12 tommer spejlslib

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 12 tommer spejlslib

• Dette emne har 63 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 1633 timesjacobsen. This post has been viewed 1633 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 64 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Torben.

Som reference kan du bruge toppen af grafen, det er 1/4 wave. Alt under vil være “kommercielt” ok. Bemærk iøvrigt at det er wavefront, så fejlen “på glasset” er det halve.

Focussering, burde vel være Fokusering eller måske endda Fokussering??

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Ok, betyder det så, at idealkurven skal være en vandret linje så langt nede som muligt?

Ja, det skrives “fokusering” – men du har nok blandet engelsk ind i det – “focusing”.

Når du måler på bølgefronten, er det så en række udlæsninger fra mikrometeranordningen ved “barberbladet”?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg går ud fra, at Jens laver målinger med foucault testeren med en Couder (og ikke Hartman, som jeg tidligere skriv) maske foran spejlet.
          Han måler så delta-brændvidden for hver zone, og disse værdier tastes ind i FigureXP programmet.,
          Programmet omregner så disse til den viste kurve.

1/10 P-V er allerede rigtig flot !! Thumbs%20Up
          Bemærk skalaen på grafen ! 20 nanometer (!) fra optimum, det er virkelig småt det her.
          Sådan et astronomisk spejl er noget af det allermest nøjagtige mennesket kan producere, og så gøres det bedst med håndkraft !!
          Det er altså helt sindssygt fascinerende ShockedWackoBig%20smile

Lars Malmgren2014-01-02 12:42:06

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Tillykke Jens.Allerede nu er det et fantastisk spejl. Så leise med den sidste polering.

mvh Viggo.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Tak for info Lars. Man kan sige, at en lidt større præcision opnås, når spejlet er monteret, da sekundærspejlet vil dække noget af puklen på midten – hø-hø

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Torben.

Pulken i midten polerer jeg da væk i aftenWink

mvh
                  Jens

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hvor sidder pulken på et spejl?

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Pulken, den sidder lige ved siden af kalapøjseren. Smile jeg tror pulken er den fyr der bruger så mange timer på at skubbe et stykke glas rundt på en gipsklump beklædt med størknet træsaft, indsmurt i en opslemning af en sjældent jordart og vand…. (det er begen der er indsmurt, ikke mig!)

Spøg til side, nu fik glasset en omgang med stærkt fortyndet cerium, dvs med sparsom polervirkning. Det er nemlig også en måde at justere poleringens angreb på. Jeg vil hellere tage en ekstra omgang end at skulle bakke korrektionen. Det er mere upålideligt, men muligt.

Iøvrigt fik spejl og lap tre timer til koldpres. En ganske standard tid for presning.

Nu må vi se i morgen om det har ændret noget.

mvh
                      Jens

Jens.Jacobsen2014-01-02 23:02:59

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

fint nok Jens

Jeg ved, at man kan bestemme, hvor på spejlet der skal poleres ved at tilpasse længden af strøgene. Skal strøgene ikke være længere for at udjævne de fejl som findes?

mvh

Torben

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hejsa.

Så tror jeg at jeg ramte et fornuftigt resultat.
                          Jeg har her til morgen opmålt spejlet efter gårsdagens korte retouce på centrum, det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Her er opmålingen:

Og M-L plottet:

Jeg har lavet en test for astigmatisme, intet synligt, hvilket også ville have overrasket, da alt er slebet og poleret med hånd. Fuldstændig rund afbildning af enden af en lysleder.

Jeg tog også en serie foucogrammer, de ser således ud:

90% zonen:

70% zonen, eller den som oftest vises:

Læg iøvrigt mærke til min ridse, til kl 9. Der er også en 1 mm pit (faktisk en lille boble i glasset lidt før kl 3). Alt ser meget større ud her, da der er voldsom diffraktion fra kanten. Man kan også ane ringmønstret i bagsiden af glasset.

50% zonen:

40% zonen, her kan en anelse af en smule ujævnhed ses i de inderste regioner, det fornemmes måske som en smule ujævnhed i skyggen i de inderste ca 20%.

Og centrum.

Næste test er på stjernerne, det er jo den ægte nul-test.

mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Torben Taustrup wrote: fint nok Jens

Jeg ved, at man kan bestemme, hvor på spejlet der skal poleres ved at tilpasse længden af strøgene. Skal strøgene ikke være længere for at udjævne de fejl som findes?

mvh

Torben

Hej Torben.

Jo, strøgene må ikke være meget korte, men skal have forskellige længder alt efter hvad man vil opnå. Standard-strøget er 1/6 diameter frem og tilbage, hvilket skulle give en kugleflade, uden ujævnheder. Ved parabolisering skal strøgene være længere, helt ud til 4/5 diameter, og tæt på kanten.

mvh
                            Jens

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hmmm..

Jeg har været i lidt af et dilemma. Mit mål var at komme under 1/16 bølgelængde, og spejlet er “kun” omkring 1/12 bølgelængde som det er nu. Jævnt og glat, men lidt for “højt” i midten, centrum måtte godt have en brændvidde omkring 2/10 mm kortere, gradvist fladende ud til ca 50 % zonen i nul, hvor den er nu.

Det tror jeg godt jeg kan….

En enkelt omgang mere…

mvh
                              Jens

bentl
                              Deltager
                                • Planet

Hej Jens

Jeg kan lide dit engagement. Kun det bedste er godt nok.

Håber jeg kommer bare halvt så langt med min 8″ polering.

mvh
                                Bent

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Bent,

Ja, fortæl endelig om dit projekt!

Jeg er selv lige skiftet til 5 my microgrit og brændvidden ligger stabilt på 885 mm.
                                  Overfladen er jævn og meget smooth. Jeg er snart klar til at polere Tongue

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 64 i alt)
                                • Emnet '12 tommer spejlslib' er lukket for nye svar.