29. December 2008

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI 29. December 2008

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 748 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej folkens!

Det klarede uventet op her på Bornholm medens jeg var på arbejde i går eftermiddag. Jeg arbejder på en gård og er færdig ca kl 1830 om aftenen. Da var det helt klart og fint, men da jeg var i færd med at tø bilen op kom der igen skyer drivende. Da jeg kom hjem så himlen ikke så godt ud, med kraftig dis og enkelte skyer. Sent på aftenen så det noget bedre ud, så kl 22.20 gik jeg ud og bedømte situationen. Hmm. Nogen dis, men bedre end før. Jeg bestemte mig for at tage min 80/1200 Vixen akromat ud for at se lidt på klare objekter. Jeg observerede fra min have i Østermarie, da jeg ikke ville køre ud til mit “dark sky site” med så usikre forhold. Der var nogle udendørs juletræer og lidt andet lys der skinnede ind til mig, men ikke noget alvorligt. Gadebelysningen slukker ved midnat. Der var ingen vind overhovedet, men det var temmelig koldt, lige under frysepunktet. Ved første øjekast så himlen ikke så god ud. M44 kunne knapt anes med det blotte øje. M35 var ligeledes vanskelig.

Første objekt var M35 ved 38x m 32mm plössl. NGC 2158 var umiddelbart synlig, så forholdene var måske slet ikke så dårlige! Jeg nød synet et par minutter eller fem, og hoppede så op til M81 og M82, der stod højt i nordøst, nær zenith. Begge sås uden videre i Antares 8×50 søgeren, faktisk et fint syn i sig selv. Ved 38x var de fremragende! Ved 71x var støvbåndet i M82 tydeligt, men M81 kan ikke lide så høj forstørrelse og mistede meget af sin glans. Prøvede også 96x på M82, men fik problemer med at holde spredt lys ude af okularet samt at holde øjet centreret over det. Tilbage til 38x. Ahh! Hvilket syn! Ledsagegalakserne NGC 3077 og NGC 2976 var også nemme i aften, men jeg ofrede ikke meget tid på dem, men hoppede videre til

NGC 2403. Mit første hop til den mislykkedes og jeg endte midt i ingenting. Nå, tilbage til 1 UMa og begynde forfra. Så, der var den! Et lille lysskær i 8×50 søgeren.

Ved 38x sås galaksen som et blødt lysskær mellem to stjerner af ret ens lysstyrke. Ved 71x kunne skimtes et stjernelignende punkt næsten midt mellem de to stjerner. Kunne det være en HII region? Jeg observerede den intenst med 71x og 96x, men kunne bare konstatere at den var stjernelignende. Et senere check med DSS fastslog at det bare var en stjerne. Galaksens kerne lå ikke langt fra denne stjerne, og kunne ses som et rundt lysskær, ganske lidt klarere end resten af galaksen og med en temmelig skarp kant.

NGC 2841 er en anden af mine favoritgalakser i Ursa Major, så den skulle jeg jo også se på igen. Jeg kunne ane den i søgeren, og 38x viste den som en fin cigarformet lille lysplet. 71x viste det samme, og var egentlig ikke bedre en 38x.

Nu var det klart for mig at det var en fin nat til galakser, og et kig på himlen viste da også at forholdene var blevet særdeles meget bedre end før. Ja, meget over gennemsnittet for December. Jeg gik ind og hentede Uranometria 2000.0 for at finde nogle flere galakser, da jeg indtil nu bare havde fundet ting efter hukommelsen. Jeg slog op på kort 23, kortet med M81 / M82, da jeg vidste, der var flere interessante galakser i nærheden.

Kort 24 viste en lille galakse, jeg havde markeret med blyant som værende interessant: IC 2574, “Coddingtons Nebula”, en svag ledsager til M81. Hmm. Svag var vidst ordet her. Jeg prøvede længe ved 38x, men kunne ikke se den med sikkerhed. Jeg skimtede en svag klat et par gange det samme sted, men kunne ikke se den “på kommando”. DSS viste senere at der VAR en svag klat af en galakse der hvor jeg troede jeg så noget, men jeg vil ikke kalde dette for en sikker observation. Jeg må prøve igen en bedre nat. Jeg elsker den slags drilleobjekter!

Tilbage til M81 og videre til NGC 2787, en lille galakse der straks poppede frem ved 38x. Lille og rund, med lidt klarere kerne. Tog 71x ganske fint.

Jeg havde markeret UGC 5028 nærved som værende interessant, men kunne ikke huske hvorfor. Tog et kig, men kunne intet se, selv efter nogen tid. DSS viste den som et tæt galaksepar, små, men med ret høj overfladelysstyrke. Jeg må prøve med min 5″ en nat.

Nær 27 UMa ligger NGC 2985. Den var lille og klar, med klar kerne omgivet af en diffus halo. Der er en lille stjerne indenfor halo’en. Galaksen sås let med 38x og 71x.

Et lille hop derfra ligger NGC 3065/66 et andet galaksepar. Jeg hoppede derover, og tror jeg så et svagt objekt med 71x, men så blev billedet pludselig svagt og utydeligt. Dug på okularet? Nææ… SKYER! AARGH! Ikke nu! Jeg hoppede hurtigt ned til M51, for at se en sidste galakse den aften, og nåede det. Næsten. Jeg fik set på den i hele fem sekunder inden skyen nåede frem.

Jeg stod og bandede lidt(meget), men så så, at Sirius kunne ses gennem nogle knapt så tætte skyer mod syd. Nå ja, hvorfor ikke.

Seeingen viste sig at være overraskende god, så jeg prøvede at se Sirius B med forstørrelser fra 96x over 133x og 171x til 240x. 133x var det bedste, men intet spor af “The Pup”. Jeg vil dog sige, at dette var en af de bedste chancer jeg har haft intil videre. Seeingen var god nok til, at første diffraktionsring omkring Sirius var relativt stabil og baggrunden udenfor ringen relativt mørk.

Saturn tittede også frem mellem skyerne, så jeg tog et kig. Det meste af tiden var Saturn meget bleg og utydelig ved 133x, men når der kom et lille hul, så, WOW! Et fantastisk syn! Ringen var MEGET tynd, og havde en rødbrun farve. Ringens skygge på Saturn var den tyndeste sorte linje man kan forestille sig. Et par måner eller tre stod i perfekt linje med ringen og dens skygge. Fantastisk! Desværre måtte jeg nøjes med glimt af få sekunders varighed mellem skyerne.

Men nu var klokken også et, så jeg pakkede sammen og gik ind i seng.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Mange tak for en fin obs. beretning.

Coddingtons Nebula (Galakse) er noget nær umulig. Jeg har ikke rigtig fundet nogle der kan se selve galaksen, men observation af de klare HII områder (MAC1028+6828) er inden for rækkevidde, som du også skriver.

Mørk og klar himmel er vist nøglen til at se de regioner, ikke store teleskoper. Flot observation.

PS. IC2574 er også spændende for de professionelle. De er fundet mange Shell-like (kan ikke se på fotos hvad de mener) områder af neutral brint som menes at komme fra stjernevind og SuperNovaer. Specielt en kæmpe “shell” er der fokus på.

Har selv forsøgt den visuelt men intet og med MallinCam var den godt nok også svær. Jeg skal altså have en mørkere himmel.

Dybden er ca. mag. 17 på denne frame.
        Nightsky2008-12-31 01:33:50

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet '29. December 2008' er lukket for nye svar.