3D model af Månen

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC 3D model af Månen

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 330 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Er der nogen af jer 3D printer gutter der har fundet en god 3D fil af Månen? Gerne med bagsiden inkluderet?

Jeg tænker at printe forsiden og bagsiden hver for sig og senere lime dem sammen.

Jeg skal bruge filen i jpl format.

PS: og ja ja ja, jeg har selvfølgelig Googlet mig frem til en fantasitilion svar på mit spørgsmål, men jeg vil gerne høre hvis nogen af jer har fundet og brugt en god en?

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hmm – bare en tanke, men skal opløsningen ikke være latterligt høj, for at modellen skal være nogenlunde realistisk, så man f.eks. kan simulere terminatoren med en stærk lampe? Jeg mener, hvis man ser på Månen i et teleskop, så ser randen jo helt glat ud, medmindre man bruger ganske stærk forstørrelse, højdeforskellene er med andre ord meget små.

Thomas, Bornholm

adam
        Deltager
          • Main Sequence

Før i tiden har man kigget her først :
          https://www.thingiverse.com/search?q=moon&sa=&dwh=3759a9db4b42ab7

Adam2017-09-02 00:15:47

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jo. Det har du ret i Thomas. En Månens højeste bjerg er vel ca 1/1000 af diameteren. Så en model med Ø100mm vil kun have 0,1 mm bjerge. Men jeg håbede på at finde en model hvor højde skalaen er forøget.

Tak for linket Adam. Det ser spændende ud

/Rudi B. Rasmussen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet '3D model af Månen' er lukket for nye svar.