200mm reflector – er der stor forskel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 200mm reflector – er der stor forskel

• Dette emne har 106 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 4099 timessartori. This post has been viewed 4099 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 107 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Lige et svar på det sidste indlæg: Hvis det primært er til Månene og planeter bør du vælge den lange af de to. En 120mm f/5 akromat vil have en hel del farvefejl og vil med stor sandsynlighed ikke tegen så skarpt som den lange på Månen og planeterne.

John
      Deltager
        • Nova

Dette er også en mulighed. Det var mit første teleskop og bliver stadig flittigt brugt, når der skal kigges på månen og planter. Jeg bruger det med en autotrack montering, der følger objektet, men mangler goto-funktionen. Det er en mak127 et fantastisk teleskop og meget nemt at håndtere! Jeg har en binoviewer, der hurtigt bliver et must når man først har prøvet den!

John2012-03-21 17:41:08

diego.sartori
          • Main Sequence

Jesper wrote: Lige et svar på det sidste indlæg: Hvis det primært er til Månene og planeter bør du vælge den lange af de to. En 120mm f/5 akromat vil have en hel del farvefejl og vil med stor sandsynlighed ikke tegen så skarpt som den lange på Månen og planeterne.

Ok, ud med short tuben og ind med en 127mm Mak Cas som foreslået af John.

EVOSTAR-120 (EQ3) 120mm (4.75″) f/1000 REFRACTOR TELESCOPE

Skywatcher Skymax-127 Maksutov Cassegrain – 127mm Aperture / 1500mm Focal Length – on EQ3-2 mount

Samme forudsætninger som med de refraktor foreslaget.

Fordele refraktoren, kræver ikke kollimering, er hurtigt klar til brug.

Ulempe refraktoren, størrer og tungere end Mak Cas

Design har medfører visse issues med farvefejl

Fordele Mak Cas, lille og kompakt instrument, måske mere alsidigt end refratoren?

Ulempe Mak Cas, kræver kollimering, skal have god tid til at køle ned.

Kollimering af Mak Cas “skræmmer” lidt, men er der andet jeg overser når jeg sammenligner disse to mulige instrumenter?

John
          Deltager
            • Nova

mak’en skal ikke kollimeres!

diego.sartori
              • Main Sequence

John wrote: mak’en skal ikke kollimeres!

Ok, det var jeg helt sikker på at det skulle, men da helt fantastisk hvis ikke det behøves

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

De små Mak’er skal meget sjældent kollimeres. Mange er justeret fra fabrikken og holder denne indstilling i hele teleskopets levetid. Jeg kender en, der har en 15cm Zeiss Maksutov og den er ikke kollimeret siden den forlod fabrikken i 1968!

Men til gengæld kræver de afkølingstid, ligesom SCT og newton.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                  • Main Sequence

Med mine forudsætninger hvilket af de to instrumenter mener du så ville være den bedste investering Thomas?

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg er stadig fortaler for refraktoren som et godt begynderinstrument.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                      • Main Sequence

John wrote: Dette er også en mulighed. Det var mit første teleskop og bliver stadig flittigt brugt, når der skal kigges på månen og planter. Jeg  bruger det med en autotrack montering, der følger objektet, men mangler goto-funktionen. Det er en mak127 et fantastisk teleskop og meget nemt at håndtere! Jeg har en binoviewer,  der hurtigt bliver et must når man først har prøvet den! 

Hvilken binoviewer bruger du John?

diego.sartori
                        • Main Sequence

Astrojensen wrote: Jeg er stadig fortaler for refraktoren som et godt begynderinstrument.

Thomas, Bornholm

Ok Thomas

John
                        Deltager
                          • Nova

binovieweren er fra Williams. – Har du set at der er en refractor ED100 til salg her på forum for 3000 kr.

diego.sartori
                            • Main Sequence

Ja, har faktisk overvejet den, men for oplevelsens skyld tror jeg det er bedst med nyt grej, selvom der uden tvivl er penge at spare og det tilmed for noget bedre.

For min knægt tror jeg at hele oplevelsen med at bestille, vente og pakke ud, vente på godt vejr og så prøve det nye grej for første gange kan være helt specielt, eller jeg ved at den vil være helt speciel.

Og det skal han have lov til at opleve synes jeg 🙂

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Hvad med en lille ED80 brugt og så brug lidt mere på monteringen, jeg har en jeg ikke bruger Wink så er du da i gang….

diego.sartori
                                • Main Sequence

Nu har jeg set igennem en 150mm Newt, en kikkert, et spotting scope, en meget stor SCT, en 114mm Newt og en helt sindsygt lækker refrator (også meget dyr).

Jeg har læst denne tråd igennem et par gange, fik talt lidt med folk på Stevns lørdag aften og nu er jeg besluttet på et af disse to emner, jeg aner bare ikke hvad forskellen eller fordelene er ved den ene frem for den anden.

Skywatcher Skymax 127

Celestron Omni XLT 127

Hvis forskellen er så lille at en ny bruger som mig aldrig ville opdage den så giver det jo mest mening at købe en SkyWatcher og så bruge lidt ekstra på tilbehør.

Håber i er friske på en sidste runde råd og vejledning inden jeg bestiller.

På forhånd tak 🙂

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Forskellen er så lille, at en nybegynder som dig aldrig ville opdage den!

Nej, spøg til side, men de to teleskoper er ret ens. Der er dog lidt forskel. Sky-Watcher 127’eren er en Mak og Celestron’en en SCT. S-W er f/12 og Celestron’en en f/10. I praksis er forskellen nok ret ubetydelig, især til måne og planeter. Den største fordel for S-W’en er at den er permanent kollimeret. SCT’en kan *muligvis* kræve en grundjustering når du modtager den, men derefter skulle den holde den godt.

Af de to ville jeg vælge S-W’en og så bruge lidt ekstra klejner på nogle okularer og eventuelt en binoviewer. Jeg kan anbefale disse okularer, der ikke blot er skarpe og behagelige at se i, men tillige billige. Jeg bruger dem selv:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2643_GSO-SuperView-20mm—1-25–Weitwinkelokular—70–Feld.html

Der findes både 10mm, 15mm og 20mm.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 107 i alt)
                                • Emnet '200mm reflector – er der stor forskel' er lukket for nye svar.