› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › 12/9 man kan se stjerner
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 280 timesjensen. This post has been viewed 280 timesnova. This post has been viewed 280 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. september 2016 kl. 22:09 #150846
RudiDeltager- Neutron star
… og Måne gennem disen. Ikke optimale forhold. På Altair kan jeg se en klar gradient i PHD guide kamera billede!!!
Andre ude?
/Rudi B. Rasmussen
12. september 2016 kl. 22:19 #150849
astrojensenDeltager- Neutron star
Her er det temmelig klart, men jeg går i seng nu og står op ved totiden, når månen er gået ned.
Thomas, Bornholm
12. september 2016 kl. 22:26 #150851
Frank LarsenModerator- Super Nova
Ja fint klart og lunt. Overvejer stadig. Har ikke fået sovet ud efter starparty og har været på kursus hele weekenden på Oslo båden.
Men bliver simpelthen nødt til at prøve min frauenhofer af efter Thomas rekollimerede den her på starparty.
12. september 2016 kl. 22:31 #150852
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Har lige været ude med 10″eren. Frist light for mit vedkommende.
Himlen er meget klar og det har været nemt at adskille tætstående dobbeltstjerner.
Dejligt med de lune nætter.
Clear Sky’s
12. september 2016 kl. 22:58 #150857
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
I aften skal jeg sove, men jeg var ude i går aftes med håndkikkert og fik set M13 før den gik ned i naboens træ. M92 fandt jeg bare ikke.
Kunne heller ikke gense M57, men jeg stod op og kan derfor ikke holde kikkerten særlig stille.
Sidste lå jeg på en liggestol.
Men M26, nogle hobe i Svanen, M45, M31, Dobbelt-hoben, den store åbne hob lige NØ derfor, og yderligere et par små længere oppe i Cassiopeia. M33 var usynlig i går.Bjørk, fortæl fortæl om first-light med 10″ SN’en…
Hvordan tegner den? Ser du noget til den smule astigmatisme på stjernerne?13. september 2016 kl. 11:01 #150871
Jamen det ser sørme godt ud, tror jeg.
Spejlet sidder ikke længere i det der sorte cilikone men holdes bare på plads af kork stykker og den runde ring med de tre gummikanter på kanten.
Men mine okularer er ikke helt gode nok til at vise spejlets kunnen.
Men det jeg har set i aftes var minimal astigmatisme ☺☺☺☺☺
Dersom selv klare stjerner kunne fokuseres ret godt. Jeg mangler høje forstørrelser til den sidste kollimering. Når det er på plads ser det virkelig lovende ud ☺☺☺
Bjørk Jensen ***nova 2016-09-13 11:01:54 13. september 2016 kl. 13:20 #150876
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Bjørk Jensen ***nova wrote: Jamen det ser sørme godt ud, tror jeg.
Spejlet sidder ikke længere i det der sorte cilikone men holdes bare på plads af kork stykker og den runde ring med de tre gummikanter på kanten.
Dersom selv klare stjerner kunne fokuseres ret godt. Jeg mangler høje forstørrelser til den sidste kollimering. Når det er på plads ser det virkelig lovende ud ☺☺☺
Herligt
Det at spejlet sad låst på det silikone kan sagtens have introduceret den astigmatisme vi så.
Lad os håbe, at det var tilfældet, for spejlet så ellers ret fint ud i testopstillingen.Vil du stadig konvertere den til et Schmidt kamera?
Jeg synes faktisk det er lidt synd, den tegner jo ret godt som den er.13. september 2016 kl. 17:08 #150898
Lars Malmgren wrote:
Jamen det ser sørme godt ud, tror jeg.
Herligt
Det at spejlet sad låst på det silikone kan sagtens have introduceret den astigmatisme vi så.Lad os håbe, at det var tilfældet, for spejlet så ellers ret fint ud i testopstillingen.Vil du stadig konvertere den til et Schmidt kamera?Jeg synes faktisk det er lidt synd, den tegner jo ret godt som den er.
Som tidligere skrevet ville jeg forsøge at gøre feltet fladt til foto i FX (fullframe 24x36mm) format. Men det er vist ikke så nemt. Jeg har beregnet hvilken linse der kan bruges. En 46mm doublet. Det vil hjælpe gevaldigt på den svage coma i hjørnerne.
Den kan man bare tage ud igen ved visuel observation.
Hvilken type okularer er gode til en F/4 newton ???
13. september 2016 kl. 19:24 #150902
astrojensenDeltager- Neutron star
ES82, ES100, Nagler, Ethos og Delos er alle gode til f/4 newtons. Ved en normal newton kræves en komakorrektor, men den kan man måske udelade ved en Schmidt-newton? Jeg ved ikke, hvor voldsom komaen er i sådan én.
Kommer du til Avnø og ellers kan slæbe kræet med, så kan du jo prøve nogle af mine ES82 okularer.
Thomas, Bornholm
13. september 2016 kl. 20:16 #150907
Astrojensen wrote: ES82, ES100, Nagler, Ethos og Delos er alle gode til f/4 newtons. Ved en normal newton kræves en komakorrektor, men den kan man måske udelade ved en Schmidt-newton? Jeg ved ikke, hvor voldsom komaen er i sådan én.
Kommer du til Avnø og ellers kan slæbe kræet med, så kan du jo prøve nogle af mine ES82 okularer.
Thomas, Bornholm
13. september 2016 kl. 21:29 #150912
Hov,- hvad skete der lige der med min tekst til citatet.
En Schmidt-newton har det halve koma end normalt, hvis man kan udtrykke det sådan.
Jeg må til at få investeret i nogle gode okularer så jeg kan bruge teleskopet visuelt også ☺
Jeg kan desværre ikke deltage i starparty på Avnø 😕
Clear Sky’s
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '12/9 man kan se stjerner' er lukket for nye svar.