6 dobson til at observere månen?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 6 dobson til at observere månen?

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af jonatan. This post has been viewed 30 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jonatan
      • Asteroid

Hej astro drenge, kan i hjælpe en ny inden for faget? Jeg overvejer at købe en brugt 6″ dobson.. Jeg er interesseret i at observere månen med gode detaljer men hvor mange detaljer kan jeg hive ud af sådan en?

Vh Jonatan

angloamerikansk
        • Main Sequence

Hej Jonathan. Til månen, jupiter, saturn, mars er 6″ dobson genial!

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Ja, en 6″ kan, hvis luften ellers er rolig, vise enorme mængder detaljer på Månen. Planeterne vil være mere afhængige af, hvor øvet en observatør du er, men en 6″ kan vise de almindelige, kendte ting, såsom Jupiters skybælter, Saturns ring, Uranus som en lille skive, mørke pletter på Mars, osv.

Hvis du har et skur eller en garage, hvor du kan stille dob’en, så den altid er afkølet, så vil den yde lige så meget som en 5″ linsekikkert, hvis spejlet er af god kvalitet. Det er ikke svært at lave et 6″ spejl, så du er næsten garanteret et godt teleskop.

http://www.youtube.com/watch?v=f9MKUE0WBis

Her er en lille video af Månen, taget med min 85mm linsekikkert. Opløsningsevnen i en 6″ er næsten dobbelt så stor, så billedet vil være endnu skarpere. Det vil dog næsten altid bølge lidt, ligesom på videoen. Det kaldes for seeing. Sommetider er den god, som her, sommetider er det meget dårligt. Her til lands må vi være tilfredse, bare forholdende ikke er alt for slemme.

Thomas, Bornholm

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

1600mm brændvide

/Rudi B. Rasmussen

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Jonathan.

Jo større åbning desto flere detaljer kan du se på Månen. En 6″ er måske ikke helt observatorieklasse, men den kan vise MEGET på Månen

Jeg bruger selv en 6″ f/5, som jeg tog dette billede med før jul

Det er lidt anderledes på planeter:

+ På den ene side tegner sådan en lang newton fantastisk skarpt, og det gør den bedre til planeter end fx. en 200mm f/5. Et af mine bedste kig på Jupiter var netop med en 6″ f/8

– Det trækker lidt ned at dobsonen jo ikke har motor, så det bliver lidt krævende at følge planeterne når man går helt op i forstørrelse (<300x)

Men udover den ulempe lyder set som et rigtigt godt valg: Du får ikke mere for pengene end det – Så køb!

Mvh HenrikHenrik2013-01-08 09:41:24

jonatan
                • Asteroid

Tak for svarende, har besluttet mig for at købe den.. Bliver spændende at se hvordan den klarer sig mod min også nyerhvervede 90/1000 refraktor.. Er ved at modificere et logitech c920 hd webcam til at filme gennem okular, desværre har det jo, som i ved, været overskyet de sidste dage, så det er ikke blevet til anden end shots af detaljer på omkringliggende bygninger. Men indtil videre ser det lovende ud 🙂

jonatan
                  • Asteroid

Flot video og fedt billede forresten, er super tilfreds hvis jeg kan få lignende billeder/optagelser i kassen 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet '6 dobson til at observere månen?' er lukket for nye svar.