1,5x barlow?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR 1,5x barlow?

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 25 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Er der nogen der kender til nogen der laver en 1,5x barlow?

Grunden til spm er at jeg overvejer en større åbning til at fotografere planeter fra byen. Det vil nok være bedst med et moderat f/fohold, for at holde eksponeringstiderne nede..

Mvh Henrik

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Jeg har sådan en 2″ BIG barlow, og den er lavet af bunden af en colaflaske. Til foto, er den jeg har i hvert fald ubrugelig. Min er godt nok fra TS, men jeg vil gerne vædde en cola på at de er spyttet ud af samme fabrik.

Vh

Morten

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har nøjagtig samme barlow og den er fremragende god. Noget siger mig, fabrikken har problemer med kvalitetskontrollen. Morten, har du prøvet at vende linsen om? En barlow med linsen vendt forkert giver i reglen ret uskarpe billeder.

Thomas, Bornholm

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Min giver temmeligt fæl chromatic aberration.

Jeg er ikke helt med på hvordan jeg skulle vende linsen om. Mener du at den er forkert samlet?

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Disse 2″ ED okularer findes i mange firmaers sortiment og fælles for dem alle er, at de kommer fra samme fabrik i Taiwan som med meget andet astro tilbehør. De får generelt gode anmeldelser. De giver alle 2x forstørrelse og 1,5x skruet i et okular.

Men der findes også en Antares 1,6x 2″ barlow som får rigtig gode anmeldelser derude. Jeg ved ikke om den kan fås mere, i hvert fald ikke på fastlandet, men måske England og USA.

Men i 1,25″ størrelsen findes der også en Siebert 1.5x barlow.

outlook2013-11-06 10:09:50

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

EDBBOB wrote: Min giver temmeligt fæl chromatic aberration.

Jeg er ikke helt med på hvordan jeg skulle vende linsen om. Mener du at den er forkert samlet?

Aha! Fæl kromatisk aberration er netop ofte et tegn på forkert linseretning. Skil fatningen ad (på min er det yderst let, din er måske strammet mere) og vend linsen, så det, der før var bagsiden, nu vender mod objektivet. Test den så igen. Lur mig, om den så ikke viser betydeligt bedre billeder.

Min er i hvert fald særdeles skarp.

Thomas, Bornholm

Anonym
                    • Super Nova

Jeg har en Telewue 2,5 powermate extender. Den er fremragende ligesom deres 2x extender! Er desværre lidt dyr – tror i også den bliver lavet i Fjernøsten?

Mvh.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Næh, men Al får linserne fra Fjernøsten, siges det. Og det er jo ligemeget, bare QC er i orden.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

@Thomas

Mange tak! Det skal jeg prøve

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

johannes wrote: Jeg har en Telewue 2,5 powermate extender. Den er fremragende ligesom deres 2x extender! Er desværre lidt dyr – tror i også den bliver lavet i Fjernøsten?

Mvh.

Alle TeleVue okularer og barlowlinser og hele pivetøjet bliver fremstillet i Japan og Taiwan, men bliver individuelt testet i USA. Hvert eneste okular bliver testet på en kunstig stjerne med en f/4 TeleVue petzval refraktor.

Thomas, Bornholm

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet '1,5x barlow?' er lukket for nye svar.