4 sole

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI 4 sole

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af mr. This post has been viewed 99 timesnews. This post has been viewed 99 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

degn
      • Asteroid

Forestil jer fire nydannede stjerner (i vores mælkevej) af nøjagtig ens størrelse og vægt, alle placeret i ‘samme’ afstand fra hinanden. Hvad vil der ske med deres indbyrdes solklodebevægelser når de begynder at bevæge sig? Vi forudsætter at de forbliver i samme lokale system bestående udelukkende af disse fire stjerner (sole). Hvilke geometriske mønstre vil solklodebanerne danne, set fra oven?

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jørgen, og velkommen til!

Jeg ved ikke hvad der vil ske, men du kan måske tjekke det med denne simulatoren: http://phet.colorado.edu/sims/my-solar-system/my-solar-system_en.html

Mvh,
        Bjørn

mr.news
          • Main Sequence

Hej

En af dem er i hvert fald en cirkel, hvor de alle har samme fælles tyngdepunkt. En anden mulighed kunne være et dobbelt dobbeltstjernesystem, hvor 2 par roterer meget tæt på hinandens partner, og de 2 dobbeltstjerner roterer med en relativt stor afstand til hinanden, så man undgår for kraftige tidevandskrafter. Det er muligt at de tætroterende par ikke er stabile, på grund af tidevandskrafterne. Der er sikkert mange flere.

EDIT: Hvis hvert stjernepar er i bundet rotation, så vil tidevandskrafterne være minimeret.

Mr. news

Mr. News2010-04-13 11:54:39

degn
            • Asteroid

Tak til både Bjørn og News.

Genial simulator, tak for linket. Jeg antager at man ser bevægelserne ‘fra oven’. Er det altid sådan at solene har parallelle rotationsakser? Dvs. at de roterer i samme plan, således at man ikke får helix-bevægelser?

Jeg synes godt om eksemplet med et dobbelt solparsystem. Man kunne forestille sig et system i balance med næsten cirkulære ‘par-omdrejninger’. Hvis man kender solmassen (som jo er ens for alle solene, i mit eksempel) og de indbyrdes afstandsforhold, kan man så beregne antallet af parrotationer i systemet?

Hilsen Jørgendegn2010-04-14 17:13:04

mr.news
              • Main Sequence

Hej

Jeg var lige inde og tjekke simulatoren, og WOW. Fortryder at jeg unlod det i farten, for det er jo en fantastisk simulator. De skulle næsten lave den som pauseskærm.

Mr. News

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet '4 sole' er lukket for nye svar.