› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 12 tommer spejlslib
- Dette emne har 63 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 1633 timesjacobsen. This post has been viewed 1633 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. januar 2014 kl. 12:40 #112399
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Som reference kan du bruge toppen af grafen, det er 1/4 wave. Alt under vil være “kommercielt” ok. Bemærk iøvrigt at det er wavefront, så fejlen “på glasset” er det halve.
Focussering, burde vel være Fokusering eller måske endda Fokussering??
mvh
Jens2. januar 2014 kl. 13:16 #112400
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Ok, betyder det så, at idealkurven skal være en vandret linje så langt nede som muligt?
Ja, det skrives “fokusering” – men du har nok blandet engelsk ind i det – “focusing”.
Når du måler på bølgefronten, er det så en række udlæsninger fra mikrometeranordningen ved “barberbladet”?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. januar 2014 kl. 13:38 #112401
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg går ud fra, at Jens laver målinger med foucault testeren med en Couder (og ikke Hartman, som jeg tidligere skriv) maske foran spejlet.
Han måler så delta-brændvidden for hver zone, og disse værdier tastes ind i FigureXP programmet.,
Programmet omregner så disse til den viste kurve.1/10 P-V er allerede rigtig flot !!
Bemærk skalaen på grafen ! 20 nanometer (!) fra optimum, det er virkelig småt det her.
Sådan et astronomisk spejl er noget af det allermest nøjagtige mennesket kan producere, og så gøres det bedst med håndkraft !!
Det er altså helt sindssygt fascinerendeLars Malmgren 2014-01-02 12:42:06 2. januar 2014 kl. 13:39 #112402
Se denne side > https://stellafane.org/tm/atm/test/measure.html
2. januar 2014 kl. 18:12 #112413
viggo.tDeltager- Super Giant
Tillykke Jens.Allerede nu er det et fantastisk spejl. Så leise med den sidste polering.
mvh Viggo.2. januar 2014 kl. 19:41 #112414
Tak for info Lars. Man kan sige, at en lidt større præcision opnås, når spejlet er monteret, da sekundærspejlet vil dække noget af puklen på midten – hø-hø
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. januar 2014 kl. 20:37 #112415
Hej Torben.
Pulken i midten polerer jeg da væk i aften
mvh
Jens2. januar 2014 kl. 23:16 #112419
Hvor sidder pulken på et spejl?
3. januar 2014 kl. 00:02 #112426
Pulken, den sidder lige ved siden af kalapøjseren. jeg tror pulken er den fyr der bruger så mange timer på at skubbe et stykke glas rundt på en gipsklump beklædt med størknet træsaft, indsmurt i en opslemning af en sjældent jordart og vand…. (det er begen der er indsmurt, ikke mig!)
Spøg til side, nu fik glasset en omgang med stærkt fortyndet cerium, dvs med sparsom polervirkning. Det er nemlig også en måde at justere poleringens angreb på. Jeg vil hellere tage en ekstra omgang end at skulle bakke korrektionen. Det er mere upålideligt, men muligt.
Iøvrigt fik spejl og lap tre timer til koldpres. En ganske standard tid for presning.
Nu må vi se i morgen om det har ændret noget.
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-01-02 23:02:59 3. januar 2014 kl. 10:07 #112429
fint nok Jens
Jeg ved, at man kan bestemme, hvor på spejlet der skal poleres ved at tilpasse længden af strøgene. Skal strøgene ikke være længere for at udjævne de fejl som findes?
mvh
Torben
3. januar 2014 kl. 10:31 #112432
Hejsa.
Så tror jeg at jeg ramte et fornuftigt resultat.
Jeg har her til morgen opmålt spejlet efter gårsdagens korte retouce på centrum, det ser umiddelbart fornuftigt ud.Her er opmålingen:
Og M-L plottet:
Jeg har lavet en test for astigmatisme, intet synligt, hvilket også ville have overrasket, da alt er slebet og poleret med hånd. Fuldstændig rund afbildning af enden af en lysleder.
Jeg tog også en serie foucogrammer, de ser således ud:
90% zonen:
70% zonen, eller den som oftest vises:
Læg iøvrigt mærke til min ridse, til kl 9. Der er også en 1 mm pit (faktisk en lille boble i glasset lidt før kl 3). Alt ser meget større ud her, da der er voldsom diffraktion fra kanten. Man kan også ane ringmønstret i bagsiden af glasset.
50% zonen:
40% zonen, her kan en anelse af en smule ujævnhed ses i de inderste regioner, det fornemmes måske som en smule ujævnhed i skyggen i de inderste ca 20%.
Og centrum.
Næste test er på stjernerne, det er jo den ægte nul-test.
mvh
Jens3. januar 2014 kl. 10:34 #112433
Torben Taustrup wrote: fint nok Jens
Jeg ved, at man kan bestemme, hvor på spejlet der skal poleres ved at tilpasse længden af strøgene. Skal strøgene ikke være længere for at udjævne de fejl som findes?
mvh
Torben
Hej Torben.
Jo, strøgene må ikke være meget korte, men skal have forskellige længder alt efter hvad man vil opnå. Standard-strøget er 1/6 diameter frem og tilbage, hvilket skulle give en kugleflade, uden ujævnheder. Ved parabolisering skal strøgene være længere, helt ud til 4/5 diameter, og tæt på kanten.
mvh
Jens3. januar 2014 kl. 22:54 #112481
Hmmm..
Jeg har været i lidt af et dilemma. Mit mål var at komme under 1/16 bølgelængde, og spejlet er “kun” omkring 1/12 bølgelængde som det er nu. Jævnt og glat, men lidt for “højt” i midten, centrum måtte godt have en brændvidde omkring 2/10 mm kortere, gradvist fladende ud til ca 50 % zonen i nul, hvor den er nu.
Det tror jeg godt jeg kan….
En enkelt omgang mere…
mvh
Jens3. januar 2014 kl. 23:40 #112485
bentlDeltager- Planet
Hej Jens
Jeg kan lide dit engagement. Kun det bedste er godt nok.
Håber jeg kommer bare halvt så langt med min 8″ polering.
mvh
Bent4. januar 2014 kl. 00:08 #112489
Hej Bent,
Ja, fortæl endelig om dit projekt!
Jeg er selv lige skiftet til 5 my microgrit og brændvidden ligger stabilt på 885 mm.
Overfladen er jævn og meget smooth. Jeg er snart klar til at polere -
ForfatterIndlæg
- Emnet '12 tommer spejlslib' er lukket for nye svar.