200mm reflector – er der stor forskel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 200mm reflector – er der stor forskel

• Dette emne har 106 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 4097 timessartori. This post has been viewed 4097 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 107 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Tusinde tak Thomas

Ser lækkert ud det okular du linker til, det ryger i kurven sammen teleskopet 🙂

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

De tre brændvidder, 20mm, 15mm og 10mm vil, på en S-W 127 mak, give tre meget brugbare forstørrelser på 75x, 100x og 150x, som man kan bruge de fleste nætter, på mange forskellige objekter.

Okularerne er godt lavet og jeg bruger stort set ikke andre, efter at jeg har fået dem. Vel er det ikke Tele-Vue kvalitet, men så koster de også kun 1/10 af prisen, men har måske 95% – 98% af ydeevnen. Om de sidste 2-5% er en mangedobling af prisen værd, er en personlig (og økonomisk) smagssag. Jeg vil betragte dem som de ideelle okularer for nybegynderen.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
          • Main Sequence

Synes du at jeg skal vente med en Barlow?

Kiggede på denne:

TS Barlow Lens 2x

Vil helt klart bestille de tre okularer du anbefalede.

diego.sartori
            • Main Sequence

Så er der bestilt, kunne ikke vente længere, så jeg bestilte den Barlow også.

Nu er det bare vente og håbe på det bedste 🙂

skovgaard63
            Deltager
              • Asteroid

Hej. Smile

Jeg har en Sky-Watcher Skymax-127 SynScan AZ GOTO, hvor teleskopet er et samme som det du har bestilt, og der var der en 2X Barlow med i kassen, selv om det ikke stod nogen steder, men så har du jo bare en ekstra. Smile

http://www.opticstar.com/Run/Astronomy/Astro-Telescopes-Skywatcher.asp?p=0_10_1_3_125

diego.sartori
                • Main Sequence

Jamen der kan man bare se, for som du siger så står der intet om at en Barlow følger med, ej heller dust cap, prøvede at finde en der passede men det fandt jeg ikke.

Så har jeg to som du siger og så kan jeg ved selvsyn se om den ene er bedre end den anden 🙂Diego Sartori2012-03-27 18:02:53

skovgaard63
                Deltager
                  • Asteroid

Hvis du mener “dust cap” til selve teleskopet, så var det med til mit, så det er det nok også til dit. Smile

Skovgaard632012-03-27 18:28:26

diego.sartori
                    • Main Sequence

Det bliver jo bare bedre og bedre 🙂

Smutter med Junior til London på Mandag, så jeg regner med at vi besøger Wide-Screen Centre

Måske vi kan finde lidt godt at tage med hjem derovre fra, skal bland andet se på en binoviewer og lidt filtre men hvis du har nogle gode foreslag hører jeg dem gerne 🙂

skovgaard63
                    Deltager
                      • Asteroid

God tur til England. Smile

Min Bino har jeg købt her,
                      http://meade.dk/product.asp?product=955

Ganske udmærket kvalitet, jeg har så ikke sammenlignet med andre, så kan ikke sige noget om hvordan de er i forhold til den jeg har.

Og så følger der 2, 25 mm ED okularer med til prisen, den til venstre er den 25 mm der følger med teleskopet, bare til sammenligning.

Mine filter, er bare et sæt som det her.
                      http://meade.dk/product.asp?product=193

Ikke noget særligt, men godt nok til mig. Smile

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Ang. filtre, så synes jeg personligt, at farvefiltre er spild af penge. Derimod kan et UHC eller O-III filter virkelig være pengene værd, hvis man gerne vil se på gaståger og planetariske tåger. Er du i tvivl, så tag et UHC først, det er det mest alsidige.

Filtre virker IKKE på galakser og stjernehobe! Her virker kun en køretur til et mørkere sted…

Man vil heller ikke gerne undvære et solfilter. Det er næsten et must her i Danmark, hvor man næsten ikke kan observere andet hele sommeren. Jeg kan roligt anbefale Baaders solfilm. Jeg tror, der findes et færdigt monteret filter med Baader solfilm, der passer til en S-W Skymax 127. Jeg har derimod dårlige erfaringer med glasfiltre (undtagen fra Zeiss!). De er dyre og billedet er dårligere end gennem Baaders meget billigere solfilm! Er man handy, kan man selv lave en holder til Baader solfilm af træ eller pap. Et stykke solfilm i A4 størrelse koster 150,- kr.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                          • Main Sequence

Super Skovgaard, tak for billederne 🙂

Baader solfilm og UHC filter ryger på indkøbs listen.

De har en Orion US Binoviewer derovre, ser ganske fornuftig ud synes jeg.

Glæder mig helt vildt den første aften med Junior, stjernerne og vores nye teleskop 🙂

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Den bedste binoviewer jeg selv har brugt, er min egen Baader Maxbright. Den er dyrere end dem fra William Optics, Orion, Meade, Celestron, m. fl., men til gengæld kan den fås med et hav af tilbehør, der gør at den kan bruges på mange teleskoper uden stærk barlowlinse, så man derved kan bruge lave forstørrelser. En maksutov eller SCT, med fokusering via hovedspejlet (som Skymax 127) behøver ikke barlow for at nå fokus, men pga teleskopets konstruktion vil der alligevel ske en forøgelse af forstørrelsen, når man bruger en binoviewer. Forklaringen er lidt kompliceret. Jeg vil forklare nærmere en anden dag. Forøgelsen er afhængig af afstanden fra bagenden af teleskopet og til okularets fokuspunkt. Da en binoviewer flytter dette fokuspunkt meget længere ud, øges forstørrelsen. Jeg er ikke helt sikker på, hvor meget det drejer sig om, men min egen C8 går fra 2000mm brændvidde ved 100mm afstand fra bagenden til fokuspunktet, til 2350mm brændvidde, hvis fokuspunktet flyttes ud til 210mm. Et 10mm okular giver altså ikke længere 200x, men 235x! Jeg vil tro en Skymax 127 øger brændvidden til omkring 1800mm, når man bruger en binoviewer på den, men jeg skal forhøre mig hos nogle eksperter.

En binoviewer er en dejlig ting, men der er mange finurligheder man gerne må ha’ styr på, for at få den største nytte af dem og ikke købe katten i sækken.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                              • Main Sequence

Er det sådan en binoviewer du har Thomas?

diego.sartori
                                • Main Sequence

Er jo en hel videnskab i sig selv disse binoviewers nu hvor jeg læser i detaljen på dem

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ja, det er sådan en. Og med en masse adaptere!

Ja, det er lidt en videnskab, med disse binoviewere, men de er det værd! Skulle du få lyst til at vide mere, så bare spørg løs. Du kan også kigge i arkivet i Cloudy Nights binoviewer forum. Der står tonsvis af god info.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 107 i alt)
                                • Emnet '200mm reflector – er der stor forskel' er lukket for nye svar.