12''LX90 + Meade DSI 1

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR 12''LX90 + Meade DSI 1

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 45 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

kimmerrild
    Deltager
      • Main Sequence

Vores forening er blevet doneret et Meade DSI kamera. Det er lidt af ældre dato, så jeg vil tro at det er en af første generationer. Jeg må ærlig indrømme at jeg har begrænset viden omkring kameraer, men jeg havde kameraet med hjemme på min egen opstilling, som også er en LX90 12”

Jeg havde kun ultrakort tid at lege i inden det blev overskyet igen, men jeg fik da taget et par billeder af månen, men dens synsfelt er utroligt begrænset. Jeg havde troet at den tog et noget større felt af månen. Billederne er desværre slettet, da de var slørrede og uskarpe.

Er der noget man kan gøre for at få noget mere med på himlen?

Jeg havde bare proppet DSI’en direkte på mit teleskop, og jeg havde håbet på lidt mere himmel. Chippen er nu også ultra lille 🙂 Ikke som i et moderne kamera.

Skal jeg have en reducer på?

Ideen med vores foreningsteleskop er at vi kan lave en live observering, men vi ville da gerne kunne se hele månen eller i det mindste en del af M31.

Jeg brugte dsi Envisage til at optage billederne.

Jeg havde kun et lille vindue på en time til at lege med opsætingen, men jeg er helt våd….. nok nærmere druknet når det kommer til astro foto.

Mvh Kim

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Hej Kim

Du kan benytte en kompressorlinse, så alt efter hvilken brændvidde den måtte have kan du øge synsfeltet og lysstyrken ganske meget. Forvrængning må man nok regne med i den forbindelse. Det skyldes vel nog at der ikke er udviklet særlig meget omkring kompressorlinser,tror jeg.

kimmerrild
        Deltager
          • Main Sequence

Tak Hr. Winkler.

Jeg tror jeg skal have en snak med dem oppe ved meade.dk, de må sættes på sagen, for det kunne jo godt blive dem der blev sat på sagen.

Mvh Kim.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej Kim,

Du skal have en reducer på. Der findes lidt forskellige, men en x0.6. gør billed feltet 1.5x og en x0.33 gør det 3x størrer, men kam kun anvendes til små chips som DSI I og webcams eller lidt størrere.

Den lille chip i DSI I, er på størrelse med det man har på et webcam, så du kommer ikke til at kunne se hele månen. Til gengæld vil den fint kunne vise planeterne og små lysstærke kugle hobe.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet '12''LX90 + Meade DSI 1' er lukket for nye svar.