› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › 20D puslespil
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 151 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. august 2009 kl. 04:15 #19320
Frank LarsenModerator- Super Nova
For efterhånden en del tid siden købte jeg et defekt Canon 20D af Michael Bertelsen.
Mistanken var at shutteren var i stykker.Det viste sig at være tilfældet – en lille plastik dims var gået i stykker.Jeg fik lavet en ny – drejet og gnistet ud i messing og derefter slebet til den korrekte form.Det er fin mekanik der vil noget og sjovt at lave.Men for overhovedet at komme ind til shutteren skal kameraet skilles totalt ad – MEGET MEGET mere end hvis jeg bare skulle skifte IR Rejectionfilteret (hvilket jeg selvfølgelig gjorde med det filter Michael så venligt smed med i handlen).Det betød så at jeg her i aftes endelig skulle igang med et større puslespil – jeg havde selvfølgelig ikke fulgt vedlejningerne og klistret skruerne ind på den konstruktionstegning jeg har af kameraet – så det tog 4 timer.Her er brikkerne:Her er resultatet:Hmmmm – der blev 2 skruer tilovers…– vi prøver…Jamen det virker jo – og det er godtnok blevet rødfølsomtNå – men ikke helt. Det lader til at jeg ikke helt har strammet fjederne på shutteren nok efter adskillelsen – hurtige eksponeringer over /2500 sekund virker nemlig heller ikke og jeg får stadig en err99 en gang imellem – hvilket betyder at gardinerne ikke flyttersig hurtigt nok.SÅ jeg må nok på den igen – og så må jeg se om jeg kan finde et par pladser til de to skruerMEN for billige penge og lidt husflid har jeg nu et 20DA. Jubiiii(Lars M – det ryger i puljen – oneshotcolor i APS format – vi kan jo bygge køling på senere)FrankLarsen 2009-08-07 12:07:54 7. august 2009 kl. 07:11 #19321
k_holstDeltager- Nova
Sejt at du har mod på at gå igang med det
Nu bliver det spændende at se nogen widefield billeder fra Lidemark.7. august 2009 kl. 07:40 #19324
outlookDeltager- Super Nova
Jeg kender godt den problematik. Men det er godt nok lige et projekt der overstiger mine evner, tror jeg. Men godt gået.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting7. august 2009 kl. 08:07 #19329
jeppeDeltager- Super Giant
Okaaayyyy …. Det projekt tror jeg ikke, jeg selv ville have haft mod på at kaste mig ud i …
Imponerende!
7. august 2009 kl. 08:53 #19331
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Det ligner præcis det jeg ser på bordet når jeg skiller min Losmandy G11 ad
Men det virker hver gang – og jeg har endnu ikke haft to skruer til oversKanon med dit Canon.7. august 2009 kl. 09:57 #19334
Hehe Tak skal i have.
Nu er jeg jo typen der ikke er bange for at skille ting ad – har tidligere repareret og renoveret en LX200 – men der bør nok nævnes at jeg selvfølgelig havde lavet grundig research først (inden jeg købte kameraet – så jeg havde en ide om hvad der ventede mig).Den her gut har lavet en anden (og ret almindelig) reperation på shutteren:– men vejledningen i at adskille og samle var det der fik mig til at sige – No Problemo.Og alle de microstik som alle er bange for at knække – dem kender jeg jo fra mit arbejde så det var intet problem.Derudover vidste jeg at jeg kunne købe en ny shutter enhed for 500kr på ebay eller for små 800-1000kr hos Canon Danmark – så om alle omstændigheder ville jeg være i stand til at reparere kameraet.Jeg valgte så at spare de penge og prøve selv først.Faktisk har jeg bevidst fravalgt at modificere mit normale Canon 350D på grund af risikoen for at ødelægge noget – mere modig er trodsalt ikke – men dette kamera var jo defekt og jeg turde godt satse et par tusinde på det da jeg havde fået en teori om fejlen.Plasticdimsen der var knækket var en lille drejeskive med ret kompliceret geometri som kameraet bruger til at “trække” gardinerne op med når spejlet løftes og den er ret hårdt belastet. Prøver at tage et billede senere.Jeg besluttede at få lavet en ny på mit arbejde – det sværeste var tappen som skulle gnistes ud ved hjælp af et lille kobberrør efter at centerhul og centerrecess var drejet ud på drejebænken.Efter gnistningen skulle den en tur i fræsemaskinen og fræses ned til rette tykkelse.Så kom et møjsommeligt arbejde med at få ridset den oprindelige form op på emnet og så tilbagestod arbejdet med et dremelslibeværktøj og fintilpasning med nøglefile. Til allersidst slibning med vandslibepapir og efterfølgende polering.Den er ikke perfekt – men den virker tilsyneladende – men ellers tager det ikke lang tid at lave en ny.Men samlingen…pyha..jeg blev lidt svedt.Problemet var at det er 3-4måneder siden at jeg skilte kameraet ad og selvfølgelig ikke kunne huske hvilket system jeg havde grupperet skruerne efter på mit arbejdsbord.OG konstruktionstegningerne (http://www.customslr.com/technical/) gav kun numre og ikke dimensioner på skruerne og vejledningen på nettet ikke vidste de skruer der blevet skruet af og på – kun deres placering.Jeg havde nu ikke forventet det virkede i første hug – jeg regnede stærkt med at der skulle justeringer til. Lamellerne er lidt slidte og det er en del af årsagen.Jeg går nu lidt og overvejer om jeg skal fjerne baader filtret helt så kameraet bliver NIR følsomt – det skal jo KUN bruges til Astro. Skal bare have fundet et stykke clear-glas i den rigtige tykkelse så autofokusen fortsat virker.7. august 2009 kl. 10:13 #19335
Hej Kim
Det bliver nok såsomså med widefield – korteste brændvidde jeg har adgang til i ordentligkvalitet er min 102/600mm frauenhofer akromat og den er ikke så god til oneshotcolor selvom den tegner ultraskarpt.Ellers er næste brugbare setup min LX200 12″ ved f6.6 – dvs ca. 2m brændvidde.Det bliver nok noget med min Tamron zoom linse og piggyback – eller også skal jeg tage mig sammen og købe Canons sindyg gode 50mm. (ej kit linsen – den er skod til astrobrug)Desværre kan vi ikke sætte den på den gamle canon Flourit 600mm f/2.8 som vi har i lidemark eller den “lille” 4 tommer f/2.8 – den kan ikke nå fokus. Det er ellers en killer og beregnet til fullframe.7. august 2009 kl. 10:55 #19338
tommyfDeltager- Neutron star
Hehe, den skoder også til alt andet, næsten i hvertfald når man lige ser en eks 100mm makro linse skyde næsten samtidigt..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '20D puslespil' er lukket for nye svar.