130 newton eller 130 maksutov

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 130 newton eller 130 maksutov

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 407 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

dan
      • Asteroid

Jeg skal erhverve mit første GoTo computerstyrede teleskop.

Har kig på Skywatcher synscan 130 newton (650mm f/5) og synscan 127 maksutov (1500mm f/12).

Jeg har læst samtlige indlæg omkring f forhold og andet (tror jeg) men er stadig en smule forvirret.

Jeg er primært interesseret i at se planeterne og månen. Hertil siges at der skal en lang newton? eller en SCT/mak med god kontrast.

Umiddelbart er mine 2 valg meget forskellige hvad brændvidden angår, men med en barlow er de ret ens, ikke sandt? også lysstyrken vil nærme sig hinanden med en 2x barlow?

Har jeg ret i at de 650mm f/5 bliver til 1300mm f/10 på newton-modellen?

Hvad er for mig det bedste køb

på forhånd tak for hjælpen

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Mak’en hvis vi snakker planeter, vil jeg holde på. Men er jo også fotonørd, så det er jo ikke sikkert jeg har ret.

Barlow giver ikke det samme som ren f-forhold, det giver den samme forkallængde og det var det. Mak’en vil have en meget bedre kontrast og detajlerigdom. Og en barlow er ikke bare en barlow, der findes mange typer og mange kvaliteter.

lehmann
          • Super Giant

Jeg tror du vil få mest glæde af Mak’en på lang sigt.

Som grap and go (rejseinstrument). Den er også mere robust og tåler bedre transport end en newton.

Skulle du få lyst til mere kan du købe et helt nyt setup og stadig bruge din Mak ved specielle lejligheder.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Jeg er enig med de andre. Planeterne og Månen visuelt, så er det Mak’en du skal vælge.

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Dan

Jo, helt klart Maksutoven.

Fordelen ved newtonen er at den er hurtigere rent fotografisk, men det er AZ goto monteringen aligevel ikke egnet til.

Den er så også bedre egnet til andre formål og som en kikkert #2 hvis du skulle få lyst til et større teleskop senere.

dan
                • Asteroid

jeg siger tak til alle jer der hjalp mig med beslutningen.

jeg vil selvfølgelig stadig gerne vide om en 2x barlow øger en 650mm f/5 til 1300mm f/10 ?

Super godt forum

Mvh Dan

henrik
                Deltager
                  • Nova

Hej Dan

Ja det gør den – fuldstændigt rigtig.

Med en enkelt undtagelse altså!

For forstørrelsen afhænger af afstanden fra barlow linsen til okularet, så hvis du bruger en barlow sammen med et DSLR kamera, får du som regel en større afstand og dermed en større forstørrelse. Typisk ca. 2½x vil jeg tro.

Men med okular/planet CCD for du omkring 2x (+/-10% afhængigt af placeringen af okularernes frontlinse)

dan
                    • Asteroid

tusind tak for det udførlige svar.

Jeg vil straks sætte mit #Julegave ønske# til mig selv i værk.

Jeg er selvfølgelig stadig i tvivl Smile

Jeg er lidt af teknik freak og det tiltaler mig at en newton skal have lidt eftersyn fremfor en vedligeholdelsfri Mak. Men jeg vil kraftigt overveje om mit første teleskop skal være en Newton 130 eller en Mak 130 og visa versa for mit evt. næste teleskop. Jeg ser jo en del rigtig gode tilbud på SCT’ere i den for mig lidt dyrere ende, men som mit næste teleskop med lidt erfaring kunne det måske være en overvejelse værd.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Vil da lige sige at samme barlow på Mak’en øger jo også dens fokallængde, som så kommer op på noget der virkelig er godt til at nappe en planet med et webcam.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet '130 newton eller 130 maksutov' er lukket for nye svar.