› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › 20 spørgsmål fra en nybegynder
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af s. This post has been viewed 565 timesandersen. This post has been viewed 565 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. december 2015 kl. 00:09 #139865
s.andersen- Asteroid
Ok, det blev måske ikke helt til 20 spørgsmål 🙂
Efter i mange år at have måttet nyde nattehimlen med de af naturen udstyret okularer, har jeg endelig fundet $$$ til et teleskop.
Har bestilt et Skywatcher Explorer 150p/750 på en EQ3-2 montering. Det kommer med 10 & 25mm MA okularer samt en 2x barlow. Dertil har jeg købt et 6,3mm Skywatcher og et 30mm Vixen plössl. Har desuden kollimeringscap, laserkollimator, rød lygte og stjernehjul. Så det basale skulle være på plads.
Til spørgsmålene:
- Som jeg har forstået det, fordobler barlowen den effektive focal length. Og dermed også tFOV. Er det korrekt forstået? Så man kan altså ikke tage et 30mm okular + 2x barlow fremfor bare 15mm okular og tro at men bevarer det større tFOV fra 30mm okularet?
- Teleskopet er købt med DSOs som det primære fokus, men jeg vil naturligvis gerne kunne nyde planeter også. Med et f/5 teleksop kommer jeg, hvis jeg har forstået det korrekt, til at være afhængig af en barlow i en ordentlig kvalitet. Er der nogen som kan anbefale en god barlow til en pris på den rigtige side af 1000,- og gerne nede omkring 500,-? hvis ikke der bliver gået for meget på kompromis med kvaliteten
- Jeg har installeret Steallarium på min laptop, men den er jeg ikke meget for at tage med ud i vintermånederne når der er frost, så jeg skal også bruge nogle fornuftige star charts, og gerne nogle med forslag til star hops til Messier listen. Er der nogen som kan anbefale nogle som opfylder dette? (som pdf filer er ok. så printer og laminerer jeg dem bare)
- Det ser desværre ud til at mængden af gode aftener/nætter det næste stykke tid, bliver meget begrænset. Til de aftener kunne det være rart med noget god læsning til lænestolen. Er der nogle som kan anbefale noget god hyggelæsning til en nybegynder?
- Andre generelle råd, ud over bare at nyde timerne under den klare himmel mest muligt, er naturligvis velkommen.
Det var vidst det hele. -der kommer sikkert flere spørgsmål efterhånden som jeg kommer igang.
Clear skies
//Steen
S.Andersen 2015-12-07 01:55:37 7. december 2015 kl. 10:59 #139871
tom.aDeltager- Super Giant
S.Andersen wrote: Ok, det blev måske ikke helt til 20 spørgsmål 🙂
Efter i mange år at have måttet nyde nattehimlen med de af naturen udstyret okularer, har jeg endelig fundet $$$ til et teleskop.
Har bestilt et Skywatcher Explorer 150p/750 på en EQ3-2 montering. Det kommer med 10 & 25mm MA okularer samt en 2x barlow. Dertil har jeg købt et 6,3mm Skywatcher og et 30mm Vixen plössl. Har desuden kollimeringscap, laserkollimator, rød lygte og stjernehjul. Så det basale skulle være på plads.
Til spørgsmålene:
- Som jeg har forstået det, fordobler barlowen den effektive focal length. Og dermed også tFOV. Er det korrekt forstået? Så man kan altså ikke tage et 30mm okular + 2x barlow fremfor bare 15mm okular og tro at men bevarer det større tFOV fra 30mm okularet?
- Teleskopet er købt med DSOs som det primære fokus, men jeg vil naturligvis gerne kunne nyde planeter også. Med et f/5 teleksop kommer jeg, hvis jeg har forstået det korrekt, til at være afhængig af en barlow i en ordentlig kvalitet. Er der nogen som kan anbefale en god barlow til en pris på den rigtige side af 1000,- og gerne nede omkring 500,-? hvis ikke der bliver gået for meget på kompromis med kvaliteten
- Jeg har installeret Steallarium på min laptop, men den er jeg ikke meget for at tage med ud i vintermånederne når der er frost, så jeg skal også bruge nogle fornuftige star charts, og gerne nogle med forslag til star hops til Messier listen. Er der nogen som kan anbefale nogle som opfylder dette? (som pdf filer er ok. så printer og laminerer jeg dem bare)
- Det ser desværre ud til at mængden af gode aftener/nætter det næste stykke tid, bliver meget begrænset. Til de aftener kunne det være rart med noget god læsning til lænestolen. Er der nogle som kan anbefale noget god hyggelæsning til en nybegynder?
- Andre generelle råd, ud over bare at nyde timerne under den klare himmel mest muligt, er naturligvis velkommen.
Det var vidst det hele. -der kommer sikkert flere spørgsmål efterhånden som jeg kommer igang.
Clear skies
//Steen
Hej Steen,
For at tage dine spørgsmål fra en ende af.
Spørsmål 1.
Det er rigtig forstået at en barlow fordobler (2x) eller tredobler (3x) brændvidden af et teleskop.
Med dit 30 mm okular, som har en tilsynladen synsfeltet (AFOV) på 50 grader) bliver,
forstørrelsen: Brændvidde(Teleskop) / Brændvidde(Okular) = 750/30 = 25x
sand synsfelt er givet ved AFOV / forstørrelsen = 50 / 25 = 2 grader.
Sættes nu en 2x barlow i teleskopet bliver beregningen:
forstørrelsen: Brændvidde(Teleskop) * Barlowfaktoren / Brændvidde(Okular) = 750*2/30 = 50x
sand synsfelt er givet ved AFOV / forstørrelsen = 50 / 50 = 1 grader.
Så en 2xbarlow halvere det sande synsfelt.
Spørgsmål 2.
Vil jeg overlade andre til at besvare.
Spørgsmål 3.
Jeg bruger selv Uranometria 2000.0 som er et pragtfuld stjernekort, perfekt egnet til at stjernehoppe efter. Kortet som jeg har haft siden 1990(?), har endnu ikke taget skade af mange nætters dug. Så det skal være min første anbefaling.
Når jeg selv printer kortene, sker det fra Cartes du Ciel (CdC). Et gratis program ligesom Stellarium. Når jeg printer fra programmet sætter jeg CdC op så det printer sorte stjerner på hvid baggrund og grænsemagnituden og skalaen justere jeg så kortene er gode at stjernehoppe efter. Det må også kunne gøres med Stellarium.
Et færdigt pdf-stjernekort kan du downloade her:
Taki’s 8.5 magnitude star atlas
Jeg ved ikke hvor godt det er at stjernehoppe efter, men prøv at printe et par kort og teste dem ved teleskopet.
Spørgsmål 5.
Varmt tøj!!
Sidde ned ved teleskopet. Det giver et rolige kig og du ser mere.
Giv dig tid, jo mere tid du bruge på et objekt, jo flere detaljer popper frem.
Skitser det objekt du kigger på. Det gør ikke noget at din skitse, ligner L¤%&, det vigtigst er bare at gøre det. Ved at skitser opnår du to ting. 1. Du bruger mere tid på hvert objekt. 2. Du lære at se. Detaljer i deep-sky objekter ligger ofte på grænsen af hvad vores syn kan skelne. Man skal derfor lære at se igen, lære at se de svage kontrastløse detaljer.
Brug forstørrelser mellem 100 og 200 gange, nogle gange endnu mere, på deep-sky objekter. Det “lokker” detaljerne frem.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/7. december 2015 kl. 14:04 #139875
s.andersen- Asteroid
Tusind tak for et brugbart svar. Der var lidt at gå efter.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '20 spørgsmål fra en nybegynder' er lukket for nye svar.