30mm vidvinkel okular, hvilket?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR 30mm vidvinkel okular, hvilket?

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af johnc. This post has been viewed 102 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

agrauballe
    Deltager
      • Planet

Hej,

Er på udkig efter et vidvinkel okular til min 10″ f/4.7 Skywatcher 250px dobson.

Det er tænkt til rent visuelt til DSO.

Jeg har læst side op og ned om forskellige okularer og reviews af disse, men er ikke kommet helt i mål med valget.

Jeg tænker lidt at ~30mm 2″ må være det optimale?

TeleVue Nagler og Pentax XW er nok i en prisklasse som jeg ikke vil op i, men har kigget på følgende, billigst til dyrest:

Astro UW80 30mm okular 469kr

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-uw80-okular-2-2048/

GSO Superview 30mm ERFLE 69€

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p807_GS-SuperView-30mm-2–Wide-Angle-Erfle-Eyepiece—68-Degrees.html

ES Maxvision 82grader 24mm 149€ (vist nok det samme som Meade UWA 5000 82 24mm)

http://www.explorescientific.de/Okulare/Maxvision-82-Okular-24mm.html

ES 82grader 30mm 249€

http://www.explorescientific.de/Okulare/Explore-Scientific-82-N2-Okular-30mm-2.html

Spørgsmålet er hvad jeg kan vælge som giver et ikke for udpræget “Coma” fænomen , da mit skop jo er f/4.7. ?

Nu er jeg også nybegynder og har ikke kigget i et Nagler endnu, så kan godt leve med at det ikke er perfekt.

Hvad ville i vælge som bedste okular til prisen?

Vil jeg vinde noget kontrast ved at gå efter 24mm eller er det bedst at gå efter 30mm når mit skop er 1200mm

/Anders

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Først: Koma har INTET med okularet at gøre. To 30mm okularer med et givet synsfelt vil vise lige meget koma. Derimod kan de to okularer have meget forskellig korrektion af feltkrumning og astigmatisme i feltets kant og dette kan give voldsomt forskellige opfattelser af, hvor meget “koma” de viser, fordi de to andre fænomener blandes op i det.

Jeg har selv et 30mm ES82 og det er milevidt foran det meste, undtagen TeleVue 31mm Nagler T5, der koster dobbelt så meget.

MEN: Til en 10″ f/4.7 dob vil jeg personligt vælge et 20mm eller 25mm okular med 82° eller 100° synsfelt. Dette for at få lidt mere forstørrelse på, fordi det giver en mørkere baggrund og vil vise svagere stjerner og objekter. Du vil vinde en hel del kontrast, ved at gå efter et ~25mm i stedet for et 30mm. Ja, jeg vil endda råde dig til at investere i et 20mm med 100° synsfelt, hvis du har råd. Synes du, det er for voldsomt, så kan jeg roligt anbefale et 24mm ES82, selvom jeg ikke har kigget i det. Alle mine ES okularer er virkeligt gode.

Thomas, Bornholm

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Ikke for at du skal vælge

explorescientific men jeg har købt et 24mm ES82 som mit
          første “gode” okular . Det var en wow effekt for mig så kun roser til ES herfra ,

xplode
          Deltager
            • Nova

Jeg har både ES 24mm og 30mm og vil anbefale 24mm istedenfor 30mm.

Optisk så merker jeg ingen forskjell, 24mm har lavere vekt og mer egnet forstørrelse til en rask newton. Prisen er også litt lavere for 24mm.

30mm blir kun brukt ved sjeldne anledninger mens 24mm er det mest brukte okkularet jeg har

agrauballe
            Deltager
              • Planet

Dejligt med den gode hjælp man får her.

Er efter jeres råd gået væk fra 30mm og kigger mere på 20 eller 24mm.

Hvis det skal være 20mm skal det være 100grader ES som er noget dyr men sikkert rigtig god. Men hvis det er 24mm er mit valg ES maxvision 82 grader til 149€ eller ES 24mm 82grader til 229€. Vil maxvision være ok i mit f/4.7 teleskop?

agrauballe
              Deltager
                • Planet

Det frister måske at gå efter en ES 20mm 100grader, men hvor meget vinder man på kontrastfronten i forhold til 24mm?

Og igen måske kan jeg få et lettere brugt ES 20mm til 350-400€, men et ES 24 Maxvision eller ES 24mm begge med 82grader til henholdsvis 149 og 229€, så hvor meget vil jeg vinde med 20mm, vil helst ikke fortryde valget bagefter.

God jul til jer alle.

agrauballe
                Deltager
                  • Planet

Jeg fik mulighed for at købe et ES 20mm 100° til 380€ i Tyskland. Håber jeg bliver glad for investeringen når det ankommer. Igen tak for den fine hjælp.

natteravn
                  Deltager
                    • Main Sequence

agrauballe wrote: Jeg fik mulighed for at købe et ES 20mm 100° til 380€ i Tyskland. Håber jeg bliver glad for investeringen når det ankommer. Igen tak for den fine hjælp.

Det blir du bestemt glad for

God fornøjelse når det ankommer.

Og god jul til alle

agrauballe
                    Deltager
                      • Planet

20mm 100° Okulareret kom med posten den anden dag, kvalitetsfølelsen kan man kan man kun drømme om før man har haft sådan en i hænderne. Den får min ellers granatlignende baarder zoom til at ligne legetøj, og en 1.25″ plossl forsvinder nærmest i dens nærvær. Den er en ordentlig krabat, glæder mig til first light.

johnc
                      Deltager
                        • Moon

Hej

Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse, men da jeg er absolut nybegynder, har jeg et spørgsmål som i sikkert synes er lidt små dumt, men bær over med mig

Kan dette ES82 okular også bruges til mit teleskop, som er et Meade LX90 8″?

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja vist kan det da det! Jeg bruger selv et 30mm ES82 okular på min C8 og det er en virkelig fin kombination til mange deep-sky objekter. Forstørrelsen er cirka 70x og synsfeltet på himlen lidt over én grad. De allerfleste Messier- og klare NGC passer fint ind i synsfeltet.

Thomas, Bornholm

xplode
                          Deltager
                            • Nova

Ja det kan brukes, men det er mulig du må kjøpe 2″ diagonal og evt adapter for å få brukt det.

Har du 1.25″ eller 2″ diagonal?

johnc
                            Deltager
                              • Moon

Mange tak for info

Ja jeg har det diagonal som fulgte med kikkerten originalt og det er ikke længere særlig godt. Så jeg skal også have skiftet den.

Har i nogle gode forslag til en diagonal 2″?

Mvh. John

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet '30mm vidvinkel okular, hvilket?' er lukket for nye svar.