200mm reflector – er der stor forskel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 200mm reflector – er der stor forskel

• Dette emne har 106 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 4096 timessartori. This post has been viewed 4096 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 107 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Det virker rigtig godt med goto og man lære mere af stjernehimmelen,end med kort.

GOTO virker sikkert udmærket (hvis man køber et godt system), men at man skulle lære mere end med kort tror jeg ikke på. Næsten alle observatører med GOTO-teleskoper jeg har set til diverse astrotræf kan ikke finde ret meget – eller noget som helst, i grelle tilfælde – uden GOTO. Jeg har set flere pakke sammen, når deres GOTO ikke fungerede, til trods for en meget stjerneklar himmel. De havde end ikke medbragt en prismekikkert, som de kunne bruge i nødstilfælde.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
        • Main Sequence

Ok, baseret på jeres kommentarer i denne tråd samt en yderligere gennemgang af de eventuelle problem stillinger jeg forestiller mig at vi kunne komme ud for er denne start pakke måske et bedre bud:

Det teleskop Thomas foreslog

Skywatcher Evostar 120

Denne Binoviewer, simpelthen fordi jeg ved at det kan være svært for et barn at se med et øje som man skal, og vel til en vis grad også mere afslappende mig selv.

TS Binoviewer

Og så dette finderscope, igen for at gøre det mere komfortabelt at bruge instrumentet.

TS 10×50 90* RA Finderscope

Tror ikke jeg har råd til også at investere i GoTo hvis jeg også skal have disse extra ting, men omvendt tror jeg at de kan være mere værd for os i starten, og fremover for den sags skyld.

Har jeg fat i noget eller er jeg galt på den?

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Diego Sartori wrote:

Tror ikke jeg har råd til også at investere i GoTo hvis jeg også skal have disse extra ting, men omvendt tror jeg at de kan være mere værd for os i starten, og fremover for den sags skyld.

Du kan også se meget med det og måske Stellarium ved siden af på en tablet/pad, det hjælper meget i starten hvis du ikke har goto… ellers google skymaps der også er gratis.

TommyF2012-03-18 22:16:19

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Har du vurdert å kjøpe brukt utstyr ?

Jeg har en Skywatcher 80mm ED DS-PRO jeg muligens kan selge

teejay2012-03-18 22:16:59

TeeJay

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Du gør din research godt! Det er en rigtig god ide med en 10×50 vinkelsøger med retvendt billede, så kan man nemlig sammenligne direkte med stjernekortet og prismekikkertens billede! Jeg har selv en 10×50 med retvendt billede på min 150mm refraktor og det er rigtig godt!

En binoviewer er også suveræn, især til månen og planeterne. Jeg bruger altid binoviewer, men min er en noget dyrere version, der så til gengæld kan nå fokus uden barlow og som derved kan bruges til lave forstørrelser.

Det kan være en smule tricky med binoviewere, der er en del ting man gerne skal ha’ styr på, for at få maksimal glæde af dem, men det tager noget tid at forklare. Men har man først styr på det, så er det en fantastisk rar dims at have!

Nu fravælger du GOTO i starten, for at få råd til bedre okularer og søger, hvilket er et valg jeg kan tilslutte mig (som du nok har fornemmet!) men med din iPhone har du allerede næsten en GOTO! Du kan jo med den let identificere stjerner og planeter og så finde dem med søgeren. iPhones er også så følsomme, at mange med held har monteret dem på teleskopet med en holder og så kunnet pege teleskopet hen, hvor mobilen mener, objektet skal være!

Og man kan også printe gratis stjerneatlasser ud fra internettet! Jeg skal lige finde et par links.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                • Main Sequence

teejay wrote: Har du vurdert å  kjøpe brukt utstyr ?

Jeg har en Skywatcher 80mm ED DS-PRO jeg muligens kan selge

Hej Tom

Ja, jeg har tænkt på brugt, har også holdt øje med sektionen her på forummet.

Er bange for at 80mm bliver for småt?

En helt anden ting er den oplevelse det bliver at modtage noget helt nyt, pakke ud, samle det og gøre os klar til den første aften med klart vejr 🙂

Hvad følger der med hvis du skulle sælge det og hvad skulle det koste i så fald?

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Diego Sartori wrote: Ok, baseret på jeres kommentarer i denne tråd samt en yderligere gennemgang af de eventuelle problem stillinger jeg forestiller mig at vi kunne komme ud for er denne start pakke måske et bedre bud:

Det teleskop Thomas foreslog
                  Skywatcher Evostar 120

Denne Binoviewer, simpelthen fordi jeg ved at det kan være svært for et barn at se med et øje som man skal, og vel til en vis grad også mere afslappende mig selv.
                  TS Binoviewer

Og så dette finderscope, igen for at gøre det mere komfortabelt at bruge instrumentet.
                  TS 10×50 90* RA Finderscope

Jeg synes det er fint hvis du har mod på selv at finde objekterne. Det der 90 grader finderscope ved jeg ikke lige om du har brug for, der er jo en udmærket søgekikkert på ED120. Jeg synes egentlig kun en 90 grader søger gør det sværere, ikke lettere, men det er nok en smassag.

diego.sartori
                    • Main Sequence

Astrojensen wrote:

En binoviewer er også suveræn, især til månen og planeterne. Jeg bruger altid binoviewer, men min er en noget dyrere version, der så til gengæld kan nå fokus uden barlow og som derved kan bruges til lave forstørrelser.

Det kan være en smule tricky med binoviewere, der er en del ting man gerne skal ha’ styr på, for at få maksimal glæde af dem, men det tager noget tid at forklare. Men har man først styr på det, så er det en fantastisk rar dims at have!

Jeg håber denne i det mindste er god nok at starte med.

Astrojensen wrote:

Og man kan også printe gratis stjerneatlasser ud fra internettet! Jeg skal lige finde et par links.

Lyder spændene, glæder mig til at se hvad det er.

Jeg har en del software til telefonen, har Stellerium på min laptop, har lige bestilt Turn Left At Orion så med lidt held finder vi vel et eller andet uden GoTo i starten 🙂

diego.sartori
                      • Main Sequence

Jesper wrote: Jeg synes det er fint hvis du har mod på selv at finde objekterne. Det der 90 grader finderscope ved jeg ikke lige om du har brug for, der er jo en udmærket søgekikkert på ED120. Jeg synes egentlig kun en 90 grader søger gør det sværere, ikke lettere, men det er nok en smassag.

Jeg synes bare man ret hurtigt ender med at stå i en meget akavet stilling med en refraktor hvis ikke man bruger et 90 graders søge kikkert.

Skal siges at jeg kun har prøvet det på en kollega’s meget meget billige refraktor oppe i Sverige, men jeg var helt smadret i ryggen og nakken da der var gået en times tid.

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Med kuffert og 1,25 diagonal (4100 kr.): Pris ide nkr 2500 nkr. + fragt fra Norge.

TeeJay

diego.sartori
                          • Main Sequence

teejay wrote:

<font face=”Arial”> <span style=”color: black; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-: DA;”>

M</span>ed kuffert og 1,25 <span style=”color: black; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-: DA;”>diagonal (4100 kr.): <span style=”color: black; mso-bidi-font-family: Calibri; mso-bidi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-: DA;”>Pris ide nkr 2500 nkr. + fragt fra Norge.</span></span>

Den tygger jeg lige på 🙂

diego.sartori
                            • Main Sequence

Hmm hvad skete der lige med den post?

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Diego Sartori wrote: Jeg synes bare man ret hurtigt ender med at stå i en meget akavet stilling med en refraktor hvis ikke man bruger et 90 graders søge kikkert.

Skal siges at jeg kun har prøvet det på en kollega’s meget meget billige refraktor oppe i Sverige, men jeg var helt smadret i ryggen og nakken da der var gået en times tid.

Selve refraktoren skal selvfølgelig have en diagonal, men når der er en på søgekikkerten synes jeg bare det bliver sværere at styre bevægelserne intuitivt, men det er måske bare mig.

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Diego Sartori wrote:

Jeg håber denne i det mindste er god nok at starte med.

Astrojensen wrote:

Lyder spændene, glæder mig til at se hvad det er.

Jeg har en del software til telefonen, har Stellerium på min laptop, har lige bestilt Turn Left At Orion så med lidt held finder vi vel et eller andet uden GoTo i starten 🙂

Jeg vil holde lidt med jesper her. Jeg kan sagtens forstå ideen med 90graders vinklen, men i mange tilfælde finder jeg det lettere at finde objekterne, hvis jeg samtidig også kan kigge i samme retning med det andet øje.

joergen.k
                                Deltager
                                  • Nova

Confusedjørgen k2012-03-20 15:32:08

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 107 i alt)
                                • Emnet '200mm reflector – er der stor forskel' er lukket for nye svar.