6 Newton

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 6 Newton

• Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jens. This post has been viewed 1027 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

navid
      • Asteroid

Det står på engelsk, det gør det lidt sværer, men ejg skal nok læse det imorgen jeg har i øjeblikket problemer med mine øjne :p

/Navid

gosky
      Deltager
        • Moon

Jeg har en dansk manual til LXD75, som du også kan få med.

/Johnny

navid
          • Asteroid

Kim, kan jeg også se stjernetåger med den, og når jeg gør hvordan ser de så ud, altså struktur/farvaemæssigt ?

k_holst
          Deltager
            • Nova

Du kan godt se nogen af de kraftige tåger med lidt strukture, men ingen farver.

Øjet er meget dårligt til at se farver i svagt lys.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Prøv at se linket her http://www.geocities.com/rodelaet/ETX-105deepsky.html

Jeg synes tegningerne er rimeligt realistiske i forhold til hvad man kan se ved okularet.

jens
              Deltager
                • Giant

k_holst wrote: Du kan godt se nogen af de kraftige tåger med lidt strukture, men ingen farver.

Øjet er meget dårligt til at se farver i svagt lys.

Hov Kim Ouch

Det er så ikke rigtigt. Dvs. at det med at se farver i svagt lys er korrekt, men at der ikke findes Deep Sky man ikke kan se i farver – det er altså muligt, – det kræver selvfølgelig et teleskop af en vis størrelse, men allerede fra 6-8″ er det muligt på enkelte udvalgte planetariske tåger.

navid
                  • Asteroid

Jens kunne du nævne nogen?

/navid

jens
                  Deltager
                    • Giant

Du kunne prøve med Katteøjetågen som den første.

I min 10″ står den blålig ved lav forstørrelse, men bliver grønlig ved højere forstørrelse.

Her min sketch af denne flotte tåge fra sidste år. Bemærk at der ikke er brugt filter, så den står som den ses gennem okularet:

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Jeg tror også jeg gerne lige vil indskyde, at det er forbasende let at udføre en stjerne allignering med en Goto montering. Nu kender jeg ikke autostar systemet, men jeg ved at min SynScan starter med at spørge efter min position i længde og bredde grader. Derefter spørger den efter tidszone, dato og tid og til sidst om jeg vil benytte sommertid. Derefter spørger den efter om jeg vil udføre en stjerne allignering (Star allignment). Og det er ganske let. Som regel vælger håndkontrollen selv den klareste stjerne, så du kan i princippet bare trykke ok og stille ind. Men det kan godt være en fordel at tage en stjerne som du kender. Evt. brug et stjerne atlas eller et planetarieprogram til computeren, så du kan søge efter den valgte stjerne og har en ide om hvor den er.

Derefter er det legende let. Teleskopet indstiller ind der hvor den mener at stjernen skulle være. Derefter er det op til dig at få stjernen placeret i din søger. Når dette er gjort kigger du i dit okular. Jeg vil her foreslå dig at bruge en 10mm okular eller mindre. Herefter placerer du stjernen i midten af synsfeltet og trykker ok. Hvis du kigger på din håndkontrol, så skulle det være ret indlysende hvor ok knappen og styreknapperne er.

Når du så har gjort dette med 3 stjerner er din montering klar til brug og du kan nu søge i håndkontrollens database. Her skulle teleskopet så gerne kunne placere det du søger efter, indenfor dit synsfelt.

Du kan så senere forfine din allignering ved at indstille den efter de objekter du finder (Kan man på min Synscan). Men din allignering skulle være præcis nok til visuel brug.

God fornøjelse…

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Jens

Det med farver på DSO’er..

Jeg har aldrig kunnet se noget; End ikke på M57, M13 og M42 i en 16″…

Nu er du sikkert mere erfaren observatør og bor mørkere end jeg, men skulle man kunne se farverne allerede i en 6-8″?

Mht. den grønne farve skyldes den at øjet er mest følsomt for grønt lys, så det er de første farver vi kan skelne.

Mao. Jeg er i alt fald blevet snydt for farverne :O(

jens
                        Deltager
                          • Giant

Henrik wrote: Hej Jens

Det med farver på DSO’er..
                          Jeg har aldrig kunnet se noget; End ikke på M57, M13 og M42 i en 16″…
                          Nu er du sikkert mere erfaren observatør og bor mørkere end jeg, men skulle man kunne se farverne allerede i en 6-8″?

Mht. den grønne farve skyldes den at øjet er mest følsomt for grønt lys, så det er de første farver vi kan skelne.

Mao. Jeg er i alt fald blevet snydt for farverne :O(

Hej Henrik.

Nu kan det godt være at jeg tager munden for fuld, når jeg skriver allerede fra 6″-8″.

Det er ikke min egen erfaring jeg her trækker på, men andre observatørers beretninger, som jeg så herigennem fæster min lid til.

Men med mit kig i min 10″, der vil jeg til den dag jeg ender i graven, stædigt fastholde, at jeg ser farver på Katteøjetågen.

Jeg prøvede den igen her for nylig, og med fuldstændig samme opfattelse igen. Dette er vel at mærke uden brug af filter.

Nogen vil måske påstå at det er pral, men det preller af på mig, for jeg står ved mit ord og har intet ud at skulle lyve mig til dette.

En lille anekdote i den forbindelse:

Da jeg nu er uddannet anlægstekniker, havde jeg i min studietid den oplevelse, at vi skulle nøgle os frem til træarter.

Her kom vi bl.a. til Hægen (også kendt som Majtræet).

En klassisk metode til at nøgle denne, er ved at skrabe barken af førsteårsskuddene og dufte til veddet (skal altid gøres inden den forvedder).

Jeg beskrev duften som mandel, hvilke andre også gjorde, MEN – der var nogle af mine medstuderende der absolut ikke kunne lugte det som mandel, men som en afskyelig lugt af kattepis (for at sige det rent ud).

Så forskellig er opfattelsen af de samme ting.

Jeg tror, at jeg har et temmelig lysfølsomt højre øje, som måske skyldes, at jeg aldrig rigtig bruger det venstre pga. en svær bygningsfejl?! Det skærper måske synssansen på det raske øje (som vi kender det fra blinde, der forstærker høresansen pga. det manglende syn).

Kroppens egen biologiske mekanisme ved forstærkning gennem kompensation.

Hermed en opfordring til alle:

Tag et grundigt kig på NGC6543 og beskriv hvad I ser – det vil jeg gerne vide.

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet '6 Newton' er lukket for nye svar.