200mm reflector – er der stor forskel

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 200mm reflector – er der stor forskel

• Dette emne har 106 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 4092 timessartori. This post has been viewed 4092 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 107 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Hej med jer, jeg er så grøn som man kan blive inden for denne hobby og selvom jeg har læst en del på dette, og andre fora, så er der nogle spørgsmål der trænger sig på.

Denne hobby er noget jeg gerne vil dele med med min søn (12 år) og mit ønske er at det fanger os begge i en sådan grad at vi begge holder ved og får mod på mere.

Det værste der kan ske i min optik er at vi får nogle dårlige/frustrerende start oplevelser hvor vi intet for set eller hvor udstyret driller.

Jeg er kommet frem til at en 200mm F5 reflector er et godt kompromis hvis vi gerne vil kunne se planeter og lidt nebular.

Hvilken af disse 3 200mm reflectore ville i vælge og hvorfor?

Explorer_200p-p-716

Bresser Messier N-203/1000 (EXOS 2)

GSO 200mm f/5 Newton Teleskop auf Celestron ADM Montierung

Alternativt, ville det være en bedre investering at gå ned til en 150mm reflector og så bruge lidt penge på eyepieces og evt et bedre mount end dem der følger med ovenstående eksempler?

Glæder mig til at læse jeres refleksioner på disse spørgsmål og glæder mig endnu mere til at komme igang 🙂

på forhånd tak.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Her er hvad JEG ville vælge:

https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3308_Skywatcher-Evostar-120-EQ5—120-1000mm-Refraktor-Teleskop.html

Hvorfor? Fordi linseteleskoper generelt er meget mere robuste. De kræver ikke regelmæssig justering af optikken, som en spejlkikkert vil gøre, hvis denne flyttes ud og ind, hver gang der skal observeres. Desuden afkøles den meget hurtigere og giver skarpe billeder næsten med det samme. Tyve minutter til en halv time, så er billederne kun begrænset af atmosfæren og optikkens kvalitet. Med en spejlkikkert uden aktiv køling (og selv med) kan det tage betydeligt længere tid. Indtil et spejlteleskop er afkølet vil det give temmelig “uldne” billeder.

Den afbildede linsekikkert vil være meget solidt monteret, hvor de nævnte 200mm teleskoper på en identisk montering, er på grænsen til det brugbare, efter min erfaring. En solid montering betyder, at billedet ikke ryster så meget, når man skal stille skarpt. Det er vigtigt!

Samtidig er den viste linsekikkert ikke så voldsomt stor. Det betyder også meget, hvis man skal slæbe den ud (og ind igen!), hver gang man skal ud og observere. Det er bedre at starte med et teleskop, der er lidt for lille, for så senere at kunne opgradere, hvis interessen varer ved. Det er meget sværere at skulle vænne sig til at observere med et mindre teleskop, hvis man har købt et, der er alt for stort! Der er rigtig mange amatørastronomer, der efter nogen tid må sælge et stort og fint teleskop, fordi de må indse, de aldrig får det brugt, da det har vist sig for besværligt i brug. Gang på gang ser man disse annoncer, hvor store teleskoper “kun brugt få gange”, sælges billigt. Godt for os, der ved hvad vi går ind til, men skidt for dem der købte dem som første teleskop. Mon ikke de havde haft mere glæde af et mindre, der var let at tage ud og som dermed altid var klart til brug? Det er min overbevisning.

En lille til mellemstor linsekikkert er ideel til begynderen. En større spejlkikkert er ideel til den erfarne amatørastronom, der har forstand på dem. Det er min erfaring og jeg står ved den.

Thomas, Bornholm

mhansen
        Deltager
          • Nova

Jeg startede i sin tid med en 150mm Newton. Den er rigeligt stor til at kunne se de forskellige klareste objekter og planeter. Det er et Newton teleskop og som Thomas også skriver så skal det justeres (kollimeres) jævntligt. Faktisk bør man kollimere sit newton teleskop hver gang teleskopet har ændret temperatur betydeligt (Varm stue til halvkold aften). Man kan dog nøjes med mindre.

Hvis i også har planer om (ikke blot gjort jer tanker om) at skulle gå i gang med astrofotografering af nebulae m.m. så kan en 200mm Newton med en dertil solid goto-styret montering være et godt sted at starte. Bevares, det koster også derefter.
          Er planen blot at observere så vil jeg foreslå at finde en semistabil montering. Skal i smide en 150+ Newton på så er alt under Skywatcher 3-2 for småt. Jeg havde en 150mm på en EQ3-2 og det kunne fungere, men også lige kun. Jeg vil hellere foreslå jer, som Thomas også gør, at anskaffe en god goto-styret solid montering EQ5 eller 6 Pro og så bruge lidt færre penge på optikken. Det teleskop Thomas foreslår er rigtig godt.

Grundlæggende må man dog sige at hvad enten man skal observere planeter eller deep-sky objekter på himlen, så er åbning gud. Jo større åbning man har, jo mere lys kan man hente ind og opløse flere detaljer. Men… Med større åbning følger også en væsentligt højere pris (især for refraktorer) og mere vægt. Og som Thomas skriver, hvis det et teleskop der skal kunne tages ind og ud samlet, så duer det ikke med en stor 200mm newton.

Jeg har en 200mm Newton på en EQ6 Pro og jeg skiller min opsætning af i enkeltdele hver gang, simpelthen fordi det er for tungt at bære det hele samlet. Så alt i alt. Er planen at i skal have en teleskop der kan tages ud når det er klart og hentes ind igen når i er færdige, rimelig let, er det en semi-stor refraktor i skal have. Skal i kunne gå i gang med astrofoto out-of-the-box, så er det en 150-250mm Newton i skal have fat i. For monteringens vedkommende, så kan en sådan kun blive for lille og for let. Så et godt kompromis imellem vægt og stabilitet, er kodeordet.
          Ligeledes så skal du også overveje hvilken type du er. Er du typen, ligesom Thomas, som synes at jagten efter objekter er mindst lige så interessant som det at observere objekterne i sig selv, så behøver i end ikke overveje goto. Men er i, ligesom mig, bare ikke typen der gider at lede efter det i vil se, men vil kunne se det med det samme, så er goto en rigtig lækker ting at have.

diego.sartori
            • Main Sequence

Tak til jer begge to for jeres svar.

Refractor løsningen var min oprindelige tanke, da jeg jo helst vil at det skal gå så godt og gnidningsløst som muligt i starten, men jeg blev nok lidt bidt af aperture feber og frygt for ikke at kunne se “nok”.

Jeg synes din argumentation giver rigtigt god mening Thomas og ved eftertanke er det helt klart at jeg skal finde en god refractor, som den du foreslår.

Igen, tusinde tak for jeres svar.

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Jeg lægger især mærke til at du skriver: Det værste der kan ske i min optik er at vi får nogle dårlige/frustrerende start oplevelser hvor vi intet for set eller hvor udstyret driller. I mine ører lyder det som om du har brug for en refraktor på en goto montering. De teleskoper og monteringer du har kig på er gode, men de har en indlæringskurve der let kan virke stejl for en begynder.

diego.sartori
                • Main Sequence

Har kigget på forskellige opstillinger og tænkte på at skrive til Teleskop Express om en pris på det teleskop Thomas anbefaler kombineret med denne opstilling:

Skywatcher-EQ-5-PRO-SynScan-GOTO-Mount

Kan se du bor i kastrup, kunne det tænkes at du havde mod på at mødes og evt lade mig se hvordan det faktisk skal gøres når man observerer?

Du må undskylde hvis det er upassende at spørge på denne måde og jeg kan sagtens forstå hvis du helst er fri.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Ikke spor upassende, men det er lidt vanskeligt for mig at arangere den slags på grund af mine arbejds/familieforhold (håber ikke det lyder for mystisk, men det er jo et offentligt forum Ermm).

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Diego

Jeg er komplet enig med Thomas. Få fat i en god almindelig refraktor. Nem at bruge, god byggekvalitet, er hurtig til at få den rette temperatur, tegner skarpt, giver god kontrast, der er evident, når I bor f.eks. i Kastrup, hvor der er meget lysforurening.
                    Jeg har selv en 127 mm Bresser på en GOTO montering, hvor der ganske vist står Celestron, men er lavet af Synta, der både ejer Sky-Watcher, Celestron osv.
                    Jeg har også en C 9.25 SCT – selvom den er yderst kompakt, er vi allerede ovre i en anden vægtklasse og et noget andet bæst at tumle rundt med.
                    Og for lige at advare jer med denne “feber”, så har jeg en ret tung tysk montering (Celestron CGE) liggende på loftet og en Celestron 14, som en anden amatørastronom Niels Haagh låner som test til sine fine opstillinger. Nogle (specielt nogle fra USA) mener, at CGE14 eller Pro udgaven for den sags skyld er nem at opstille og transportabelt, men med mine kontorarme, så er teleskopet/opstilingen udelukkende købt til et kommende observatorium.
                    Et billede af 127 Bresseren på en GOTO i den virkelige verden har jeg lige smækket på. Den er i en Solkonfiguration, så ignorer dimserne i bagenden.
                    God fornøjelse med det hele
                    Lars

diego.sartori
                      • Main Sequence

Jeg forstår 🙂

Og tusinde tak for jeres råd, nu har jeg lidt at tænke over og glæde mig til.

Junior og jeg tager på en shopping tur til London i påsken, har fundet lidt butikker derovre, så måske jeg er heldig og kan finde hvad vi skal bruge til en god pris derovre, ellers bliver det nok en bestilling fra Tyskland 🙂

diego.sartori
                        • Main Sequence

Super lækkert det Bresser du har Lars, synes af en eller anden grund de ser ud af lidt mere end mange andre teleskoper gør, ved jo godt at det ikke er det ydre der tæller, men lækre er de synes jeg 🙂

Mit helt store problem, som jeg deler med alle andre helt grønne i denne hobby er at det er svært at gennemskue hvordan den “daglige” omgang med teleskopet og dets opstilling vil være.

Den opstilling du har Lars ser jo ikke super tung ud og teleskopet ved jeg sådan nogenlunde hvad vejer.

Det er helt sikkert at Thomas og jer andre har ramt rigtigt med jeres kommentarer og jeg er glad for at jeg ikke impuls købte en stor flot 200mm reflector 🙂

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

En GOTO montering, der selv kan finde objekterne, er noget mange er glade for. De gør dog monteringen noget dyrere, hvis det skal være et kvalitetssystem. En montering, hvor man selv skal finde objekterne er noget billigere og astronomer har jo fundet objekterne selv i århundreder, så svært er det altså heller ikke! Der kan være en meget stor grad af tilfredsstillelse i selv at kunne finde objekterne. Det er dog lettest, fra et sted med mørk himmel. Inde fra byen er en GOTO måske at foretrække? Jeg har dog kun meget lidt erfaring med dem.

Jeg ville finde en lokal amatørastronom, der kunne hjælpe med råd og vejledning. Er der ikke en lokal forening? Jesper, det må du vide.

Endvidere: Skaf bøger om stjernehimlen og læs også alt, du kan komme i nærheden af, på nettet. Dette er en hobby, hvor man får mere og mere ud af den, jo mere man ved. Altså: Læs! Også førend du får dit første teleskop. Man kan fint begynde med en almindelig populær introduktion til universet og alle dets mange objekter. Det vil give mange spørgsmål, som man så kan finde svar på i mere detaljerede bøger. Når man har mere specifikke spørgsmål er det også lettere for den mere erfarne at give klare svar, eller fortælle, hvor man kan søge efter et.

Thomas, BornholmAstrojensen2012-03-16 18:56:13

joergen.k
                          Deltager
                            • Nova

en goto montering der er fremtidssikret koster mellem 7000-13000.kr

Hvis du på et tidspunkt alligevel skal købe en reflektor 8″+eller prøve med astrofoto.

den mest købte er denne her.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

En EQ-6 er en fin montering, men ikke for en begynder, der ikke rigtig ved, om dette her med stjerner er noget for ham/hende. Det er en stor montering, der kræver en del dedikation at slæbe ud og ind, når det er stjerneklart. Jeg har selv en (det er nærmest minimumskrav til min 150mm refraktor) og jeg lader den gerne stå ude i dagevis, dækket med en plastiksæk, fordi jeg ikke gider slæbe den ud og ind hele tiden. Bare selve monteringen vejer 15 kilo eller deromkring.

Det første teleskop skal være let at bruge. Når den rigtige, langsigtede entusiasme kommer, så kan man se sig om efter større, mere uhåndterlige teleskoper med mere ydeevne.

Thomas, Bornholm

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Meade har jo en super begynder, men ca kun hvis man er visuel i mine øjen, deres Lightswitch, den skulle vist være noget nær det letteste man kan bruge.. har ikke selv prøvet den, er lige dyr nok…

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Spørgsmålet er så, hvor meget man lærer, når teleskopet gør det hele for én? Det er jo som at ha’ en fiskestang, der selv fisker…

Thomas, Bornholm

PS. Ja, nu provokerer jeg igen, jeg ved det godt!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 107 i alt)
                                • Emnet '200mm reflector – er der stor forskel' er lukket for nye svar.