› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › 200mm reflector – er der stor forskel
- Dette emne har 106 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 4094 timessartori. This post has been viewed 4094 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. marts 2012 kl. 10:40 #81106
diego.sartori- Main Sequence
Wow, meget omfangsrigt forum du linked til Thomas, tak for det 🙂
Havde håbet at vi kunne gå ind og købe denne binoviewer men fra hvad jeg kan læse på det forum du linker til så er det måske nok bedre at vente og så bestille en Maxbright istedet, er jo også andre ting han kan finde og købe derovre, var nu mere for at kunne finde noget lidt “større” at tage med hjem.
Med det man får med og den gode omtale Maxbright får så kan jeg vel næsten besvare mit eget spørgsmål og sige at denne pakke er en bedre investering?
28. marts 2012 kl. 10:50 #81107
astrojensenDeltager- Neutron star
Baader’en er klart bedre, fordi der kan fås meget mere udstyr til den, men optisk er de to næsten ens. Okularerne der følger med Baader-pakken fra TS er udmærkede, jeg har dem selv, men de andre jeg linkede til, fra GSO, er væsentligt bedre. Man kan også købe Baader Maxbright i enkeltdele, så man kan få eksakt de stumper, man har brug for. Især deres T2 prisme- og spejldiagonaler er suverænt gode, meget bedre end sædvanlige 1.25″ diagonaler, fordi binovieweren skrues fast på diagonalen og derfor ikke kan falde af. Desuden er de væsentligt kortere i lysgangen, hvilket er en stor fordel på mange teleskoper. Jeg har flottet mig og købt et T2 prisme med Zeissoptik og det har jeg ikke fortrudt.
Thomas, Bornholm
28. marts 2012 kl. 11:16 #81109
Diagonaler og prisme, der tabte du mig lidt, har lidt mere at læse på 🙂
Men bare lige for at se om jeg er lidt med alligevel.
Denne viewer
Og et mere af dette GSO okular
Så er vi igang om ikke andet, så kan vi købe lidt extra okular enten i London eller senere når vi er kommet hjem.
Edit:
Så fangede jeg hvad du mente med diagonal, kigger lidt på hvad der findes og prøver at forstå dem også, pokkers så komplekst det her kan være, men på den anden er det vel et eller andet sted hvad man gør det til 🙂
Diego Sartori 2012-03-28 11:22:56 28. marts 2012 kl. 20:21 #81121
squiip- Planet
Har fulgt med i denne tråd da jeg selv går i købetanker, men jeg har en EQ3 montering i forvejen og ville gerne have en større/ny kikkert. så har overvejet dette setup.
Ville en EQ3 som kan tage ca. 5kg, kunne slæbe på en 150 Skywatcher og en viewfinder plus et evt. DSLR kamera ?
Eller er det at stramme den ?
Har egentlig en drøm om at kunne bruge Optic Tracker til autotracking, en skønne dag 🙂Skywatcher Vægt: 5,6kg
Viewfinder 730 grams
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1399_TS-10×50-90–RA-finderscope—with-1-25–crosshair-eyepiece.htmlNikon D70 kamerahus: 595.33g
Vil i øvrigt sige at det er dejligt med så mange kvalificerede brugere og jeres engagement/svar, det er rigtig nyttig viden for mig, så jeg takker 🙂
Squiip 2012-03-28 20:57:28 28. marts 2012 kl. 21:09 #81127
Jeg tror nok liiiige det er at stramme den en tand for meget, især til foto. En EQ-5 er nok det mindste, hvis du vil tage billeder.
Thomas, Bornholm
28. marts 2012 kl. 21:57 #81128
squiip- Planet
Ja , ok, ville også bare lige forhøre mig, jeg kommer nok til at bruge den mest til planet og måne observationer som jeg også vil filme med mit nyligt moddet webcam.
Ku også være interessant at kunne filme fly eller satelliter (toppen ville jo være ISS) med auto tracking, via webcam monteret på en viewfinder.
Man har vel lov at have drømme 🙂
Og måske er en 127 mere end nok ?
og ville en 127 være en væsentlig forbedring fra den jeg har lige nu, Mizar Model 130 SL ?
Jeg håber det er ok at spørge om dette i denne tråd.Squiip 2012-03-28 22:31:06 29. marts 2012 kl. 11:06 #81162
squiip- Planet
Det virker lidt som om at interessen for at hjælpe falder drastisk hvis det ikke lige er de sædvanelige objekter der bliver spurgt ind til ?
29. marts 2012 kl. 12:23 #81171
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Det er vanlig kotyme at vænte mindst 24 timer før man bumper en tråd. Folk sover, er på arbejde, æder middag, etc. før de kommer hit og ser dit spørgsmål.
Som Thomas siger, EQ3 bliver for lidt hvis du skal tage billeder. Dessuden er fly, satellitter, og specielt ISS, svære at tage billeder af. Tracking er også ment at bruges til objekter der ikke flyver så hurtigt forbi.
Mvh,
Bjørn29. marts 2012 kl. 14:03 #81176
henrikDeltager- Nova
Ja du skulle nok have startet en ny tråd
EQ3 kan godt lige bære en Skymax150: Her er den med en Skymax127 som den er mere end rigeligt godt bygget til. 150’eren er jo lidt større, men jo kun 18mm og 2½ kg ekstra…
Men som Astrojensen siger, er den kombination ikke lige kraftig nok til langtidseksponeringer med en 150’er
Skymax’en er en rigtig god stjernekikkert med knivskarpe billeder og en lang brændvidde som især gør den god til Måne, planeter og til visuelle observationer – og sikkert også satellitter. Men ved f/15 er den jo lidt lyssvag og heller ikke rigtigt lavet til langtidseksponeringer.
Hvis du vil dét, ville jeg hellere anbefale en ED80 eller lignende (eller en Explorer 130 eller 150PDS). De er bedre til astrofoto med det lavere f/forhold.
Mvh Henrik
Henrik 2012-03-29 14:15:05 29. marts 2012 kl. 18:48 #81188
squiip- Planet
Ja ok, jeg var så for hurtigt ude, tak for jeres svar, tror jeg starter en ny tråd så jeg bedre kan forklare mig og få de relevante oplysninger bedre på plads.
29. marts 2012 kl. 19:24 #81192
Det er en god idé, med en ny tråd. Så bliver der heller ikke forvirring.
Thomas, Bornholm
7. april 2012 kl. 02:04 #81651
Vel hjemme efter et par gode dage i London er vi nu ejere af et teleskop og lidt tilbehør 🙂
Det blev til en 127mm SkyWatcher Mak på EQ3
+
Baader Clickstop Kamera Adapter
Baader sol filter (film)
Holder til kikkert på tripod
Kuffert til Okular
Fint til at komme igang med føler jeg, kiggede på månen natten til fredag og vi er begge vildt begejstrede 🙂
Fy for den det kunne have kostet mig en formue hvis ikke jeg havde bare en smule rygrad, vi var inde i en super hyggelig lille butik i London hvor det instrument var det ene imponerende instrument linet op efter det andet.
Faldt pladask for denne
Equinox 80mm , helt vildt lækker og det var lige før jeg røg til lommerne, jeg besindede mig dog og holdt fast i at man skal lære at kravle før man kan gå 🙂
Nu lærer vi det basale med denne 127mm Mak, og så kommer resten når færdighederne er til det 🙂
I skal have tak for jeres gode råd og vejledning og vi glæder os til at dele denne hobby sammen med jer.
7. april 2012 kl. 07:43 #81654
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Til lykke med nyt teleskop og udstyr! Håber du bliver tilfreds med det. Som du siger er det noget med at lære det basale før man går videre. Det kameraet du har køpt er sikkert god til Månen og måske Jupiter og Saturn, men forvent ikke meget af din montering når det kommer til fotos. Kamerat har nok en del støj også, så du bør huske på at stacke evt. billeder.
Mvh,
Bjørn7. april 2012 kl. 08:52 #81658
Sådan der!
Nu venter vi blot på billeder og observationsberetninger m.m. Og flere spørgsmål, selvfølgelig, for de skal nok komme!
Thomas, Bornholm
7. april 2012 kl. 09:38 #81659
norupDeltager- Super Giant
Lækkert grej, du har fundet der! Det giver i alt fald de bedste forudsætninger for nogle gode aftener på himmelen. God fornøjelse!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '200mm reflector – er der stor forskel' er lukket for nye svar.