12 tommer spejlslib

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 12 tommer spejlslib

• Dette emne har 63 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 1632 timesjacobsen. This post has been viewed 1632 times
Viser 4 indlæg - 61 til 64 (af 64 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Angående forsølvning, så afventer jeg lige lidt, det kan være at spejlet bliver aluminiseret. Nu får vi se.

Angående strøgene og kurveformen, så kan man sige at det er et resultat af at have startet paraboliseringen fra en sfære, dvs en korrektion der er gået fra nul mod 1. Overkorrektion, dvs hyperbolsk, ville have set “omvendt ud som her:

Men da jeg har sneget mig ind på parabolen “sydfra” så vil restfejlen naturligt vise en smule underkorrektion. Derfor.

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Som lovet et par foucogrammer efter den sidste retouche af spejlets facon.

Der er ikke meget visuelt ændret.

Og lidt længere ind.

mvh
        Jens

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Er de lodrette gardiner en rest fra aftørringen af spejlfladen?

Jeg har sammenlignet med et tilsvarende billede af vores spejl, og det ligner meget godt, så det kan ikke være helt galt

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben.

De lodrette gardiner er en artifakt, som kommer ved billedoptagningen. De drejer ikke med spejlet, se f.eks de tidligere optagelser, hvor spejlet stod i en anden rotationsposition. Set med øjet er spejlet fuldstændigt glat.

Se f.eks Mike Lockwood’s “Hall of Shame/fame”, hvor han beskriver fænomenet med de lodrette streger. Han skriver om det nederst.

http://www.loptics.com/ATM/mirror_making/foc_hall/foc_hall.html

mvh
            Jens

Viser 4 indlæg - 61 til 64 (af 64 i alt)
          • Emnet '12 tommer spejlslib' er lukket for nye svar.