2 2xBarlow linse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR 2 2xBarlow linse

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 32 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

kenneth.sneis
    Deltager
      • Super Giant

Hei

Ett lite spørsmål:

Benytter idag GSO 150/750

Dersom jeg setter på en 2″ 2x Barlow linse vil da teleskopet i prinsipp bli en

150/1500 (F10) ?

Med tanke på fotografering vil vel isåfall dette føre til lengre lukketid (for å samle lik mengde lys) samt større mulighet for “guide feil”

Noen flere negative sider ?

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hei Kenneth

Ja, hvis du sætter en 2x barlow i, forlænger du brændviden til 1500mm, og dermed f/10.

Når du øger f-tallet skal du også eksponere længere. F.eks. at skyde galakser med en barlow, ville kræve meget lang tid. Måske nogle af de mere lysstærke ting kan lade sig gøre, men barlows er mest til månen og planeter i foto sammenhæng.

Du har også helt ret mht. guidingen mm. Der er meget stor forskel på at køre 750mm og 1500mm. Tænk også på om du har f.eks. vind problemer. De bliver også værre med en barlow.

Jeg har købt en 2″ ED barlow fra TS, og prøvet den til foto. Den giver en del farveforvrængning og kan ikke rigtigt anbefales.

En anden måde at opnå det du ønsker ift foto, er at prøve et kamera med en mindre chip. Man siger f.eks. at en APS-C chip forlænger brændviden på en given optik. Det gør den ikke, men den tager et mindre udsnit af billedet end en fullframe chip, og dermed virker det som om den kommer tættere på.

Vh

MortenEDBBOB2013-04-23 10:29:25

kenneth.sneis
        Deltager
          • Super Giant

Hei

Takk for svar Smile

Har vurdert å kjøpe Qcam6 som guidekamera. Da vil jeg jo også få ett kamera med mindre chip. Bekymringen min er at dette er mono + at når dette brukes til å fotografere så mangler jeg guidekamera (kan jo alltids da bruke stand alone guideren, men er litt skeptisk til det)

Hvilken muligheter har jeg for å få ett fargebilde ut i andre enden med Qcam6?

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Hvis du sætter farvede filtre foran kameraet, kan du optage rød, grøn og blå med et mono kamera. Dem kan du så lægge sammen til et farvebillede i efterbehandlingen.

Filtrene sidder bedst i et filterhjul (filtre+hjul koster en del), men hvis du alligevel skyder hele natten efter samme motiv, kan du også skrue filtrene direkte på kameraet.

Fordelen ved at bruge den metode er bla øget følsomhed (kortere eksponering for samme resultat). Hvis chippen f.eks. rammes af en “rød” foton, vil den med et farve kamera skulle ramme et sted hvor der er et rødt filter foran chippen. Er der grønt eller blåt filter her (3/4 af pixlens areal), smides fotonen væk.

Her ser du en typisk Bayer Matrix fra en farve CCD:

Med et mono kamera giver en rød foton signal, ligemeget hvor den rammer, når man kører med et rødt filter. De blå og grønne smides til gengæld væk.

Ulempen er at du skal tage både r, g og b separat. Du skal også tage flats til hvert filter, hvis du bruger det.

webweichel
            Deltager
              • Nova

Hej Kenneth,

Ja, jeg er gået over til at benytte min VX12″ F4 ved F8 istedet ved hjælp af en Televue BIG 2X barlow, det fungerer ret godt. Du kan finde både F4 og F8 billeder på min hjemmeside: http://www.clearskies.dk
              Jeg gør bla. dette for at få en pixel opløsning lige under 1″/pixel, det giver selvfølgeligt længere eks. tider men jeg syntes ikke det virker som om en faktor (F8/F4)^2 = 4 som man ellers ville forvente er nødvendig.

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hej Steen

Har du noget indtryk af, om en god barlow (modsat min billige fra TS), stadig giver chromatic aberration osv?

Vh

Morten

Anonym
                  • Nova

EDBBOB wrote:
                  Har du noget indtryk af, om en god barlow (modsat min billige fra TS), stadig giver chromatic aberration osv?

Jeg havde også engang en 2″ ED Barlow, dog fra APM, som gav en stor mængde farvefejl. Den kan IKKE anbefales. Min billige 1.25″ fra 1998 med fotogevind giver ikke farvefejl i samme grad som “ED”‘eren. Se evt også her:

kenneth.sneis
                  Deltager
                    • Super Giant

Hei og takker for svar

Har tenkt litt nå og bestemt meg.

Det blir fotografering med dsrl. Er sikkert 25 duppedinger (til en verdi av 500 000) som jeg trenger før CCD kamera. Så får jeg bare leve med den FOV som jeg har.

Virker likevel interessant med Televue BIG 2X barlow om denne fungerer.

Er det denne: ? http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p919_Tele-Vue-BIG-Barlow—2fach—2—-achromatisch.html

Valget videre blir da i hovedsak om jeg skal kjøpe Qcam5-II mono eller Qcam6 mono.

Qcam5-II mono VS Qcam6 mono

Kun som guidekamera.

Hvem ?

Kenneth Sneis2013-04-24 12:42:29

webweichel
                    Deltager
                      • Nova

Ups det er vist ikke en BIG jeg har men en 2″ Powermate jeg bruger:

Vedr. kromatisk aberration så ? men den tegner jo meget godt syntes jeg.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet '2 2xBarlow linse' er lukket for nye svar.