3D print små-planet Vesta malet og fly-by

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 3D print små-planet Vesta malet og fly-by

• Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af juel. This post has been viewed 726 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Længe har “tech personalet” ved observatoriet kigget på 3D printer som et værktøj til de mange
      ATM projekter som man gerne vil få lidt lettere ved at udføre.

Overvejelser har været omkring at købe en 3D printer som er klar til brug, efterhånden som de
      er kommet ned i pris. I dag kan man få en rimelig fin 3D printer for omkring 5-6.000 kr som
      skriver ud i rigtig fin og anvendelig kvalitet.

Efter Alan Olsen’s præsentation af en hjemmebygget 3D printer, først ved “ATM day” i foråret
      og sidenhen på Kompedal Starparty, blev beslutningen at der skulle bygge en helt fra grunden
      i stedet for at købe en “out-of-the-box” 3D printer. Det væsentligste argument for denne
      beslutning er at det at bygge en selv, altså vejen dertil, er mindst lige så vigtig som at have en 3D printer.

Nu efter et par meget lange weekender under kyndig vejledning af Alan, står printeren i
      observatoriets kontor sektion og printer den første kalibreringsklods. Det er bestemt nye
      tider for “tech personalet” og allerede nu er køen lang af dimser som lige skal printes af
      “Mother” (det kalder vi den første 3D printer)

Der skal også snarest printes dele til dens afkom i form af nye 3D printere, samt reservedele.

Nedenfor en lille video.

[TUBE]bfNb45ZPcm0[/TUBE]

Alan skal have stor tak for al den hjælp som han givet.

Nightsky2015-11-29 20:34:28

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Stort tillykke! Der er efterhånden ingen tvivl om, at på 3d-printer området er danske ATM’ere helt i front.

Hvad koster det at bygge den selv, kontra at købe den færdig?

Thomas, Bornholm

alan
        Deltager
          • Super Giant

Der er dele for ca 2500 kr. Hvis man kan skaffe nogle kraftige strømforsyninger, som man ikke skal betale for koster det 500 mindre.

mvh Alan

johnny.b.a
          Deltager
            • Super Giant

Tillykke med printeren , fedt navn Wink

jonas.c
            Deltager
              • Super Giant

Riktigt spännande!
              Finns det ritningar och/eller sammanställningar på nätet för hur man bygger upp en robust och kvalificerad 3D-printer?
              Jag kan tänka mig ett antal svåra detaljer som skulle vara otroligt dyra att köpa men kanske skulle kunna printas istället. Exempelvis detaljer med specifika krökta ytor.
              /Jonas

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Jonas, jeg tror der findes flere gode vejledninger til selvbyg af 3D printer, hvor man kan købe
                de dele som er vanskelige at lave som 3D print. Jeg tror Alan kan fortælle en del mere om dette end jeg.

Johnny, ja den kunne næsten ikke hedde andet. Tænkte dog på “Patient Zero”, men det er
                for dramatisk.

Efter en lang uge, skal der nu arbejdes på at få kalibreret “Mother” til at yde det maksimale,
                så der kan skrives nogle reservedele ud.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Humøret er højt blandt observatoriets personale.

Efter printeren kom til observatoriet kom der en uges kursus i Belgien i vejen, så derfor kunne
                  der først forsættes sidste weekend med indkøring af den hjemmebyggede 3D printer.

Hurtigt dukkede der en masse problemer op som ikke var at se ved de første par print. F.eks.,
                  blev plastik extruderen knust i den ene side fordi et tandhjul kunne skrue sig selv hårdere i
                  mod en akse. Indlysende når man lige finder ud af det.

Derefter har det små-justering af akser, efter spænding af skruer, rengøring af dyse m.v., alt
                  sammen noget som først var på plads fredag aften.

En kalibreringklods blev udskrevet og den var inde for de tolerancer, som kan forventes i følge
                  flere guides på Internet.

Derfor blev der downloadet data på asteroiden Vesta taget fra Dawn rumskibet, og efter
                  databehandling blev de omdannet til noget kode (g-code) som 3D printeren kan forstå.
                  Printeren blev sat i gang og stod nu natten over og printede på livet løs. Da første halvdel
                  blev lavet med bi-celle support inden i lød det faktisk dramatisk når printere med høj hastighed
                  printede de små 6 kantede celler.

I morges, kl. 05:15, kunne jeg så stå op og se den meget nydelige og rigtig fint detaljeret
                  model af denne, bl.a. Rheasilvia, solsystemets højeste bjergtop på 20 km, og mange små fine nu navngivne kratere.

Beklager den dårlige billedkvalitet, det yder overhovedet ikke modellen retfærdighed.

Lige nu er der gang i den anden halvdel af Vesta, og det hele ender engang med at blive
                  malet af en dygtig modelbygger.

[TUBE]W0YFU1QQNNo[/TUBE]

Jeg er totalt overvældet over at det er nu er muligt at sende et rumskib ud til en fjern asteroide,
                  få data om topografi og overflade farver, sende dem til jorden, omdanne det til 3D modeller,
                  for til sidst at lave en perfekt skaleret model på sin egen hjemmebyggede 3D printer.
                  Det er sgi fantastisk.

Igen stor tak til Alan Olsen, som tålmodigt har lyttet til mine opstarts problemer og kommet
                  med værdifuld hjælp.

Nightsky2015-11-28 21:06:44

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Fedt Lars !

Jeg har endnu ikke kørt min printer helt ind endnu, så du holder førertrøjen Wink
                    Kan du fortælle lidt om hvilke programmer du benytter til at lave Vesta modellen?

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Jamen det er da interessant Lars. Et 3D print af Vesta og så fremstillet på basis af satellit målinger. Spændende. Det kunne da være spændende at lave et 3D print af Mars.

mvh Viggo.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa
                        Lars, det holdt hårdt. Der er sørme mange ting man skal lære, det hele er nyt. Er stadig sikker på
                        at bygge en selv er den bedste måde at komme ordentlig ind i denne teknologi. Jeg har
                        dog stadig mange ting som kan forbedres, tror ikke det stopper foreløbig. Er nu i gang med
                        at printe reservedele til printeren og derefter nogle adaptere til teleskopet. tju hej det går.

Vesta modellen finder på http://nasa3d.arc.nasa.gov/models/printable
                        Det eneste du skal gøre er at køre det gennem din slicer og evt. rette lidt til.

Viggo, jeg kan ikke finde nogle gode topografiske data på Mars, forstået på den måde at det jeg
                        kan finde er topografiske kort. Disse kort kan projekteres op på en kugle, men så bliver
                        polerne noget underlige.

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Hjææælp !
                          Jeg har fået lavet skudder-mudder i home-positionen.

Hvor skal printerhovedet stå i HOME position?
                          1) Bagerst til venstre
                          2) Bagerst til højre
                          3) Forrest til venstre
                          4) Forrest til højre

Jeg prøvede at sætte den til (4), men ved start af et print kører hovedet helt til position (1) og prøver at fortsætte, så stepperne står og hakker…
                          Æv, jeg er lidt nervøs for at ødelægge noget…

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

På min yderst til højre og helt nede.

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Nede? Mener du bagerst eller forrest?
                              Eller platformen kørt helt ned?

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Platformen er kørt helt ned. Set forfra er end stop tætter mod fronten til hjøre.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hmm, ja det var også der jeg havde sat Home-positionen.

Men den kørte hele vejen diagonalt og prøvede at fortsætte ud over hvad der er fysisk muligt…
                                  Mystisk !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet '3D print små-planet Vesta malet og fly-by' er lukket for nye svar.