› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › 400MHz linux maskine til Autoguiding?
- Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af andreas. This post has been viewed 402 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. november 2008 kl. 20:40 #4602
henrikDeltager- Nova
Hejsa
jeg har fundet en sød lille Linux maskine som kunne være perfekt til autoguiding.
HVIS den altså har “saft” nok..?
Er der nogen der har erfaring/en mening om det?
Linux
XBurst 400 MHz 32-bit CPU
128MB RAM
512MB solid state HD
2x USB stik/CF port
7″ skærm 480×800
25. november 2008 kl. 20:51 #4604
jesperDeltager- Neutron star
Sikkert god nok men hvad med software?
25. november 2008 kl. 20:58 #4605
andreas- Super Giant
Hej Henrik
Jeg har en del erfaring med Linux og jeg vil tro at du har en god chance for at få det til at virke. Umidelbart vil jeg tro at det største problem er at finde “drivere” til dit guide cam. noget specielt du har i tankerne? Jeg har selv leget lidt med tanken i forhold til et vesta pro cam, men er ikke kommet så langt… der er mange andre projekter der også har prioritet? Mit ønske med Vesta proen går måske også mere i retning af et all-sky cam, men forskellen er nok ikke så stor 😉Af spændende programmer har jeg brugt k-stars og stellarium til styring af SLT’en under Linux. Send endelig en link til info om maskinen.Andreas25. november 2008 kl. 21:32 #4606
tommyfDeltager- Neutron star
Tror ski selv en lille PDA kunne klare jobbet hvs der er software til den.
25. november 2008 kl. 21:41 #4607
Anonym- Nova
Du kunne prøve med windows-software under wine. Der findes capture-programmer til linux, men jeg kender ingen som kan autoguide.
Søren
25. november 2008 kl. 22:04 #4609
noodles- Super Giant
Hej
Jeg har storebroderen til den, og jeg vil godt advare mod at installere (eller købe en med) windows, det går utrolig langsomt.
Jeg har Ubuntu på og det kører fint. Jeg tror at hvis man gør det med fluxbox (et “skrivebord” til Ubuntu der absolut ikke kræver noget som helst) så kan man køre 10 guidecams
Men der skal nok rodes en del med det … det er jo linux
Mvh Simon
25. november 2008 kl. 22:25 #4612
Anonym- Nova
Hvilken autoguide software bruger i under linux?
Søren
25. november 2008 kl. 22:26 #4613
henrikDeltager- Nova
Hej
Tak for svarene.
Ja drivere kan være et problem, men det er der som regel råd for :O)
Men godt du siger det, for det er jo et issue.
Jeg tror ikke du har en storebror til den, for det er en hel ny model der ikke er kommet på markedet endnu. Jeg har selv AcerOne og den er FED – selv med XP på! :O)
Jeg tænkte at sådan en 1000kr lommePC måtte være ideel som dedikeret guide PC hvis de 400MHz ellers kan trække billed indlæsning/behandling…?
Henrik 2008-11-25 21:27:53 25. november 2008 kl. 22:39 #4616
mstauningDeltager- Black Hole
Tjae min lille AcerEEE kan godt, men den er jo også lidt over 400mhz. Men med en Winblows på skal den helst have 2gb ram, også skal man starte den i god god tid. Samt have noget strøm med! Den kører ikke vildt langt på en opladning. Men den kan da, skal nok heller ikke lave andet.
26. november 2008 kl. 11:02 #4633
andreas- Super Giant
Det kan være et problem at få drivere og SW til at køre på den lille dims. XBurst processorens arkitektur er på producentens hjemmeside opgivet til at være en “industry standard” men det kan være mange ting, ARM, x386, x586, Alpha???? Hvis den SW (incl. drivere) der skal køre er prekompileret fra producentens side til Linux til x386 får man den ikke til at køre på en ARM(ok man kan evt. kryds kompilere eller hvad sådan noget hedder men…..så er vi vist ovre i et stort projekt), så er man afhængig af at kunne fremskaffe opensource drivere, Og dem tvivler jeg på er frit tilgængelige. Det vil formentligt også være ganske vanskeligt at køre et sådan kamera via WINE, da det har specifikke HW kald. Og WINE er mest udbygget på aplikation og spil siden. Flere spec. om UMPC og evt kamera vil kunne hjælpe.
26. november 2008 kl. 11:38 #4637
andreas- Super Giant
Ok, fandt CPU’en, eller i hvertfald nogen der har kikket på den.
Det er formentligt en piratkopi af en MIPSII processor, scary shit. Helt sikker op af bakke. -
ForfatterIndlæg
- Emnet '400MHz linux maskine til Autoguiding?' er lukket for nye svar.