› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 3D og astro udstyr
- Dette emne har 7 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af alan. This post has been viewed 219 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. november 2014 kl. 12:41 #125053
tommyfDeltager- Neutron star
Jamen, det måtte jo prøve, så jeg købte et Prusa i3 Hephestos Kit og smækkede det sammen,,, den er justeret ind, men kan nok blive bedre endnu…
Tænkte,,, at man måske kunne lave en batinov maske med den,,, så jeg gik i gang men måtte bruge 3 forsøg for jeg fik printet til at fæste på pladen…
Til passet til min lille 150mm Newton..
Og det færdige resultat….
TommyF 2014-11-26 16:36:11 26. november 2014 kl. 19:08 #125076
alanDeltager- Super Giant
Hej Tommy
Jeg gør en del i 3d print, jeg får den bedste vedhæftning:
– PLA bed=55grader + limstift alternativt bålt malertape. dyssetemp 210-216 grader.
Hvis genstandene er meget små så sæt hastigheden ned, og dyssetemp ned 195-200. Sørg for at der er blæser på det printede emne heletiden.
– ABS bed 115-120 grader Kaptontape, 220-230 grader på dyssehovedet. ABS skal ikke køles. ABS driller men beder du om at få printet lavet på et “RAFT” (Cura) så lykkedes det som regl.
Generelt er en blæser på printerhovedet, ligeover hvor det bliver varmt, en god ide. Især når du printer med meget høje temperaturer. Idet varnmen kryber opad, og blødgøre tråden så den udvider sig og stopper til. (Skærm selve printerhovedet af med en gammel printlade.)
Når du bliver dus med printeren, og printer store ting så sæt hastigheden ned og lad den køre natten over.
Rigtig god fornøjelse med printeren, om en måned er dit hus fyldt med dimser du bare måtte eje.
Mit sidste projekt er en Quadrocopter.
Mvh Alan
26. november 2014 kl. 23:43 #125100
tommyfDeltager- Neutron star
Har fundet god hæftning, meeeen emnet kan stadig begynde at hæve sig efter 2 timers print selv om det ikke har løftet sig i starten, men jeg har så også kun en glasplade, ingen heatbed…
Startede med 200g PLA,, men brugte som test 205g da jeg lavede masken..
Maskinen har pinpoint rettet blæser der som regle først startet eften bunden er lagt.ABS tænker jeg slet ikke på endnu 🙂
Når jeg har helt styr på denne printer og dens personlighed og kan styre PLA ‘perfekt’ vil jeg nok måske lave en med større dimension..
27. november 2014 kl. 00:01 #125101
alanDeltager- Super Giant
Heatbed er en god ting. På Ebay kan du finde en 200*200 mm til 75 kr. og en termister koster ingen ting. Strømmen til heatbeden kan være en udfordring, men brug udgangen fra printeren til at styre et 12v slave relay, (købt i biltema etc for 20-40 kr.) og find en gammel jernkerne trafo på 12-16v og 5-8 A de kan holde til det. Du behøves ikke ensrette eller strømmen, varmepladen er ligeglad.
På den måde undgår du at din printer taber spænding, og går i stå, når heatbedden tændes og slukkes.Mvh Alan28. november 2014 kl. 16:46 #125180
tommyfDeltager- Neutron star
Skal helt sikkert se på den heatbed, har dog fundet ud af at EKS fokusmasken sad flot fast til glasset de første 2mm, den begyndte først at løfte sig derefter, og det er egenligt underligt når jeg har en luftdyse direkte på extruder udgangen/printet.
Manglede et par holdere i går til tubusen,,, 15min i SketchUp, 3min i Cura, 13min i printeren,, og vupti, 3 stk plast holedre var klar til brug, feeedt…
28. november 2014 kl. 18:52 #125184
alanDeltager- Super Giant
Hej Tommy
Pas på med Sketchup, selvom dine konstruktion ser korrekt ud, så sikre Sketchup ikke at hjørnerne er lukket. Når du så slicer i Cura, går programmet amok.
Der findes et gratis alternativ “123d designe” fra Autodesk. Eller hvis du kan overbevise Autodesk om at du er studerende eller underviser så kan du få retten til at bruge “Inventor”, jeg er lærer, og fik licensnøglen gratis.
At dit print løfter sig er ikke så underligt idet PLA giver sig lidt under afkøling. Det er for at mindske effekten af afkøling, at du bruger en heatbeed.
Jeg går ud fra at du kender Thingivers.com det er her julemanden ligger alle sin opskrifter. Han har brugt 3d printer i mannge år.
Mvh Alan
28. november 2014 kl. 20:09 #125186
tommyfDeltager- Neutron star
Yeps,, har fundet ud af SketcUp, men det er på plads, de ting jeg laver har været fine alle sammen i Cura, kun en gang har jeg måtte rescale…
Har da også 123D, men kan ikke lide det’s virke måde.
Ok, det var ikke meget løft, men der skal slet være løft hvis man skal lave præcision objekter, det duer ikke, så det arbejder jeg mere med, sikkert heatbed snart, men også lukket print kasse, skal lige tænke over motor kølning..
O ja, har været derinde 🙂
28. november 2014 kl. 21:00 #125187
alanDeltager- Super Giant
Jeg kan ikke huske hvilket computerkort din printer bruger. Men dine motorer skulle nødig blive alt for varme. Ved stepmotor-udgangen på kortet sidder som regel et trimpot,(kan også sidde på selve Steptickkeren). Det er der du kan regulerer strømmængden. Læs og søg på nette om hvilken indstilling der er bedst for dine stepstickker kombineret med den de motorer du har.
Mht 123d så er der mange youtube videoer der kan hjæle dig igang. SketcUp har et meget dårligt rygte i 3d-printerverdenen. Der findes også et andet gratis 3d tegneprogram “FreeCAD” mange er glade for det men jeg syntes det er enormt indviklet.
Da jeg begyndet at printe ABS, læste jeg at det lugtede fælt, så jeg købte et lille plast drivhus i biltema, det fungerer godt på min ene printer (den anden printer jeg kun PLA). ABS’en lugter iøvrigt ikke så meget som de siger, men teltet holder støvet væk og hjælper med at holde temperaturen oppe.
Iøvrigt er det vigtigt at forstå at den blæser der er rettet mod dit emne, kun har den funktion at køle det nyest lag så meget ned at det er i stand til at modtage det næste. Du kan i Cura stille på blæseren Tryk ctrl+E så åbner ekspert menyen. Når du engang vil printe i ABS kan blæsren ligefrem være et problem.
Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '3D og astro udstyr' er lukket for nye svar.