3 billeder fra Starparty (M33, NGC891, NGC7331)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER 3 billeder fra Starparty (M33, NGC891, NGC7331)

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 131 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

steffan
      • Giant

Hej Alle,

Her er så mine resultater fra MAF starparty.

Jeg har generelt lavet behandling i maxim som følger;

Kalibrering med Bias, Flats, Darks.

Stacking

Autoflatten og DDP med 1 sat i user filter i 3×3 matrixen for at undgå rander om stjernerne.

Jeg har fravalgt de frames der var ramt af dug eller andet.

M33:

190min baseret på 19 frames a 10 min, ISO200 på canon 1000D

Optaget lørdag nat. Længere eksponeringer havde måske været at foretrække?

Fokus var rimelig god, men skred tilsidst pga. hård behandling med føntørre – det drev af dug.

Guiding kørte ret godt.

Her har jeg prøvet at få noget mere frem i den røde udgave som ligger nedenfor, med curves og levels.

Alternativ behandling

En grønnere udgave, mærkeligt at de billeder jeg color converter (med samme programversioner, color balancer osv.) på laptop’en bliver grønne??

Det ser dog ud som om der er meget mere galakse med på den grønne udgave, bare ærgeligt jeg ikke kan få den mere balanceret sådan lige umiddelbart. Jeg forsøgte at få mere rødt på de to øverste, men det var ikke umiddelbart til det bedre.

NGC891

140 min fordelt på 14 frames a 10min, ISO200 canon 1000D

Optaget torsdag nat.

Billedet var lidt ude af fokus og guiding kørte ikke 100%

Billedet er forsøgt forbedret vha. curves og levels.

Billedet efter DDP fremgår nedenfor.

NGC7331

Her kømpede jeg satme så det bragede, jeg brugte 2 timer fordelt på hhv torsdag og fredag på at få kvinteten med, men det skulle ikke lykkedes. heldigvis vandt jeg en satans stor udgave på super lækkert papir taget med hubble – tilfredsstillelsen er NÆSTEN ligeså stor 😀

120min fordelt på 12 frames a 10min, ISO200 Canon 1000D

Fokus var rimelig god, og guide kørte pænt

Lige nedenunder skriver jeg hvad jeg har taget med hjem fra starparty

Mvh Steffan

Steffan2009-09-22 19:43:40

steffan
        • Giant

….fortsat

Mine største læringer til starparty var;

Jeg er for sjusket med fokusering – det er bare skide svært må jeg konstatere. Indtil nu har jeg bare brugt liveview på canon’et, på 10x zoom. Men det ser ud til jeg skal over på den store skærm og bruge lidt tid der. Hvis jeg er heldig får jeg nogle kontanter i fødselsdagsgave, og så kan jeg jo se på noget automatisk fokuser sådan det bliver lige i øjet!!

Min guiding var for unøjagtig. Jeg troede at guidefejl på 1-2 pixel fejl var acceptabelt, men den skal altså ligge indenfor 0,5pixel. Ingen problem, det blev fixet med justering af aggresivitets indstillingerne, som blev hævet fra hhv. 6 til 8 for begge akser.

Dug’en blev for første gang en rigtig kamp, det var sådan at der om morgenen kunne ligge en pøl nede i bunden af newton’en, det var lidt vildt. Godt vi havde godt vejr sådan det kunne blive dejlig tørt igen.

Jeg må se på om jeg skal i ATM værkstedet og lavet noget lækker styring til et dew setup, men så skal det altså også kunne måle temp forskellen sådan der ikke bliver varmet unødigt op.

Føntørre går an, men desværre kostede det fokus sent på natten….

Ellers vil jeg bare sige tak for alle gevinsterne i lotteriet. Vi havde godtnok købt for en del kroner lodder, men jeg var sgu lidt flow tilsidst.

Voyager 4.5 i CD Rom versionen, og 4 meget flotte plakat udskrifter.

1 af stefans kvintet, 1 af jupiter med weasleys nedslag, en med en tåge og en med solsystem’et.

Ane har indvilgiet på at få et eller to op istuen hvis vi laver en flot indramning. Heriblandt må kvinteten skulle være – især med den kamp jeg havde med den!!!

Forespørgsel:

Er der nogen der har tip til fjernelse af fedt fingrere på sådanne udprint, der vel nærmest er i foto kvalitet?

Herudover vil jeg bare sige at samværet var 90% af oplevelsen. Jeg brugte en del tid sammen med Kim Lang og Hans Jørgensen, som bare er to hyggelige nørder. Frank, Anne, Michael Stauning, Finn, Heine, Kim Holst, Johannes og alle de andre var der også og gjorde oplevelsen helt i top.

TAK venner, jeg er helt oppe at køre over astronomien i disse dage – også selvom jeg ikke er så god til billedbehandling endnu, men det kan være jeg lærer noget om det til næste år!

Og her vil jeg også tage min kone Ane med, hun hyggede sig nemlig også gevaldigt.

Endnu engang, tak for et dejligt event, det er enestående at i kan lave sådan et setup for så få penge. I er ægte Ildsjæle i MAF

…Steffan

Steffan2009-09-22 19:55:53

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Så var det godt du havd Ane medThumbs%20Up, når man sådan skal føntøre hele tiden.

De ser faktisk godt ud dine billeder, men har lidt på fornemmelsen at ISO på 1000D og 400D ikke passer sammen, så jeg ville vælge den laveste Iso som man nu engan kan akseptere. Det du nu har reserveret af plads på forummet, er det så Anes ting der kommer der, som hun har taget med hjem??????????????????Embarrassed

steffan
            • Giant

Hej Finn,

Nej da, jeg skulle bare lige have lavet lidt plads til en lille kommentar om mine oplevelser til Starpartyet – det skulle da med!

Embarrassed

Steffan

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Du kan bare fokuser på dine Spiks, den højeste ISO og 30sek. expo, jo længere og smaldere du får Spiks jo tættere er du i focus. Fokuser på feks. Albereo som er en dobbeltstjerneThumbs%20Up Og ja, jeg var ski da også lang tid om at finde ud af at focus var den eneste vej til rigtige gode billeder. Finn2009-09-22 20:19:39

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

Hej stefan.

Gode billeder du har nappetThumbs%20Up Mht fokus, så prøv som Finn skriver. Ellers så prøv på Albireo (bobbelt stjernen) med live wiew zoomet ind.

Mvh

Michael

steffan
                  • Giant

Hej Michael og Finn,

Yes, det vil jeg prøve med hensyn til fokus. Hvis jeg kan gøre det bedre via liveview, og høj ISO/Expo er det måske nemmere.

Michael: Jeg syntes også billederne er ok, men jeg ved at nogle af jer garvede behandlere ville kunne gøre dem meget pænere, det må jeg så øve mig i.

-Det var kun pga. min dårlige hukommelse du ikke blev nævnt med navn for oven, men bare rolig, du indgår under alle de andre, ligesom Lars Z, nicolaj, allan osv. Men navnene på alle deltager var alligevel for meget at få skrevet op! Embarrassed

Mvh Steffan

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Delige billeder , især M33 billede 3 er flot, men alt i alt fine fotos og flot guide..

max
                      • Nova

Fine billeder Steffan.

Husk også at sætte hvidbalancen på dit Canon til dagslys hvis

det ikke er gjort.

VH. Max

Max2009-09-23 18:29:47

steffan
                        • Giant

Hej Tommy og Max,

Tak for det.

Max: Det med hvid balancen vil jeg lige kontrollere. Hvis den er skæv kan det jo være den gør det vanskeligt at få et pænt resultat ud.

Mvh steffan

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Hej Steffan,

Tak for sidst. Det var super hyggeligt.
                          God start med billederne. Når du får eksperimenteret videre med billedbehandlingen er jeg sikker på at der ligger meget mere information gemt i dine data.

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

hej Steffan

Fine skud.

Skal hilse jer begge fra Anne og Emma – Emma fik vist et godt øje til AneWink
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet '3 billeder fra Starparty (M33, NGC891, NGC7331)' er lukket for nye svar.