4 TSA VS 10 newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER 4 TSA VS 10 newton

• Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 371 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

4″ TSA VS 10″ newton

Hvis man nu antager man igen har 3timer til rådighed på en nat til et objekt, hvor meget ville der så være forskelv på 4″ TSA VS 10″ newton af det man kan slæbe ned af subs. Eks. ville 4″ 10min subs være det samme som kun 2min med 10″ Er der en sammenhæng ?

http://www.rigorigo.dk2009-03-20 23:12:21

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Kommer an på teleskopernes F-nummer.

Hvad er de?

rigo
        Deltager
          • Super Nova

F4.7 og en F8

noodles
            • Super Giant

Jeg tror at lysindsamlingen (eller fluxen) er proportional med kvadratet af spejlet/linsens radius set i forhold til hvor stort dets areal er.

F. eks. vil det i dit tilfælde være:
            5² / 2² = 6.25
            hvilket vil sige at newtonen samler 6.25 gange så meget lys som TSA’en og TSA’en skal derfor samle data i 6.25 gange så lang tid.

Men det kommer jo også an på brændevidden (det kan også udregnes i forhold til f-forholdet), optikkens kvalitet og sikkert en masse andre ting.

Jeg har ikke noget grundlag for dette, jeg tror bare at det er sådan.

Mvh Simon

noodles
              • Super Giant

Hmm … kan det passe at hvis man skal have forholdet så skal man tage F_n²/F_tsa² ?

ove
                • Main Sequence
                Man skal tage højde for både større åbning og lavere F/#.

Det kan beregnes sådan: (D1²/F1²) / (D2²/F2²) = (254²/4,7²) / (102²/8²) = 18

Newton har en Light recording power der er 18x større end Tak.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

hold da op! 18 gange så meget. Det vil jo sige 3timer med 10″, giver “54 timer med TSA Stern%20Smile Der er da lidt at tænke over, især med de korte stunner man har i det her skyet land

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Min nye drøm LOL er nok en Celestron CPC9,25 f/10 Schmidt-Cassegrain (SCT) Hvad vil det blive til Ove ? KAn kan hvis også blive til en F6,5 med reduser

PS Ja , jeg fatter ikke sådan nogen ligninger mere så jeg kan ikke selv regne det ud Embarrassed

ove
                      • Main Sequence

Med en CPC9,25 i forhold til TSA102 bliver det

F/10 = 3,4x

F/6,3 = 8,6x

F/3,3= 31x

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Okay! takker ove…. Det er da meget den Newton kan trække så.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Rigo jeg er stadig med på fælleskøb hvis det er…

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

CPC9,25 jooo men ville jo helt finde den brugt, men det er nok lidt svært. Skal tænke lidt over det.

Hvad skal man ellers have med for at sådan en CPC9,25 bliver god, med fokus og reducer ?

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Rigo,
                              Når man fordobler f forholdet 4 dobles den tid du skal eksponere for at få samme lys på din sensor hvis alt andet er lige. Det er ikke så mærkeligt at en FastStar er “hurtig”.

Mvh

Heine

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg gik bare rundt og troede det ikke var SÅ meget forskelv, kommer lidt bag på mig at man snakker om 18 x så meget man får med min 10″. I det her danske vejer så er TID jo en vigtige faktor.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Rigo – Tænkte hvis du stadig overvejede en C9,25.. Men måske du skulle have dig en C14 med FastStar. Så ville du stadig have samme opløsning (ca 850mm fokallængde) men F/2,8.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet '4 TSA VS 10 newton' er lukket for nye svar.