44 Boötis – to bliver til en

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI 44 Boötis – to bliver til en

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af tom. This post has been viewed 61 timesa. This post has been viewed 61 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Vi er vant til at der ikke sker en sk** med stjernerne. De hænger bare der på himmelhvælvingen. Lyser og flytter sig ikke i vores levetid.

Men for nogle få stjerner sker der faktisk noget og lige nu er den svage komponent af dobbeltstjernen 44 Boötis, ved at passere så tæt på den klare, at dobbeltstjernen om 2-3 år vil se ud som en enkeltstjerne. Sådan vil den 44 Boötis se ud i 6-7 år, så vil B-komponenten blive synlig igen.

Igår aftes var jeg ude med min Mewlon 180, for at kigge på 44 Boötis. Ved 216x var der et hårfint sort stribe mellem de to komponenter. Ved 310x var splittet tydligere og ikke til at tage fejl af, tiltrods for en pæn lufturo. Diffraktionsskiverne var kun lidt uldne p.g.a. lufturoen som mest gav et hoppende billed.

Med min Baader MicroGuider målte jeg PA’en til 68,5 grader. Som er et gennemsnit af 5 målinger, med en spredning på 2 grader. Mit estimat af separationen udfra delingerne på MicroGuiderens skala er hen i vejret, så den vil jeg ikke nævne her.

Har i dag fundet et par andre målinger:

Maiwald 2013.434, 63.2 grader, 1,25 buesekund

WDS 2014, 66 grader, 1,1 buesekund

En beregnet værdi for i aftes.

WDS Emphemerider 2015.816, 69,4 grader, 0,86 buesekund

Min måling 2015.816, 68,5 grader

Det bliver sjovt at følge de to stjerner de næste par år og se dem vokse sammen til en lysprik.

Lige nu kan en god 6″ splitte dobbeltstjernen, om et par år kan ikke engang en 8″ splitte dem!

44 Boötis har også katalognummeret STF1909 og WDS-nr. 15038+4739. WDS-nr. giver også koordinaterne indenfor et bueminut. Tom A2015-10-26 13:52:29

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

ulrik
        • Planet

Tom…Din måling 2015.816,68,5.

Hvad står de 816 for.

Mvh

Ulrik

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Det er decimalår, det er normalen at angive dobbeltstjernemålinger på den datoform. Selvom at målingen kun er til egen fornøjelse, så kan man jo godt nørde lidt og gøre det “rigtigt”

0.816*365 giver dag nr. 298 i året, hvilket svarer til d. 25. oktober.

ulrik
            • Planet

Tak for oplysningen Tom ! Selvfølgelig må man være nørdet!

På foranledning af en Sky and telescope artikel fra juli sidste år, som jeg tilfældigvis læste på biblioteket. Eller var det på deres hjemmeside(?). Her opfordrede de til at observere 44 Bootis med 4″ refraktor(som jeg har) og evt.kunne opløse den.Afstanden var beskrevet til 1,05″. Jeg kunne ikke opløse den,men observerede den, som værende “jordnødformet”. Jeg har ikke forsøgt mig siden og som du notere, er det kun blevet “værre”. Ellers en fin observation da har fået. Obs! mine korte obs-notater er fra 10/7-14= 2014,523

Mvh

Ulrik

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Er det den samme som HIP 73695 A ? vil da lige prøve et pat skud

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Munkholm wrote: Er det den samme som HIP 73695 A ? vil da lige prøve et pat skud

Ja ifølge Simbad er det den samme.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet '44 Boötis – to bliver til en' er lukket for nye svar.