› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › 130mm f/15 apokromat
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 4 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 79 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
1. november 2015 kl. 10:22 #138858
astrojensenDeltager- Neutron star
Richard Whalen, en visuel observatÞr fra USA, er ved at undersÞge, om der er interesse i en visuelt optimeret 130mm f/15 oliefuget triplet apokromat. Lige nu ser det ud til, at CFF Telescopes i Ungarn, der har stor ekspertise at bygge apokromater, vil pÄtage sig at fremstille objektiverne til en pris af omkring 2300 euro stykket (omkring 18.000kr).
Det er usĂŠdvanlig billigt for et specialfremstillet objektiv. Er der nogen herhjemme, der har interesse i et sĂ„dant objektiv (andre end undertegnede…)?
Thomas, Bornholm
1. november 2015 kl. 10:37 #138859
RudiDeltager- Neutron star
Hold da op, tubus bliver tĂŠt ved 2 m lang !!!
/Rudi B. Rasmussen
1. november 2015 kl. 10:46 #138860
Ja, men den bliver ikke meget tungere. VĂŠgten bĂžr kunne holdes omkring de 12kg.
Thomas, Bornholm
1. november 2015 kl. 17:12 #138871
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg sÄ godt trÄden pÄ CN
Den er lotto-gevinst mÄtte godt snart dukker op
1. november 2015 kl. 17:36 #138872
outlookDeltager- Super Nova
Jeg har oz set trĂ„den pĂ„ CN og hurra for entusiasmen, men jeg tror ik, at den vil yde mere end min AP f8 130EDT visuelt som jo i forvejen er ret “langsom” i forhold til AP’s nyere fotografiske tripletter.
VÊgten er et andet kriterium og i den lÊngde bÞr en dublet ED vÊre fuldt ud tilstrÊkkelig. En triplet i den lÊngde var oprindelig mÞntet pÄ datidens glassorter, da Extralow Dispersion glas eller ED endnu ikke var opfundet. Derfor i dag en dublet ED som vi genfinder i dette link:
http://www.astro-theke.de/astro-optik-manufaktur/produkte/
Og disse er endda kun baseret pĂ„ Ohara FPL-51 glas, da FPL-53 vil vĂŠre “overkill” i den lĂŠngde. Og alligevel er de temmelig kostbare. SĂ„ pĂ„ den baggrund et vanvittigt projekt kun forbeholdt fantaster. For slet ikke at tale om den montering der skal til for at styre bĂŠstet.
outlook 2015-11-01 16:43:54
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting1. november 2015 kl. 17:53 #138874
natteravnDeltager- Main Sequence
Jeg forstÄr heller ikke helt at det skal vÊre tre linset med det f-forhold nÄr det er til visuelt brug! Med det f-forhold burde en vel designet og velfremstillet doublet ha superb farve korrektion, bedre end min 128 f8 fluorite doublet vil jeg tro, som i forvejen er super go
Er vi ude i nĂžrderi eller?
natteravn 2015-11-01 16:54:45 1. november 2015 kl. 18:12 #138875
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg er enig med Leif og Rodi her — har selv et par rigtig gode 3″ & 4″ ca F:8-9 doublet apo’er, der fint kan hĂ„ndteres af mine 2V/TM og SP-DX monteringer.
Prisen for 130mm Apo’en er sĂ„dan set favorabel nok, men en 2m/12kg triplet OTA vil vĂŠre ALT for voluminĂžs og tung at danse med til mine observationsforhold og prĂŠferencer, — den vil gĂžre sig bedst i et observatorie, pĂ„ linje med den 4″ EQ Unitron, jeg havde i fordums tid. R.I.P.
Allan
Allan_Dystrup 2015-11-01 17:19:54 1. november 2015 kl. 20:39 #138882
Anonym- Super Nova
Fedt projekt, og fantastisk pris for en specialfremstillet triplet i den stĂžrrelse.
Dog ville jeg ogsÄ vÊre tilfreds med en ED doublet nÄr det er f/15.
Anders
1. november 2015 kl. 22:09 #138885
natteravnDeltager- Main Sequence
Jeg ville vĂŠre interesseret hvis det var en ED doublet.
1. november 2015 kl. 23:00 #138889
Pointen med tripletten er, at den kan fremstilles hos CFF med minimale omkostninger, fordi de allerede har glastyperne, mÄlevÊrktÞjet og det hele sat op til produktion af triplet-objektiver med olie. Derfor den lave pris. Skal det hele laves fra grunden, ogsÄ med en doublet, sÄ bliver den vÊsentligt dyrere. Det lyder underligt og bagvendt, men sÄdan er det. Der er dog ikke noget, der ligger fast endnu og der er flere, der har efterspurgt en ED doublet (bl.a. mig selv).
Thomas, Bornholm
2. november 2015 kl. 17:22 #138898
outlookDeltager- Super Nova
Den vil ellers vÊre ganske unik, men nÄr det er i CN forslaget kommer sÄ har de jo hele verden, sÄ mon ikke de finder et par stykker.. Men den skal jo sÄ oz konkurrere med denne her:
Endda til en lavere pris. Den vil helt sikkert ikke have samme korrektion som den lange triplet, men er den jeg ville foretrĂŠkke skulle jeg have mig en ny til visuel brug..
outlook 2015-11-02 16:27:21
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet '130mm f/15 apokromat' er lukket for nye svar.