2 nybegynder spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 2 nybegynder spørgsmål

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 57 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

palle
      • Planet

1. Jeg har en polsøger monteret i min eq3. Skal den bare skrues helt i bund i monteringen, eller skal den skruen ind så den ligesom vender rigtigt i forhold til et eller andet ?

Umiddelbart tænker jeg, at det jo er lidt tilfældigt hvor den lige ender med at pege hen, når den bare bliver skruet i bund.

2. Lige nu har jeg montering med GOTO. Dette fungerer fint, men jeg overvejer at min næste montering skal være uden, og så i stedet bruge et guide kamera.

Er der et sted, hvor jeg kan få lidt mere information om, hvordan et sådan camera virker ? Er det ´bare´ at sætte kameraet til, og så kører tracking ?

vh Palle

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Palle.

Goto bruges, som du ved, til at dreje (slew’e) monteringen derhen, hvor man vil kigge.

Et guidekamera har en anden funktion. Det bruges til guiding. Dvs, at guide kameraet låser sig fast på en stjerne du vælger. Flytter stjernen sig en lille smule, fordi monteringen ikke tracker præcist, korrigerer guidingen denne fejl. Guiding bruges til foto, og gør at man kan eksponere længere. Uden guiding, kan det være svært at få runde stjerner, ved over f.eks. 60 sek, mens guiding i teorien, kan køre herfra, til det sner grønt.

Mht. polsøgeren må jeg være dig svar skyldig.

Vh

Morten

palle
          • Planet

Tak for dit svar, Morten.

Nå, jeg er stadig lidt forvirret. Ind til nu har jeg kun haft et teleskop og en montering – eq3 med GOTO.

Hvis en montering ikke har GOTO, har den så stadig motor til tracking ? Eller er det bare et stativ som fx til foto ?

vh Palle

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Nu er jeg godt nok også novice, men mon ikke det gir 10 på toppen at polsøgeren peger parallel med time vinkel aksen (vinkelret på ækvator planet, altså jordens), ideen er vel at kunne sigte på Stella Polaris med polsøgeren.

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hej Palle

En montering uden goto, kan godt have motor til tracking alligevel. Så kan man evt bruge en computer til at styre den. Alternativt slew’er man manuelt, og så tracker motoren, når man har centreret objektet.

Andre monteringer har slet ikke motor, og så er man selv nødt til at justere RA aksen undervejs. Så vidt jeg ved (det er nok bare en skrøne) brugte Edwin Hubble den metode, og han udregnede så, hvor tit og meget han skulle dreje på hjulene, med en regnestok.

Polsøgeren skal være 100% parallel med RA aksen, og den bruges til at justere at RA aksen drejer parallelt med Jordens rotation, som Rudibr skriver, men jeg har aldrig selv brugt den (kan ikke se Polaris).

Vh

Morten

mhansen
              Deltager
                • Nova

Hej Palle.

Det bliver et længere indlæg, så hold godt fast (ej, det er gas, men der kommer jo til at stå lidt).

1:

En montering uden goto kan som skrevet før, sagtens have motorer til at tracke med. Disse kan fås i to udgaver. Et par almindelige DC motorer som sådan set bare rykker motoren med et fast tidsinterval, der kan stillet på håndkontrollen. Man kan selvfølgelig øge hastigheden, for at søge rundt. På min gamle EQ3-2 kunne man vælge imellem 2X, 4X og 16X hastighed.

Men…

Det er som regel ikke steppermotorer. Og det er her humlen i det hele er. For at kunne guide skal du helst have steppermotorer, da systemet (tæller montering, computer, guidecam) skal have en eller anden ide om hvorhenne monteringen er og hvor den skal hen. Du kan se på et par steppermotorer som et par DC motorer med indbygget indeks. Når du bruger goto fortæller du sådan set bare en computer (håndkontrollen eks.) hvilken RA og DEC der passer til hvilket RA indeks og DEC indeks, på steppermotorerne.

I forhold til Skywatcher kan man så enten få den fulde løsning SynScan eller den “skrabede” løsning (steppermotorer, uden goto computer) SynTrek. Dog skal det lige nævnes at SynTrek, så vidt jeg husker, indeholder al hardwaren inde i montering, så kan man ved et fikst kabel stadig tilslutte computeren og få goto af denne vej.

Så hvis du gerne vil guide, så ville jeg helt klart foreslå dig at holde ved din goto montering eller opgradere til en større montering, evt. med SynTrek istedet for SynScan (i tilfælde af Skywatcher).

2:

Jeg ville skrue polsøgeren helt i bund. Så vidt jeg husker skal der sidde tre små pinolskruer som du kan alligne polsøgeren med. Disse skulle gerne sidde helt oppe i toppen af polskopet (der hvor du kigger).

Du stiller monteringen lidt akavet, med teleskopets vinkel helt nede på 45grader eller hvor meget det nu er der gør retningn så vandret som muligt. Det sidste opnår du ved at forkorte det forreste ben. Bare pas på at monteringen ikke tipper.

Nu finder du et objekt relativt langt væk (i dagslys, naturligvis) og stiller monteringn så polskopet peger direkte på dette. Dette gøres ved at stille på ALT AZ skruerne på teleskopet.

Derefter drejer du teleskopet om RA aksen og noterer hvormeget polskopet “roterer” om dit valgte objekt. Forestil dig at dit objekt bliver drejet, så det kommer til at danne en fiktiv cirkel inde i polskopet. Du skal nu stille på pinolskruerne så polskopet kommer halvejs ind imod den fiktive cirkels centrum. Det kræver som regel et par rotationer frem og tilbage med RA aksen, før man har et godt indtryk af cirklens centrum. Det er vigtigt at du kun skruer HALVVEJS ind mod cirklens centrum. Ellers kommer du højest sandsynligt til at jagte rundt.

Efterfølgende rykker du teleskopet igen, så dit objekt igen i er polskopets centrum og sådan bliver du ved, indtil dit objekt forbliver i centrum af polskopet, når du drejer RA aksen rundt.

Det er lidt svært at forklare på tekst, men jeg lover dig at når du har været ude og prøve det første gang, så giver det nogenlunde mening, hvad det er jeg prøver at sige.

Og ellers, så vender du jo bare tilbage. MHansen2012-09-13 01:13:12

palle
                  • Planet

tusind tak for jeres svar 🙂

Jeg er blevet lidt klogere, tror jeg.

Michael, det var et interessant svar du gav mig – noget jeg ikke lige havde tænkt over (det med at centrere polsøgeren)

Men mit spørgsmål gik egentlig på, hvordan polsøgeren skal stå i ´neutral position´ – altså rent rotationsmæssigt.

Som det er nu har jeg bare skruet den helt i bund, men et eller andet sted forestiller jeg mig, at den så ender lidt tilfældigt.

Så det var mere et sprøgsmål om, hvordan billederne inde i søgeren skal placeres, når kikkerten er placeret direkte øverst.

Håber mit spørgsmmål giver mening 🙂

vh Palle

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Palle wrote: tusind tak for jeres svar 🙂

Jeg er blevet lidt klogere, tror jeg.

Michael, det var et interessant svar du gav mig – noget jeg ikke lige havde tænkt over (det med at centrere polsøgeren)

Men mit spørgsmål gik egentlig på, hvordan polsøgeren skal stå i ´neutral position´ – altså rent rotationsmæssigt.

Som det er nu har jeg bare skruet den helt i bund, men et eller andet sted forestiller jeg mig, at den så ender lidt tilfældigt.

Så det var mere et sprøgsmål om, hvordan billederne inde i søgeren skal placeres, når kikkerten er placeret direkte øverst.

Håber mit spørgsmmål giver mening 🙂

vh Palle

Aaarh, nu er jeg med. Jamen som udgangspunkt er det bedøvende ligegyldigt, da du altid har muligheden for at flytte rundt på “uret” på RA aksen. Du kan således nulstille den, så den står passende i forhold til polsøgeren. Visse vælger dog at placere polsøgeren således at man kan bruge kontravægtstangen som udpegningsredskab.

Det er der sikkert et par andre der kan forklare lidt bedre, for jeg har ikke brugt det.

Jeg mener at jeg har placeret min polsøger således at når RA aksen peger “vandret”, så står polsøgeren lige ned. Men jeg kan ikke huske det med sikkerhed og mit teleskop er desværre ikke indenfor rækkevidde.

Jeg bruger i øvrigt polrutinen i EQMOD. Og når du først har alignet den korrekt, så er det bedøvende ligemeget hvordan polsøgerens “billeder” står i forhold til RA aksen.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

proshot
                    Deltager
                      • Giant

Michael, vil det sige at, man egentlig bare kan kigge i polskopet og stille mount ind på polar stjernen, og derfter lave en 2 eller 3 stjerne alignment?

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

proshot wrote:

Michael, vil det sige at, man egentlig bare kan kigge i polskopet og stille mount ind på polar stjernen, og derfter lave en 2 eller 3 stjerne alignment?

Som udgangspunkt, ja. Du fortæller EQMOD (hvis det er det, spørgsmålet går på) hvorhenne dit polskop er placeret i forhold til hvor EQMOD tror det er henne. EQMOD har så en indbygget regnefidus, der kan finde ud af hvor polaris vil stå, i forhold til ens placering.

Så siger du til EQMOD at den skal alligne i forhold til udgangsposition. Så kigger man lige efter at polskopets placering af Polaris circlen er korrekt. Derefter trykker man på Indstil Polaris (eller hvad funktionen nu siger). Så slewer EQMOD selv RA aksen således at polariscirclen vil stå korrekt i forhold til den reelle nordpol. Så er det bare om at få Polaris ind i cirklen, smide udstyret på og så kan man alligne.

Da polallignment godt kan få mountet om i en mærkelig position, finder jeg det fornuftigt først at smide alt udstyret på bagefter. Også så man ikke belaster ALT AZ skruerne for meget. Især ALT’erne.

Men ellers er svaret på spørgsmålet, ja.

ydefar
                          • Planet

Min er bare skruet helt i bund, og så bruger jeg Polarfinder til at få Polarisboblen til at være det korrekte sted. Ved ikke om det er den helt korrekte tilgang, men jeg skal sjældent justere meget bagefter, og kører som regel 90-120 sekunders eksponeringer uden problemer.

palle
                            • Planet

Det var sgu da et smart lille program – tusind tak for det Smile

vh Palle

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Metoden er fin, ingen grund til at dreje om akslen, man kan bare se for sig hvor boblen skal være ca og sætte polaris der, så er man godt kørende med guide, uden guide skal der nok til mere præcision til.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet '2 nybegynder spørgsmål' er lukket for nye svar.