› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › 4kg i en fokuser?
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 31 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. maj 2015 kl. 16:15 #133146
NicolajDeltager- Giant
Hvad gør man hvis man har et kamera m.m. på næsten 4kg som skal hænge i en fokuser? Hvilken type/fabrikat kan klare det og stadig virke?
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
11. maj 2015 kl. 16:24 #133147
xplodeDeltager- Nova
Starlight feathertouch, Moonlite og TS rack & pinion er dem jeg vil anbefale som takler høy vekt.
11. maj 2015 kl. 18:39 #133149
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
En Clement-fokuser er nok noget af det eneste, der kan holde et stort load uden af skride.
Desværre temmelig dyr.
11. maj 2015 kl. 19:24 #133153
helgerasDeltager- Giant
11. maj 2015 kl. 22:17 #133160
nightskyDeltager- Neutron star
Moonlight 2″ kan jeg ikke anbefale. Under ingen omstændigheder kan den klare 4 kg, jeg ser problemer med allerede før 2 kg. Deres 2,5″ er ser ud til at kunne justeres på løfteevne til mindst 4 kg. Du kunne sende dem en email.
Jeg vil også tro at Starlight også kan klare opgaven, men skriv til dem.
http://www.starlightinstruments.comOptec’s kan med sikkerhed
http://www.optecinc.com12. maj 2015 kl. 07:45 #133166
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
En Orion low profile focuser kan godt klare de par kilo. Vi købte en
sidste år, og er godt tilfredse med den. Jeg kan ikke længere finde det
sted, hvor de angiver, hvilken vægt den kan klare, men det er flere kg –
8 så vidt jeg husker. Umiddelbart virker det som et voldsomt tal, og
jeg er da også ret sikker på, at den vil give sig en del under den
vægt. Et er, hvad den kan bære, noget andet er, hvor stor en vægt den
kan klare og stadig fungere optimalt. Det gode ved den er, at den er
udstyret med tandstang, så inderrøret kan ikke glide ligesom på de
første Crayfords.
Min vurdering er, at den med de anvendte godstykkelser nok ikke skal
belastes med mere end et par kg.
Der sidder en justeringsskrue, som kan spændes, så slør forsvinder.
Desværre er der den sideeffekt, at man må acceptere en smule image
shift i størrelsesordenen 3-5″.
Alternativt kan du selv lave en, det kan du sagtens med de maskiner du
har til rådighed
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. maj 2015 kl. 11:36 #133171
NicolajDeltager- Giant
Tak for alle jeres forslag.
Jeg er helt med på at der er forskel på om en fokuser kan holde til det og om den virker efter hensigten. Jeg vil jo gerne opnå begge dele.
Jeg kom til at købe kamera og filterhjul og var ikke godt nok forberedt på hvor stor og tung det blev. 3,6kg!
Lige nu sidder dimsen på min eksisterende fokuser – mest fordi jeg ikke kan vente med at afprøve det. Jeg synes dog at den er for klein så derfor min forespørgsel.
Havde også overvejet Moonlite fra NAP16 men selvom det er en super fin fokuser så er jeg, som Lars også nævner, ret sikker på at den ikke kan holde den tunge vægt uden at glide.
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
12. maj 2015 kl. 12:37 #133173
xplodeDeltager- Nova
Hvilket kamera har du kjøpt? Høres ut som ett kamera med stor sensor, Moravian eller amerikansk CCD pga vekta?
Fokuseren Torben nevner ser god ut og er billig…men finnes det en god motorfokuser til den?
Til astrofoto kommer jeg aldri til å kjøpe fokuser som ikke har motorfokuser av god kvalitet med stepper motor.
TS sin 3″ rack and pinion er jeg veldig fornøyd med.
GSO 2″ sin monorail er ganske grei, men rigel sin stepper motorfokuser er jeg ikke fornøyd med.
Moonlite 2.5″ med stepper motorfokuser er jeg veldig fornøyd med.
12. maj 2015 kl. 13:31 #133175
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Motorfokus laver man selv: Motorfokus
Det kan også laves enklere med gearmotor, tandrem og tandremshjul.
Edit: Det er her der står, at den kan bære 8 kg.
mvh
Torben
Torben Taustrup 2015-05-12 13:48:01 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. maj 2015 kl. 14:01 #133176
NicolajDeltager- Giant
Det ligner en god fokuser.
Og det ser godt ud, jeres byg-selv projekt.
Jeg er lige nu i en fase hvor jeg ikke har tiden til større byg-selv projekter så jeg må jo nok også til lommerne i et vist omfang 🙁
En motor-fokuser vil jeg foretrække skal være lavet med stepmotor så man kan have absolut position. Det gør det nemmere at automatisere brugen efterfølgende.
Nicolaj
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '4kg i en fokuser?' er lukket for nye svar.