› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › 15 min. nok til månemosaik!
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af rigo. This post has been viewed 166 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. december 2009 kl. 21:25 #29389
Anonym- Super Nova
Som jeg før har nævnt, gælder det sommetider om at være vaks ved havelågen, hvis der skal noget i kassen. For et par timer sider, kom der et hul i skyerne på ca. 15 min. Det var nok til at tage en mosaik af månen på 4 x 100 frames. Taget med Qcam5 gennem min Equinox 80 og 2 x barlow. Jeg vil ikke begynde at sammenligne Equinox,en med min TOA, men faktisk synes jeg den klarer det langt bedre end meget andet i prisklassen. Så den kan jeg kun anbefale.
Og de 15 minutter var også nok til at få afprøvet programmet EQmosaic, som aftaster månen perfekt i korrekte felter! Kommer med på vores astrokursus i AAF-Kolding i januarlektionen!Mvh.
23. december 2009 kl. 22:45 #29393
lindhardDeltager- Super Nova
Lidt en skam, at der kun var 15 minutter, du fik jo kun det halve medGod jul til dig og alle jer andre
Lindhard 2009-12-23 21:46:26
mvh
Lars23. december 2009 kl. 23:52 #29395
sten- Giant
Hei
Det er inspirerende å se din mosaik, Johannes. Jeg skal prøve meg med det samme utstyret når det kommer. morsomt!Mvh Sten24. december 2009 kl. 00:21 #29396
fhansen- Main Sequence
Jeg fik også luret lidt på månen i aften da jeg var på job. Havde håbet på opklaring :(, men det blev kun værre og værre. Men en af mine arbejdskammerater fik da også set månen igennem et teleskop første gang. Det var en stor succes.
Men ellers et virkeligt flot billede af månen du har fået lavet der. Rigtig god kontrast og skarphed. 🙂24. december 2009 kl. 12:25 #29406
rigoDeltager- Super Nova
Lindhard wrote:
Lidt en skam, at der kun var 15 minutter, du fik jo kun det halve medGod jul til dig og alle jer andre
25. december 2009 kl. 21:04 #29430
mejerDeltager- Super Nova
johannes wrote:
Og de 15 minutter var også nok til at få afprøvet programmet EQmosaic, som aftaster månen perfekt i korrekte felter! Kommer med på vores astrokursus i AAF-Kolding i januarlektionen!Kan du ikke komme med lidt mere info om det kursus, hvis man nu lurede på at dukke op.
Mejer 2009-12-25 20:05:59 25. december 2009 kl. 21:30 #29431
Anonym- Super Nova
Hej Meyer.
Kurset er ganske gratis, bare man er medlem hos AAF i Kolding for det rimelige årskontingent på 200,-.Vi kører en fast kursusaften den første tirsdag i hver måned på Sct. Jørgensgård, Hospitalsgade i Kolding. Jeg lægger stor vægt på at alle kan følge med hele tiden, selvom alle aspekter af astrofoto bliver gennemgået. Resultatet er også at vi har det smadderhyggeligt hver gang vi er samlet. Det er selvfølgelig en fordel ikke at bo alt for langt fra Kolding – men vi har dog deltagere fra Midtfyn, Nordals og Horsens som yderpunkter.Oplysninger om medlemsskab her: http://www.aaf.dkMvh.25. december 2009 kl. 21:58 #29432
Kommer selv fra Vejle området, så afstanden er ikke noget problem.
Det lyder spændende, så jeg kigger lidt på linket.
25. december 2009 kl. 22:09 #29433
FinnDeltager- Neutron star
Mejer, hvis du ikke har længere end fra Vejle syntes jeg da også at det kunne være rart at se dig i Kolding, er selv medlem og har haft stort udbytte af det, må jo nok også sige at det er den fotografiske del af foreningen jeg går op i, men skal da også lige hilse og sige at de afholder nogle rigtig gode foredreag ind imellem af forskellige art, så jeg kan kun sige det samme som Johannes
25. december 2009 kl. 22:19 #29435
Hvis du er medlem Finn, så vil jeg ikke.
Nej det kunne være fint at få noget nyt indput en gang imellem. Og Finn, jeg venter stadig på klart vejr til at prøve dit kamera.
Jeg skal love for det har været ringe i lang tid nu. Men driverne er installeret og de virker.25. december 2009 kl. 22:27 #29436
FinnDeltager- Neutron star
Jo Mejer, men hvem venter ikke, sad lige og så på Byvejret her til morges og har planlagt noget til i morgen aften, og her nu når jeg kommer hjem igen efter en rigtig god jule frokost, så har de dælme lavet det hele om, Forfan…. da også. Men som Johannes siger er det faktisk rigtigt hyggeligt, så jeg vil da se frem til at møde dig i disse omgivelser, hvis jeg må være så fri????
26. december 2009 kl. 12:23 #29448
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Nydelig optagelse Johannes. Den er meget skarp – en del bedre end en optagelse, som vi lavede med vores 80 mm ED.
De to optagelser afslører, at Månen over en periode viser mere end halvdelen af sin overflade, fordi den roterer en smule. Dette har jeg så fiflet lidt med for at se Månen i 3D. Det gør man jo ved at stille optagelserne ved siden af hinanden og betragte dem ved at gøre sig skeløjet, så billederne smelter sammen til eet. På den måde opnår man en 3D-effekt, og man fornemmer helt klart, at der er tale om et rundt objekt. Jeg håber, at I kan se det.mvhTorbenTorben Taustrup 2009-12-28 14:45:47 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. december 2009 kl. 19:00 #29457
rigoDeltager- Super Nova
Hej
hvorfor laver i mosaikker hvis i ikke kommer tætter på end det i gør, det er da noget besværlige noget 🙂Mit singelskud16feb. 2008 5 x 5 km. carter kan ses…
Singel photo, ISO 1600, 1/100
Scope SW ED100PRO, Canon 400D
ED100PRO 1,16″ = 2,05km
26. december 2009 kl. 19:38 #29458
Anonym- Super Nova
Hej Rigo.
Jamen – det gør vi da kun for at vise, at det kan lade sig gøre – og så for at bruge mosaikfremstillingen i vores astroundervisning. Det er slet ikke for at lave årets billede. Nu er 15 min. jo heller ikke så lang tid at have til sin rådighed. Men den lærdom det har givet, kan jeg bruge, næste gang månen måtte skinne en hel nat. For så vil jeg nu have viden nok og mulighed for at tage en mosaic på måske 18 – 24 delbilleder i stor forstørrelse og med måske 1000 frames pr. delbillede. Så vi snakkes ved til den tid! Jesper Sørensen har jo begået en supermosaik af slagsen – og her kan ingen enkelt optagelse med nok så godt et kamera følge med!Og selv om jeg har langt bedre grej, end det jeg her har benyttet, kan jeg godt lide at vise hvad man trods alt kan få ud af en lille kikkert, påspændt vel nok markedets billigste kamera.Bortset fra det Rigo, er dit billede særdeles flot og så kun med et enkelt skud. Lad mig iøvrigt lige citere Kennedy da han holdt tale i forbindelse med månemissionen: “Vi gør det ikke fordi det er let, men vi gør det fordi det er svært!”Mvh.johannes 2009-12-26 18:39:37 27. december 2009 kl. 11:46 #29475
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rigo
En virkelig nydelig single shot-optagelse du har lavet der. Den tager sig fint ud i det format som den er vist, men som Johannes skriver, så smutter detaljerne, når man forstørrer det op.For mange år siden lavede jeg en mosaik bestående af 20 optagelser taget med vores gamle 8″ Newton og Cookbook CCD-kameraet. Hvis man nu kunne få hele Månen med, så ville det være super:Jeg har forresten lavet endnu en 3D, hvor jeg har brugt din og Johannes optagelse.Kunne I forresten ikke vænne jer til at vende optagelserne rigtigt, så nord er op? Johannes optagelse er tilmed spejlvendt– vi har haft denne diskussion før husker jeg.
PS! Hvem kan ikke se 3D-virkningen?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '15 min. nok til månemosaik!' er lukket for nye svar.