› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › 150/750 + barlow/ Jupiter
- Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af adam. This post has been viewed 462 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. maj 2017 kl. 17:17 #160514
adamDeltager- Main Sequence
Jeg har tænkt på at få sådan en Barlow til mit SW 150/750 PDS, måske.
Vil det give noget, mht Jupiter? Lige nu er Jupiter meget lille og lyser for kraftigt. Jeg har 28mm og 5mm okular.
Jeg forsøgte en gang at montere 3x barlow på SW 150/750, som kom fra “plastik/loppemarked refraktor teleskop” 60/700, og det eneste jeg kunne se i okularet var sekundærspejl. Jeg ved ikke hvorfor. Så ved jeg ikke om det kræver en special barlow?
Eller er det et forkert teleskop til opgaven?
10. maj 2017 kl. 17:29 #160515
nahilasDeltager- Giant
Det vil det helt sikkert. Du vil dog nok stadig opleve at den lyser kraftigt i din 150mm. Prøv det ad, og så kan du altid efterfølgende skaffe et filter til at reducere intensiteten.
Et godt tip Astrojensen kom med, var at tænde det udendørs lys mens du observerer jupiter, så er det ikke så hårdt ved øjnene.
10. maj 2017 kl. 17:30 #160516
RudiDeltager- Neutron star
Hej Adam,
Jeg bruger en 2xbarlow og 4xPowerMate med stor success på min 130PDS, så burde du også sagtens bruge en barlow på dit teleskop.
Jeg vil anbefale at du øver om dagen på et terrestisk objekt med at finde fokus. På mit system er jeg nød til at sætte en ca 50mm lang extender mellem fokuser og barlow for at kunne nå ud til fokus.
Jeg bruger disse to:
http://www.lyra.dk/udstyr/barlow-linser/2-super-deluxe-ed-barlow-linse.html
/Rudi B. Rasmussen
10. maj 2017 kl. 17:33 #160517
nahilasDeltager- Giant
PDSernes backfocus er netop optimeret til foto og ikke visuelt brug… Derfor extender… Skal jeg også bruge på min 200 PDS :).
11. maj 2017 kl. 02:33 #160534
Mange tak.
Jeg må tage en beslutning. Men det bliver nok ikke Tele Vue 🙂
Jeg har også prøvet at tape halvdelen af den lille åbning i støvdækslet med malertape, før mit webcam kunne se de største bånd på Jupiter, men det er blevet utydeligt.
Utroligt at man kan se så meget gennem et Ø 4cm hul i støvdækslet, når spejlet er 15cm. Hvad skal man så bruge resten af teleskopet til 🙂
Det er bedre visuelt med 28mm okular, men Jupiter er meget lille.
Med 5mm okular er det svært at fokusere og jeg tror det er varmebølger eller noget andet i atmosfæren der gør det.
Er lidt bange for at jeg få det samme med Barlow, dvs. med større forstørrelse generelt, så jeg er i tvivl.Det går ellers meget godt med fokusering med min hjemmebrændte Bathinovs maske. Jeg har leget lidt med en 40W laserskærer i byen og har lavet en af krydsfiner og den virker fint. Man kan også fokusere på Jupiter, selvom Jupiter er uskarp pga. dårlig seeing. Hmm… det skal jeg lige tænker over igen.
Jeg kan ikke huske om der var extender på da jeg forsøgte med legetøjs Barlow, men kan i hvert faldt huske at sekunderspejl har været i fokus 🙂 Ligesom at stikke ansigtet ind i tubusen i den anden ende, i stedet for spejlet og kigge.
Jeg har fået en 50 mm extender med teleskopet, så jeg prøver det næste gang.11. maj 2017 kl. 05:53 #160536
1) Hvilket kamera bruger du?
2) Hvilket software bruger du til at optage?
3) Hvilket software bruger du til efterbehandling?
/Rudi B. Rasmussen
12. maj 2017 kl. 01:22 #160555
1. Jeg bruger Microsoft VX-5000 webcam
2. Sharpcap
3. Der er ikke rigtigt noget at efterbehandle, når jeg næsten ikke kan se noget 🙂
Men jeg har brugt Autostakkert en gang før.Jeg har også læst gode anmeldelser om den Barlow, selvom de har måske været om den mekaniske del.
Det er måske sådan en jeg skal have.12. maj 2017 kl. 08:47 #160558
Du skriver at du oplever Jupiter er for kraftig. Har du en video liggende eller billede?
Måske skal du bare ned med eksponeringstiden? Husk at bruge histogram funktionen i Sharpcap til at justere eksponetings tiden. Jeg plejer at justere tiden så histogrammet når ud melkem 50% og 75% af maximum.
/Rudi B. Rasmussen
12. maj 2017 kl. 22:38 #160576
Jeg har købt en ny EQ3 uden stativ, og har selv lavet et ” lavt profil” stativ af krydsfiner og bøg, som passer på bordpladen i køkkenet 🙂 og lidt Arduino med en motor, så den kan tracke.
Jeg har et billede, dvs et billede af PC skærmen, mens den tracker Jupiter. Jeg har også zoomet ind i Sharpcap og drejet på alt der kan drejes uden af kunne se andet end en lys plet.
Jeg kan ikke huske om billedet er blevet taget med støvdækslet på, eller uden.Jo, det kan jeg godt 🙂 Man kan se på billedet at der ligger en klud på teleskopet, som jeg forsøgte at dække det 4cm hul i støvdækslet med.
Adam 2017-05-12 22:54:59 13. maj 2017 kl. 08:19 #160579
nahilasDeltager- Giant
Hej Adam
Oplever du ikke mange problemer med luften som fiser ud af vinduet, der bryder lyset?
13. maj 2017 kl. 10:03 #160582
For mig ser det ud til at Jupiter er gået i mætning så du skal ned i eksponeringstid.
Prøv at tænde for histogrammet i SharpCap og sørg for at ingen af kurverne er i mætning ved at justere eksponeringstiden. Jeg plajer at skrue ned så alle kurver ligger mellem 50% og 75%. Forleden jeg var ude brugte jeg en eksponeringstid på 5,2 [ms]. Prøv at check CameraSettings.txt filerne der ligger sammen med dine videoklip i SharpCap Captures. Min ser således ud:
——————————————–
[ASI120MC Camera (ZWO Design)]
Frame Divisor=1
Resolution=320×240
FPS=∞
Colour Space=RGB24
Pan=0
Tilt=0
Exposure=0,0053
Brightness=0
Gamma=55
White Balance=5000
Gain=95
Timestamp Frames=Off
——————————————–
Og jeg forstår slet ikke hvorfor du lukker teleskopet med dæksler og klude, det gavner vist nok ikke opløsningsevnen og detaljeringsgraden.
/Rudi B. Rasmussen
13. maj 2017 kl. 11:36 #160584
xplodeDeltager- Nova
Du trenger veldig korte eksponeringer, 1/100 (1ms) til 1/1000 (0.1ms) er ganske vanlig på jupiter.
Når du dekker til teleskopet mister du mye av oppløsningenevnen
Planetfoto innenfra er heller ikke en spesielt god ide, planetfoto trenger så stabil luft som som mulig noe ett åpent vindu absolutt ikke gir.
13. maj 2017 kl. 15:43 #160585
Jo jeg oplevet at luften fiser ud af vinduet, men jeg afkøler hele køkkenet, lukker døre og åbner den øverste del af vinduet – varmen kommer ud øverst, ca 1m over teleskopet, så det bliver bedre med tiden.
Jupiter observationen går lidt bedre med 60/700 plastik teleskop, men det hele er småt og de ekstra linser (barlow) som er med i sættet er ret dårlige.
Jeg tror man skal bruge en maksutov til den slags, med højt f tal. Mit er f 5.Tak for indstillingerne Rudi. Jeg prøver dem når Lindhard vejr holder op med at drille 🙂
Jeg har prøvet at skrue ned for Jupiters lysstyrke ved at dække teleskopets åbning.
Ved ikke om det er rigtigt eller forkert, jeg prøver bare alle muligheder.Jeg har aldrig tænkt på at hver frame ( fps) også har en eksponeringstid. Det skal prøves, tak.
18. maj 2017 kl. 21:30 #160696
Jeg ved ikke om det skyldes mit webcam, men Sharpcap kan ikke gå længere ned i eksponering end 0,1 ( kan ikke huske måle enheden).
Den har stået på 0,2 før og efter skift til 0,1 går det den rigtige vej, kan jeg se. Men der er lang vej til 0,005. Jeg bruger også Sharpcap V2.9 fordi mi bærbare kører Win XP. -
ForfatterIndlæg
- Emnet '150/750 + barlow/ Jupiter' er lukket for nye svar.