Samtidig med jeg tog det tidligere viste fiskeøjebillede, tog jeg 10 billeder til et 360 grader panorama af hele horisonten rundt.
Jeg brugte et shiftobjektiv for at undgå divergens af billedernes sider, billedchippen er altså lodret, og optikken shiftet opad (Canon 24mm TS-e) stjernehimlen vises derfor korrekt når de 10 billeder strikkes sammen.
5D mark II, iso 3200, 10 sek.
I fuld opløsning er billedet 24465×5847 pixels, 143 megapixels 818 MB Jeg kan desværre kun vise det i 1800×430 pixels 0,77 megapixels. Det er kun 0,5% af det fulde billede.
For at få nogle af de mange stjerner med i den lille størrelse, har jeg tilføjet highpass filter, det bliver måske for hårdt og skarpt ?
Jeg overvejer at printe det ud i 40×167 cm. jeg tror at det kunne blive flot.
Jeg håber at det lille billede giver et indtryk af billedets fulde potentiale, og idéen med panoramaet.
Man kan vist godt se at Orion er på vej op over lysforureningen, M45 burde være tydelig, Månen med “moonlightshadow” til venstre for træerne, Venus bag træerne, en del lufttrafik, der er et enkelt meteor også, men det ses kun tydeligt i fuld størrelse.
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-396
mvh
Jesper.