› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › 2astro forum trojansk hest
- Dette emne har 27 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 345 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. oktober 2014 kl. 18:38 #123728
edbbobDeltager- Super Nova
31. oktober 2014 kl. 20:23 #123730
joergen.kDeltager- Nova
ja Lars jeg kender det alt for godt,
men min er nu ren jeg får denne advarsel når jeg logger ind fra 2 pc´er
den ene helt ny.
men det er nu lige meget,det var bare for at i andre ikke skulle blive inficeret
31. oktober 2014 kl. 21:08 #123732
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har lige været derinde, dog uden at logge på, da jeg ikke er medlem. Jeg fik ingen advarsler.
Thomas, Bornholm
1. november 2014 kl. 13:14 #123754
HarkhoostDeltager- Planet
Har også lige prøvet uden reaktion.
Hverken fra Panda Global eller Malawarebytes Anti-Malware som er rimelig hysterisk.1. november 2014 kl. 14:03 #123759
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg undres over hvorledes mennesker reager på advarsler.
I dette tilfælde advares der om mulig ondsindet virus på en hjemmeside, fordi et sikkerhedsprogram
melder det. Sådan en advarsel er vel ganske fornuftigt.Men menneskers reaktion fatter jeg ikke. Når der nu advares mod mulige problemer, hvorfor
er det første man gør så at gå over på hjemmesiden for at se om man selv bliver ramt. Det
er da, undskyld jeg siger det, hul i hovedet. Hvis systemet er ramt af en af de slemme bliver
dem der lige skal over at checke jo selv ramt. Sådan en opførsel er forhåbentlig fyringsgrund
i nogle firmaer hvis man gør det på arbejdscomputeren.Det svarer jo til at nogle siger at man ikke skal stå stille midt på en stærkt trafikeret vej, og
så gør man det alligevel bare får nu lige at se om der sker noget. Det er dælme ikke rationelt
opførsel.Hvis en hjemmeside er ramt er det langt fra sikkert at ens system kommer med en advarsel,
så fordi man ikke får en advarsel kan man ikke konkludere at en side ikke er ramt og man
kan heller ikke vide om man selv er blevet ramt. Det er jo måske netop sådan koden er
spredt til at starte med.Så når nogen advarer mod ondsindet kode, så lad være med straks at gå på hjemmesiden
selv, det er simpelthen for dumt og suverænt den mindst sikre metode til at undgå bøvl på.Brug i stedet andre metoder til at checke om der er noget galt.
Hvis jeg var bagmanden bag koden, ville jeg sidde og juble over nogen melder om virus og
straks prøver en masse mennesker helt frivilligt selv at blive ramt. Det er sgu markedsføring
så det batter af noget.Beklager det sure opstød, men det er sgu ikke for smart…….
Nightsky 2014-11-02 12:37:28 1. november 2014 kl. 14:57 #123762
joergen.kDeltager- Nova
nu har jeg prøvet med nogle forskellige antivirus programmer,
og jeg får kun advarslen med ESET nod32.
En gammel ren vista maskine.
det fortæller jo ikke ret meget om de andre programmer men fundet blev den
1. november 2014 kl. 15:11 #123765
@Lars
Tror du stadig på, at man kan forklare menneskers adfærd rationelt?
1. november 2014 kl. 16:12 #123770
nightskyDeltager- Neutron star
Næh Morten, men vi ved jo også af erfaring hvad der er farligt eller ikke farligt. Måske er det fordi man ikke kan forestille sig hvor galt det kan gå hvis en privat pc bliver ramt. Det minder om den klassiske fra de gode gamle dage med skjult kamera. Her sætter man en telefonboks op som ikke virker. Folk går ind og putter en mønt ind, når den så bipper en fejltone lægger de røret på og prøver igen med endnu en mønt. Man forbløffes over hvor mange gange folk prøver før de giver op.Der findes endda et par videoer af nogenlunde samme situation hvor der endda er et skilt på telefonboksen hvor på der står “Out of order” – Det hjælper lidt, men der er stadigvæk folk der putter mønter i.
Nightsky 2014-11-01 19:32:34 2. november 2014 kl. 01:37 #123794
Ja, det var nok ikke uden grund at vi mennesker købte idéen om at lemminger begik kollektivt masseselvmord, selvom det bare var løgn:
I filmen hoppede lemmingerne i døden i en stor flok, men det gjorde de ikke i virkeligheden. De blev skubbet i vandet af filmholdet.
EDBBOB 2014-11-02 00:49:40 2. november 2014 kl. 02:04 #123795
HarkhoostDeltager- Planet
Hvor er det godt at der er nogen der er så dumme,
at Nightsky har noget at afreagere på.Ingen grund til at undskylde, jeg suger gerne til mig
af din uendelige visdom.Harkhoost 2014-11-02 04:22:13 2. november 2014 kl. 03:26 #123796
@Søren
Generelt tror jeg vi mennesker overvurderer vores egne evner temmelig meget. Vi glemmer ofte at vi dybest set er menneskeaber, og de færreste ved at f.eks. elefanter formentlig er bedre til at tælle end vi er.
2. november 2014 kl. 13:34 #123808
lindhardDeltager- Super Nova
EDBBOB wrote: @Søren
de færreste ved at f.eks. elefanter formentlig er bedre til at tælle end vi er.
Arh, det kan vist ikke udledes af den artikel, medmindre du ikke kan kende forskel på to bunker med fem og seks æbler..
mvh
Lars2. november 2014 kl. 14:17 #123810
@Lars
Vi er snart langt fra de trojanske heste, men hey, det er en Off Topic tråd.
Det er faktisk et meget interessant emne. Prøv at for eks at kigge på billedet her, og bedøm hvor mange æbler der er:
Talte du dem? Eller kunne du se det med det samme? Her er et andet eksempel:
Man mener at vi mennesker, ligesom salamandere, duer og chimpanser, har udviklet en simpel medfødt evne til at vurdere tal, altså før vi lærer at tælle. Den rækker for de fleste af os til vi kan vurdere forskel på ca. syv eller otte. Hvis du er skeptisk, så prøv intuitivt at vurdere hvor mange æbler der er her:
Her er den originale NS artikel om elefanterne:
EDIT: Jeg skulle nok have formuleret mig anderledes i første indlæg og skrevet “vurderet tal mængder intuitivt” i stedet for “tælle”.
2. EDIT: I forlængelse af det ovenstående, er det sjovt at tænke lidt over, at indtil for relativt få år siden (ift. menneskets evolutionære udvikling), havde vi egentlig ikke behov for at tælle til særligt meget. Hvis man levede for 10.000 år siden var det smart at kunne vurdere om nabostammen havde flere krigere end ens egen stamme, men f.eks. et tal som tusinde anede man intet om dengang.
Da evolutionen (formentlig) virker ret langsomt har vores evner ikke altid kunnet følge med den måde vores Verden har udviklet sig på. Vi har udviklet metoder til at tælle, og lægger man f.eks. to rækker æbler op, med fem i hver, vil de fleste med det samme kunne se at der er 10 æbler ialt. Derimod er 437 æbler ikke noget vi kan danne et indre billede af, og en million er virkelig noget af en abstrakt størrelse.
På samme måde er det lidt med astronomien. F.eks. afstande. Jeg har sådan nogenlunde evnen til at vurdere forskel på en halv og en hel meter, men jeg har ikke skyggen af fornemmelse af hvor langt et lyssekund er. Normalt bruger jeg billedet af at lyset kan nå ca. 8 gange rundt om ækvator på et sekund, men dybest set har jeg heller ikke rigtigt nogen forestilling om hvor langt det er. Så sammenligner jeg med hvor lang tid jeg skal bruge til at køre til f.eks. Paris, og så taber jeg tråden 😉
Vh
Morten
EDBBOB 2014-11-02 14:19:30 -
ForfatterIndlæg
- Emnet '2astro forum trojansk hest' er lukket for nye svar.