedring.

Jamen, kan 32bit drivere egentlig køre på 64bit versioner, selv om det ikke bliver bedre og hurtigere ?????

max
            • Nova

Det er er rigtigt at især 32 bit drivere har problemer med at køre på 64 bit windows.

Det gælder især for grafikkort og lydkort.

Men igen man skal holde øje med de enkelte programmer og drivere hvad de er

lavet til.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Min stationære PC er en 64 bit, med 64 bit Vista.

Den kørerer fint 32 bit programmer og drivere.

Men skal processoren udnyttes skal programmerne også være 64 bit.

Jeg læste en test af Photoshop CS3 (32 bit) kontra Photoshop CS4 (64 bit). CS3 kørte et filter-plugin på 56 sek. CS4 kørte samme plugin på 12 sek.

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Sidder med en pc og er lidt i tvivl om hvad jeg skal instalere??? Men hvis du ikke har problemer med især driverne vil jeg da prøve, for i fremtiden vil programmer og drivere vel blive skrevet til 64 bit??

max
                  • Nova

Hvis man bruger 32 bit drivere på 64 bit OS er det lidt forskelligt med udfaldet om

det virker.

Men de fleste nyere ting bliver lavet med 64 bit drivere så hvis de findes kan man jo

lige så godt bruge dem.

VH. Max

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Problemmet er ikke så meget lyd og grafik mere, det er mest astro ting.

Der er ikke vildt mange astrocam’s som der findes en 64bit driver til, og hvis der ikke er en 64bit driver… Ja så er det en no go, og man kan ikke bruge det stykke hardware på den windows.

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Øv! Jeg må give MS retUnhappy

Jeg har lige forsøgt at få Qcam 2 Pro til at køre på 64 bit Vista. Den kan jeg ikke få til at virkeCry

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Nå bruker ikke jeg Windows selv i dag, men muligens kan man løse dette under kompatibilitetsmodus for 32-bit? Jeg vet det går for programmer, men drivere er kanskje verre å få til?

Ulempen med å bruke kompatibilitetsmodusen er at du må ha Windows 7 Ultimate, Enterprise eller Professional. Denne funksjonen er altså ikke tilgjengelig i f.eks. Win 7 Premium.

Hvis 32-bits drivere ikke lar seg installere i kompatibilitetsmodus, kan man installere to Windows-installasjoner under Microsoft Virtual PC (gratis) – f.eks. en 32-bits XP og en 64-bits Windows 7. De driverne som da ikke finnes i 64-bits versjon installerer man bare i XP sammen med tilhørende maskinvare/programvare. Med Virtual PC kjører man så 32-bits og 64-bits programmer og drivere side om side på én desktop.

Ulempen med Virtual PC-løsningen er jo at man må anskaffe to Windowser, hvis man ikke har dem fra før, og det er dyrt.

Mvh,
                        Bjørn

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Win7 kan ikke heller uden 64bit drivere, sorry.

Sidder med Ultimate64 her, og kan få meget til at virke % fokuser, sikkerhedschip og GPS (der findes dog en driver til GPS’en, bare ikke lavet til min model – så den er jeg igang med at teste)

Virtuel windows, kan heller ikke bruge den… Da kravet ser ud til at være hovedsystemet først… Og kender den ikke tingen, kan den virtuelle windows ikke se at den er der.

alfi
                            • Main Sequence

hei
                            det enkleste er nok å kjøre en dualboot, med en partisjon med 32bit OS, og en med 64bit OS.
                            dette er enkelt å få til, spesielt om du alikevel skal formatere harddisken.

alfi

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

MStauning wrote: Win7 kan ikke heller uden 64bit drivere, sorry.
                              […]

Virtuel windows, kan heller ikke bruge den… Da kravet ser ud til at være hovedsystemet først… Og kender den ikke tingen, kan den virtuelle windows ikke se at den er der.

Ok, da vet vi det. Smile

Mvh,
                              Bjørn

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Det er rigtigt det der er skrevet, så jeg føler nærmest at det bare bliver en gentagelse, men.. Windows 64 bit (XP 64, Vista 64 og 7 64) kan ALLE køre de fleste 32 bit programmer. De fleste, for en del af de gamle 95, 98 og ME programmer nægter konsekvent at køre ordentligt på Vista. Tit findes der dog en lille patch eller opgradering, som kan råde bod på dette. Dog som det også er nævnt, vil der ikke være nogen særlig ydelsesforbedring ved 64 bit (med 32 bit programmer) udover den extra ram systemet kan håndtere.

Ligeledes giver det ingen nævneværdig ydelsesforbedring i sig selv at have en 64 processor, der skal styresystem og software til.

For de teknisk mindede, mener jeg at have læst at forbedringen ligger i antallet af værdier systemet kan holde pr. processor clockcycle. 32 bit systemet kan maks holde 2^32 værdier pr clockcycle, mens 64 bit kan holde 64^2 værdier pr clockcycle. En clockcycle er en beregning processoren foretager. En 3 GHz processor vil så kunne foretage omtrendt 3 mia beregninger pr. sekund. (Dog vil multicore systemer reelt kunne lave flere, da der på samme processor sidder flere kerner, som i sagens natur, hver arbejder som en selvstændig processor).

Dog er der driver problemet. 64 bit systemer skal have 64 bit kompilerede drivere, for at kunne fungere fuldt ud. Man kan muligvis installere 32 bit drivere, men det er meget tvivlsomt om de vil fungere. Jeg har til d.d. ikke fået nogen 32 bit driver til at fungere på min 64Ultimate maskine.

En mulig setup ville være enten at plage producenterne nok til at udgive 64 bit drivere,eller mere sandsynligt, at bruge en 32 bit maskine til at styre enheder og tage billeder og en 64 bit maskine til at stacke og behandle.

Finn
                                Deltager
                                  • Neutron star

På et tidspunkt kan dem der laver driver og den slaks vel ikke komme uden om at lave dem i 64 bit. Alle er vel intreseret i at følge med udviklingen, og mon ikke de er klar over at når man køber en ny PC er der båder 32 og 64 bit versioner med, hvadenten det er vista elle windovs 7 ( er windovs 7 egentlig ikke er rent 64 bit styresystem ?? )

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet '64 bit' er lukket for nye svar.