› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › 2 x first light
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 11 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 274 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
21. marts 2009 kl. 10:28 #13445
helgeDeltager- Giant
Hej med Jer,
SĂ„ lykkedes det endelig i sidste uge at fĂ„ âfirst lightâ â bĂ„de fra mit nye observatorium og med mit nye Mallincam â og hvilken oplevelse! Det Mallincam styrer da for vildt.
Jeg startede med at lave goto til M51, og da teleskopet have bevĂŠget sig derover, kunne jeg med 2 sek. integration tydeligt se to galaksekerner. Straks satte jeg kameraet til fuld 56 sek integration â og bang â et fantastisk syn viste sig pĂ„ skĂŠrmen, der fik min underkĂŠbe til nĂŠsten at rĂžre gulvet i observatoriet. Jeg mĂ„tte tage mig selv i hĂžjt at udbryde âHold da k…â â naboerne mĂ„ have tĂŠnkt sit. M51 med ledsager fyldte nĂŠsten hele skĂŠrmen pĂ„ mit lille 14â tv med fantastiske detaljer, spiralarme, strukturer og farver. Det var fuldstĂŠndigt som at se et fotografi fra en astrobog. Her er et digitalfoto af tv-skĂŠrmen, der dog pĂ„ ingen mĂ„der viser de detaljer og farver, man kan se i virkeligheden (man kan Ă„benbart ikke tage billeder af en tv-skĂŠrm).
NĂŠste goto var til M82 â og igen mĂ„tte jeg tage mig selv i hĂžjt at udbryde âHold da k…â. Igen tydelige strukturer i galaksen, og jeg kunne faktisk se den rĂžde Ha-âjetâ, der gĂ„r vinkelret ud fra galaksens kerne â i farver naturligvis!
Herefter videre til NGS 4565 â med samme udbrud igen (det er Ă„benbart uundgĂ„eligt med det kamera). Et fantastisk syn med flotte detaljer og farver. Det eneste problem var, at den ikke kunne vĂŠre pĂ„ skĂŠrmen med stak ud bĂ„de foroven og forneden.
Det blev ogsÄ lige til et kort besÞg ved M81, M106 og M101 inden jeg mÄtte lukke ned for at fÄ lidt sÞvn inden nÊste dags arbejde (selv om det kan vÊre svÊrt at falde i sÞvn med hovedet fuld af spiralarme, farverie Ha-omrÄder mm.).
SĂ„ jeg mĂ„ tilslutte mig Lars Zielkes begejstring for dette fantastiske, lille kamera â det sparker altsĂ„ r..! Kan varmt anbefales.
Nu mangler jeg kun en bedre tv-skĂŠrm og en f/3 .3 focal reducer eller hyperstar, sĂ„ jeg ikke skal kĂžre ved f/7 â men sĂ„ mĂ„ jeg heller fĂ„ mundkurv pĂ„, sĂ„ jeg ikke vĂŠkker naboerne med mine udbrud.
Til slut lige et stemningsbillede, der viser hvordan himlen ser ud fra Middelfart…..med et Mallincam.
Helge 2009-03-21 09:35:03 21. marts 2009 kl. 11:03 #13446
rigoDeltager- Super Nova
fedt! tillykke… du mĂ„ vise mig det en dag life đ
21. marts 2009 kl. 11:49 #13449
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Helge
Dejligt at lĂŠse om din “first light” med MallinCam. Var det din 14″ ved F/7 du arbejdede?
Du bliver afhĂŠngig af dette. Du vil sikkert komme til samme konklusion,
at et MallinCam er det ultimative observationsvĂŠrktĂžj. Som jeg siger,
hvis Hubble kan se det, sÄ kan jeg ogsÄ med mit MallinCam. Der er en
lille gran af sandhed i dettePÄ sigt er fidusen at fÄ integrationstiden ned og stadig fÄ masser af
detaljer. Hvis du propper HyperStar pÄ din C14, vil det i den grad
sparke r.. SÄ vil du sikkert fÄ fuld farve pÄ M51 selv ved 2 sec.
integration.GlĂŠder mig til at lĂŠse mere om dine eventyr med MallinCam. NattesĂžvn
bliver noget du aldrig mere vil fÄ nÄr der er klart vejr. Venner og
familie vil aldrig se dig mere nÄr der er klart vejr. Dine prioriter
vil fremover vĂŠre, “jeg skal altsĂ„ lige ud og se om det passer, det de
viser pĂ„ det Hubble foto”Her er en fra forleden.
21. marts 2009 kl. 11:50 #13450
Forresten Helge
Har du fundet en god monitor. Jeg mangler stadig at skaffe 2 stk.
21. marts 2009 kl. 12:12 #13452
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Hei Helge,
Det var en fin reportasje. Jeg lo hĂžyt av dine uttrykk. Ha-ha.
Link til mer info om Mallincam hadde vĂŠrt interessant! Hvor mye betalte du, og hvor kjĂžpte du det?BjĂžrn T. JĂžnsson 2009-03-21 11:15:00 Mvh,
BjĂžrn22. marts 2009 kl. 12:42 #13535
helgeDeltager- Giant
Hejsa,
Lars, jeg er ogsĂ„ bange for at en afhĂŠngighed vil bygge sig op – jeg kan allerede mĂŠrke abstinenserne . Jeg mĂ„ hellere lade vĂŠre med at fortĂŠlle konen det – sĂ„ fĂ„r jeg da aldrig lov til at kĂžbe hyperstar . Og ja, det var med min C14, jeg var ude. Der vil jo vĂŠre meget at hente fra f/7 til f/1.9 eller bare f/3.3.Jeg har ikke fundet en ny skĂŠrm endnu. Hvad er det for nogle, du kan skaffe?Rigo: Du skal vĂŠre velkommen. Der er jo ikke sĂ„ langt til Middelfart fra Odense.BjĂžrn: Du kan se mere her: http://mallincam.tripod.com/MvhHelge22. marts 2009 kl. 13:52 #13546
Hej Helge
Nej jeg har ikke fundet nogle skÊrme endnu. Verden er ved at gÄ af lave, alt er fladt i dag, i 16/9 og med dÄrlig dynamik.
Det passer dog ikke helt, jeg har fundet nogle studie monitorer, men de er meget dyre.
Desuden kÊmper jeg stadig med at finde nogle ordentlig grabbing udstyr. Har kigget pÄ USB of FireWire versionen fra ImagingSource, men de er altsÄ heller ikke det bedste, selv om prisen er hÞj. Fordelen ved ImagingSource er klart deres medfÞlgende software og SDK.
Problemet med disse er at nok kan de optage i RGB32 ukomprimeret, men det er ikke ĂŠgte. Det er blot YUV signalet som bliver konverteret.
Siden sidst har jeg forĂžvrigt opdateret med high-end video kabler. Det gav faktisk lidt mere end jeg havde regnet med.
Er nu i gang med at sÊtte en ny montering i observatoriet og i lÞbet af nogle dage skulle der vÊre guiding pÄ nÄr jeg bruger MallinCam. AltsÄ en stÞrre opgradering.
Nightsky 2009-03-22 12:53:07 22. marts 2009 kl. 16:33 #13561
outlookDeltager- Super Nova
Wow, den sparker rĂžv, den 14″ og et Mallincam. Jeg mĂ„ nĂžjes med en 8″ og et Watec, men alligevel imponeret ved de F/3. Det kan man regne pĂ„ ved R=1-P/F, hvor R jo er reduktionen, P=afstanden til chippen og F=fokallĂŠngden pĂ„ reduceren og den er pĂ„ Meade’s 3.3 reducer omkring 85mm. Dvs. at jeg med en chipstĂžrrelse pĂ„ ca. 7mm x 5mm og en afstand til chippen fra reduceren pĂ„ ca. 60mm kommer ned pĂ„ F/3. Kommer jeg lĂŠngere ud optrĂŠder der vignettering, men F/3 er skam ikke at kimse ad.
Men i er et par dyre drenge er i, for ligesom et Mallincam koster et stort teleskop jo osse kassen. Og ja, det er lidt Ă„ndssvagt at i USA kan man let kĂžbe en god monitor for godt 100 dollars, mens man herhjemme skal betale en formue for en god monitor. Men man da osse fĂ„ en VGA konverter sĂ„ man kan bruge en PC monitor i stedet. Og dem kan man da kĂžbe endnu til en rimelig penge. Men som du nĂŠvner, Lars, for slet ikke at tale om ordentlig grabber udstyr som kan tage billeder ved 768×576. Hidtil har jeg kun set noget som kan tage stillbilleder i VGA oplĂžsning til rimelige penge. Er der nogle der har forslag?
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting22. marts 2009 kl. 20:48 #13583
helgeDeltager- Giant
Ja, video-assisteret astronomi er temmeligt cool.
Hvilken monitor bruger I, Lars og Outlook? Kan I indstille bÄde kontrast og lysstyrke?Jeg kan nemlig kun indstille lysstyrken og det virker ikke helt optimalt.22. marts 2009 kl. 21:06 #13586
mortenbDeltager- Super Giant
Jeg er lige faldet over dette link. MĂ„ske kan en afdĂŠkning af dette forum give et hint af mulighederne. Herudover har jeg lige kontakte min bror, der er reklamemand. MĂ„ske har de nogle favoritter – altsĂ„ udover Apple/MAC pc’ere – der kan bruges.
mvh22. marts 2009 kl. 21:13 #13587
Hej Helge
Jeg kan justere kontrast, lysstyrke, farve og skarphed. DesvÊrre er det digitalt sÄ nuancerne er ikke sÄ gode som ved en high-end monitor. (32 steps)
23. marts 2009 kl. 09:05 #13616
outlookDeltager- Super Nova
DesvĂŠrre Helge, jeg har endnu ikke fundet en egnet monitor, men et TV mĂ„ forelĂžbig agere monitor, til gengĂŠld har jeg nu fundet kortet som kan optage stillbilleder i 768×576 og VGA, nemlig dette kort: Hauppauge Impact VCB PCI video capture card m. BT878A chip.
JPEG, BMP, TIFF, PCX, GIFer de formater det kan optage stillbilleder i. SĂ„ det kort prĂžver jeg.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet '2 x first light' er lukket for nye svar.