› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › 6 Newton
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jens. This post has been viewed 1026 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2008 kl. 09:38 #2194
navid- Asteroid
Hvad er egenligt realistisk og se med sådan et teleskop?
Månen,planeter, DSO eller widefield objekter?
11. oktober 2008 kl. 10:21 #2195
k_holstDeltager- Nova
Du vil kunne se det hele! Spørgsmålet er så i hvilken kvalitet?
Et fornuftigt udvalg af okulare vil gøre Newtonnen meget alsidig. Køb de bedste okulare du kan få råd til! Et godt okular kan du have fornøjelse af resten af dit liv og på mange forskellige kikkerter.Månen vil du kunne se rigtig godt, med mange detaljer i kratere. Månen vil faktisk kunne blænde dig! Så du vil nok hurtigt ønske dig en form for filter til at fjerne noget af lyset.Planeter: På Jupiter kan du se mindst 4 måner. Skybånd og “Den store røde plet” på en god aften.Saturns ringe vil være tydelig og meget betagende, du kan måske se “Casinis deling” på en god aften. Lige nu ser vi ringene fra kanten, så der kan ikke ses nogen detaljer pt.På Mars vil du kunne se overfladedetaljer på en god aften og hvis planet “står godt i forhold til jorden” -Det sker nok ikke de næste par år.DSO er den rimeligt god til. Men du må ikke forvente noget der ligner de super flotte foto du kan finde på nettet! DSO`er vil du se som grå klatter, de klareste af dem med strukture. Søg efter skitsetegninger på nettet, mange af dem er rimeligt gode gengivelser af hvad du kan se.Her er en masse tegninger du kan starte med at se på. Læg lige mærke til størelsen på den kikkert der er brugt! Mange af dem bruger 12″ eller større, og de hiver altså noget mere lys ind end en 6″Widefield synes jeg er helt fantastisk med en Newton. Her er det mest stjernehobe jeg tænker på.k_holst 2008-10-11 10:32:18 11. oktober 2008 kl. 13:41 #2201
navid- Asteroid
Tak kim 🙂
Men hvad så hvis jeg begynder og tage billeder bliver det så ikke bedre? altså farve/struktur mæssigt?
11. oktober 2008 kl. 14:33 #2202
goskyDeltager- Moon
Hej Navid,
Tror det vil være en god idé, hvis du først lærer at bruge LXD75 og autostar. Det er godt at starte visuelt, da det ikke kræver en så nøjagtig polar aligment. Det er også nogle grundlæggende ting, som du skal have styr på, før du bevæger dig ud i astrofoto.
En god ting at anskaffe er et Qcam 5 mono, så kan du starte med, at tage fotos af månen og planeterne. Der er eksponeringstiden så kort, at polar aligment ikke betyder det store.
En anden fordel ved Qcam 5 mono er, at når du engang vil prøve DSO fotos, har du et af de bedste guide kamera., som er til at betale./Johnny
/Johnny
11. oktober 2008 kl. 15:21 #2203
navid- Asteroid
tak begge to 🙂
11. oktober 2008 kl. 15:33 #2204
navid- Asteroid
Hvor kan jeg så anskaffe mig sådan et Qcam 5 mono??
/Navid
11. oktober 2008 kl. 16:10 #2206
hoestDeltager- Nova
Hej Navid
Et Qcam kan du købe hos Henrik i Silkeborg
http://WWW.astroqcam.dk11. oktober 2008 kl. 17:52 #2208
navid- Asteroid
Jeg har kigget lidt rundt, men 1699 dkk er godt nok liidt for meget for mig, jeg tror jeg begynder med det visuelle, og så derefter billeder, men som Finn fortalte mig forleden kan jeg ikke bruge et philips tucam som et guidecam og foto?
11. oktober 2008 kl. 18:03 #2209
goskyDeltager- Moon
Jo, det kan du godt – det er bare noget mere besværligt.
Qcam 5 er et “rigtig” guidecam. Den hat ST-4 stik, så du kan forbinde den direkte med monteringen (dog ikke på LXD 75). Det er også noget mere følsomt og virket out-of-the-box.
Men jeg syntes du gør det helt rigtige, ved at starte visuelt– så kan foto sagtens komme senere.
Som du måske har fundet ud af, er DSO foto ikke helt billigt…./Johnny
gosky 2008-10-11 18:04:16 11. oktober 2008 kl. 18:09 #2210
navid- Asteroid
og så også lige et spørgsmål til, når jeg bruger min autostar, hvordan finder den tingene, er det visuelt eller er det noget indviklet med satelitter osv..?
11. oktober 2008 kl. 18:39 #2211
k_holstDeltager- Nova
Monteringen rettes ind efter himlens nord (tæt ved Nord stjernen). Du indtaster i Autostar hvor du er og hvad klokken er, og laver en align (kalibrering). Herefter kan autostar udregne hvor meget den skal dreje motorerne for at ramme et bestemt punkt.
11. oktober 2008 kl. 18:44 #2212
navid- Asteroid
Det tænkte jeg nok, sådan noget indviklet noget =P, men jeg kan jo altid spørge her, hvis det går helt galt 🙂
11. oktober 2008 kl. 21:13 #2216
navid- Asteroid
zZzzZzzzzZZ
11. oktober 2008 kl. 22:43 #2219
goskyDeltager- Moon
Hej igen,
Måske du skulle bruge tiden, til du får din montering og tubus, til at læse lidt på nettet om hvordan man stiller en GEM op. I starten er det lidt svært at forstå, men bare hæng i
Du kan evt. også downloade manualen til LXD75.
Det kommer ikke af sig selv – det kræver man er villig til at lærer og gøre en indsats. Men belønningen i den anden ende er MEGET stor
Du kan komme og hente tubusen onsdag omkring kl.18 – jeg sender dig mit tlf. nr. i en PMHusk nu at købe er okular – jeg har desværre ingen du kan få med.
/Johnny
11. oktober 2008 kl. 23:59 #2222
navid- Asteroid
Tak johhny, Peder siger at han har nogle jeg kan få sammen med hans LXD75 , jeg er meget taknemmelig overfor jer begge to
/Navid
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '6 Newton' er lukket for nye svar.