2009.04.24 Sol animationer med Lunt

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER 2009.04.24 Sol animationer med Lunt

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 143 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Jeg startede dagen med et hurtigt kig på solen for at se, om der var noget i gang.

Det var der så. Jeg hentede mit HEQ5 Pro stativ og satte mig for at lave time lapse film af prominenser.

Jeg gik efter den store først. Jeg lavede en time lapse over 20 minutter ved at tage 100 frames hver 30. sekund.

mj_2009_04_24_b (261kb quicktime)
      2009_04_24_bGif (491kb GIF)

Jeg vendte så tilbage til lav forstørelse for, at tage endnu et billede af hele solen. Jeg lagde mærke til en ny prominens. Jeg havde ingen tid at spilde, for sidste gang der var sådan en hurtig udvikling, så varede den kun i 10 minutter.

Et nærbillede.

Jeg skyndte mig at sætte en ny time lapse op. Den varede kun 5 minutter men, denne gang tog jeg 100 frames hvert 15. sekund. Den var forsvundet efter de 5 minutter.

mj_2009_04_24_d (206kb quicktime)
      2009_04_24_dGif (138kb GIF)

Så gik jeg på udflugt langs kanten af solen igen og så, at der var kommet ny aktivitet i en af de i forvejen eksisterende prominens. Det så ud som om den havde en cirkel eller spiral lignende struktur, bestående af klumper af plasma. Jeg skulle lige til at lave en ny time lapse af det, da laptopen løb tør for strøm. Jeg skyndte mig ind efter en forlængerledning.
      Det tog en evighed at genstarte, desuden skulle capture softwaren også genstartes.

Desværre var den cirkulære struktur væk. På time lapse filmen kan man se hvorfor. Plasmaen spænder bare der ud af med høj fart. De klumper man kan se på vej ned mod solen, var dem der den cirkulære struktur bestod af. Men de havde allerede flyttet sig ned mod solen.
      mj_2009_04_24_e (193kb quicktime)
      2009_04_24_eGif (98kb GIF)

Til sidst et billede af den store prominens igen.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Nydeligt, jeg er imponerede over at skarpheden står så godt, det må være forskellen mellem PST som jeg har forstådet det er Lunten lavet til foto også..

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Spændende, du får det til at se ud som om der virkelig er gang i den, men den her lille gif animation fra SOHO natten til den 23.04 som vi af gode grunde ikke kunne se live, fortæller hvad der sker når der er rigtig gang i “kogekedlen”.

Men bare rolig, vi skal nok komme til at se noget tilsvarende med vores udstyr en dag. Smile

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Thumbs%20Up

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet '2009.04.24 Sol animationer med Lunt' er lukket for nye svar.