› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › 6 dage til ½ times nat
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af morten. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. august 2009 kl. 13:20 #19115
mortenDeltager- Super Nova
Nu er der 6 dage til det bliver nat igen. Månen vil dog være oppe i hvert fald indtil min sommerferie er slut
.
Trods den manglende nat kan man dog godt fotografere lidt himmelfotoner.Jeg har eksperimenteret lidt med min 8″ f/5 GSO Newton, som jeg nu har fået taget de første nogenlunde ordentlige billeder med. Det sværeste ved at kollimere den, synes jeg er at få sekundæren indstillet så den står nøjagtigt under okularudtrækket. I forhold til min 8″ SCT, så er billedet dog fladt, der er ingen coma (med coma corrector), og stjernerne er ca ca 25% mindre. Der er lidt tilt, som nok sidder i udtrækket. Jeg ved ikke hvordan jeg skal korrigere det, men det ser ikke ud til at betyde så meget for billederne.Jeg fik taget 2 fem min subs af m27 og 4 fem min subs af m13Da jeg var i gang prøvede jeg også den INED70-flat field, som jeg købte i marts, men ikke har prøvet fotografisk endnu. Det blev til fire 5 min subs af m31Måske er afstanden fra flatteneren til ccd’en ikke rigtig, (110 mm), i hvert fald er jeg ikke helt tilfreds med stjernerne i periferien af billedet. Måske kan det ikke være anderledes, det er mit første forsøg med widefield?morten 2009-08-02 13:30:49 2. august 2009 kl. 13:43 #19116
k_holstDeltager- Nova
Hej Morten.
Du har fået rimeligt meget ud af kort eksponeringstidJeg kan godt se stjernerne ikke er helt gode på dit M31-billede. Det må kunne blive bedre!2. august 2009 kl. 13:56 #19117
mstauningDeltager- Black Hole
Morten – med en tilt på 0,3 buesekund ville jeg ikke gøre noget ved det. Da er så lidt at den kan sidde hvor som helst, og ændre sig alt efter billedet. Der skulle efter sigende være mulighed for en fejlberegning på op til 0,2 buesekund i tilt alt efter seeing. Så du kan ikke være helt sikker på at det faktisk er tilt..
Men gode billeder.2. august 2009 kl. 14:00 #19118
Tak Kim
Himlen er jo stadig meget lys, og M31 blev taget mellem 2 og 3. Guideskopet var ikke alignet helt med INED70’eren, Det er dog ikke rigtigt symmetrisk nok til at være feltrotation. Aksen i de perifere stjerner er radiær. CCD inspektor siger tilt og manglende kollimering, jeg skal nok starte med at se efter tilt.Tak også til MS, jeg er stadig ved at finde ud af hvad CCD inspector kan. Buesekunderne ser ud til at være pixels lige meget hvad jeg skriver i default image properties. Det er vel også svært at fortolke CCD inspektor værdier på 5 min subs?morten 2009-08-02 14:03:31 2. august 2009 kl. 14:18 #19120
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps, skal du bruge det til noget med tilt og kollimation – så skal det var med så korte expos at guide ikke er nødvendigt, og at PE ikke kommer til at spille ind.
Det betyder at korte – måske 10sek – expos af områder af mælkevejen hvor der er mange kraftige stjerner. Den vil meget gerne have rigtigt mange at kikke på, så tag en god serie 5 eller 10 sek. Og bed den så om at kikke på hele serien på engang. Det kan virkelig fortælle noget.
2. august 2009 kl. 15:07 #19121
tommyfDeltager- Neutron star
I er ski skrappe i 2, og det er dælme gode billeder som test, tør slet ikke tænke på en serie du kan lave på eks 50×300 sek….
2. august 2009 kl. 16:28 #19125
wiebenDeltager- Nova
Hej Morten,
God start på sæsonen. Jeg er sikker på du nok skal blive glad for din newton.
Wieben 2009-08-02 16:29:07 2. august 2009 kl. 16:47 #19127
Tak, glæder mig til at få gang i noget astrofoto igen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '6 dage til ½ times nat' er lukket for nye svar.