› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 12 tommer spejlslib
- Dette emne har 63 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 1630 timesjacobsen. This post has been viewed 1630 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. oktober 2013 kl. 15:17 #109278
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Tre svar:
Korrekt!
Korrekt
og Korrekt!!!Godt set.
Sidder og skærer en skyggemaske ud, mens spejlet laver en cold press.
mvh
Jens27. oktober 2013 kl. 15:26 #109279
viggo.tDeltager- Super Giant
Smukt arbejde Jens. Det skal nok blive et flot spejl.
mvh Viggo27. oktober 2013 kl. 17:15 #109281
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Hej Jens.
Nu giver spejlet vel “runde” stjerne at se på når det er så fint poleret ???
Ved godt der er mange faktorer der spiller ind for at få det perfekte fokus i det færdige teleskop.
Men dit arbejde ‘so far’ ser bare godt ud. Det er der hvor jeg nærmest opgav at måle sfæren, da jeg i sin tid lavede et 8″ f5 spejl.
Det var tilbage i tiden hvor jeg lige var startet på Orion Planetarium i foråret ’95.
Jeg har spejlet endnu – så dit arbejde skubber virkelig nogle tanker i gang her hos mig. Men jeg har ikke Toolen længere. Den lå i noget merkuleret papir, som nogen troede skulle smides ud, – og så røg et 12″ f5,25 med Tool samt toolen til 8″ med ud – øv.
Jeg glæder mig til, hvis muligt, at se gennem den 12″ der. Cool nok.
Clear Sky’s
Bjørk Jensen ***nova 2013-10-27 16:18:12 27. oktober 2013 kl. 20:01 #109285
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Bjørk Jensen ***nova wrote:
Men jeg har ikke Toolen længere. Den lå i noget merkuleret papir, som nogen troede skulle smides ud, – og så røg et 12″ f5,25 med Tool samt toolen til 8″ med ud – øv.Aiij altså Bjørk, hvordan kunne du gøre det
Smide et 12″ spejl ud, *gisp* Hvor må du ha’ ærgret dig !!Nå, men du kan sagtens lave en ny tool til dit 8″ projekt. (jeg læser det som, at du var i gang med at polere)
Pak glasset ind i noget mad-film og lave en høj kant ved at vikle noget pap rundt langs glassets kant.
Sådan så du får en “gryde”, som du kan hælde helt alm gips i.
Husk at vende den slebne side opad.Når gipsen er hærdet skal du lakere det et antal gange. Brug en lak fortyndet med terpentin første gang, så gipsen kan suge godt af det. Akrylmaling kan også bruges.
Dette gøres for at gøre gipsen vandtæt.Herefter skal der beg på den kurvede side, og så skal tool’en presses mod spejlet.
Husk at smøre noget “polere-snask” (tynd opløsning af cerium i vand) på spejlet, så begen ikke klæber sig fast.Når det er gjort er du klar til at fortsætte poleringen
Hvis du mangler beg, så har jeg vist 5 kg et sted i kælderen, som jeg gerne donerer lidt af.
Slibemidler kan købes til rimelige priser hos Stathis Kafalis.18. november 2013 kl. 23:08 #110232
Lidt opdatering:
Jeg er begyndt på parabolisering af sfæren. Det gav ret hurtigt problemer. Da det nu er blevt koldt, væsentligt koldere end de 20 grader begen er optimal at arbejde ved, skulle jeg til at have varme på værkstedet, og selv efter 5-6 timer var varmen ikke jævn i værkstedet. Ikke noget man sådan lægger mærke til, men processen var svær at styre. Så jeg måtte spørge min kone om hun ville have noget imod at have en slibestand stående i dagligstuen et stykke tid Ja, det kunne jeg da bare gøre, sagde hun!! Det er nu heller ikke første gang jeg har haft min slibestand stående i stuen, det havde jeg også da jeg lavede mit første 12″ spejl. Det lader bare til at alting bliver meget sværere når man kommer op på et 30 cm spejl.
Nå, jeg startede jo med et meget sfærisk spejl, og for at illusterere hvad den sfæriske abberation er på et sfærisk spejl på himlen, dvs uden parabolisering, lavede jeg lige dette “starterplot”:
Man kan se at et sfærisk spejl ved denne åbning og brændvidde vil give en fejl på 1,8 bølgelængde. Det er meget! Iøvrigt skal der under knivsæg-testen være ca 2,8 mm længere brændvidde på kanten end centrum.
Jeg fik så lavet et par indledende paraboliseringsomgange, for lige at få styr på strøgene, således jeg paraboliserer lige meget over det hele, uden at lave huller i centrum eller fræse kanten af. Det første seriøse forsøg gav et spejl, hvor kanten er 1,4 mm længere end centrum, men med en jævn kurve. Der ser plottet således ud:
Læg mærke til skalaen, den er kun den halve af det første plot. Men kurven ser næsten lige sådan ud. Det er et godt tegn.
Jeg har så arbejdet med kortere paraboliseing-ssessioner, kun en omgang med spejlet af gangen. Jeg prøver, groft sagt, at “snige mig” ind på parabolen.
I går, efter vi havde arbejdet med spejlslib det meste af dagen, gennemførte jeg så endnu en session med parabolisering, og dagens måling ser nu således ud:
Det nærmer sig lige så stille. Med lidt held “skyder” jeg ikke over målet, men kan med kortere sessioner nærme mig parablen..
Et kuriosum: Spejlet er ret tykt, 45 mm tykt ved kanten. Men lavet af suprax, som er low-expansion glas, og meget brugt i diverse fabrikanters spejle, også Orion Optics. Temperaturen i mit værksted er ca 10 grader, det er der jeg måler op, for at få en rolig luft at måle i. Når jeg sætter spejlet ud, efter en omgang parabolisering, kan jeg se ændringer i figuren i over seks timer!! Det ved et temperaturfald på ca 10 grader. Tankevækkende. Man kommer simpelthen til at tvivle på at spejlkikkerter der tages ud fra stuetemperatur, nogensinde når at køle så meget af, at de kan lave ordentlige (læs: detaljer på planeterne) billeder. to-tre timer er slet ikke nok. Og hvis temperaturen falder når solen går ned, når et relativt tykt spejl slet ikke at følge med “ved egen hjælp”.
Mere og mere tyder på at det næste spejl maks skal være 25 mm tykt!
mvh
Jens19. november 2013 kl. 00:09 #110239
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jens.
Voldsomt interessant. Det er da pædagogik for både høns og alle pengene. Bliv bare ved med tilbagemeldinger.Det minder mig om det 28″ spejl vi så ved HTT. Efter endt slibning var det kun 10 mm tykt på midten – ja, den er god nok. 10 mm. Så din ide med tynde spejle er helt rigtig. Livet er for kort til tykke spejle.mvh Viggo19. november 2013 kl. 00:23 #110241
astrojensenDeltager- Neutron star
Problemet med tynde spejle er, at glas i det bredde/tykkelsesforhold, er omtrent lige så stift som ribsgelé… Der kræves en temmelig avanceret spejlcelle.
Eller bobleplast. Tro det eller lad være.
Thomas, Bornholm
19. november 2013 kl. 01:04 #110242
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Viggo T wrote: Hej Jens.
Voldsomt interessant. Det er da pædagogik for både høns og alle pengene. Bliv bare ved med tilbagemeldinger.Det minder mig om det 28″ spejl vi så ved HTT. Efter endt slibning var det kun 10 mm tykt på midten – ja, den er god nok. 10 mm. Så din ide med tynde spejle er helt rigtig. Livet er for kort til tykke spejle.mvh ViggoJa netop, det var et 28 tommer f/3.1 teleskop, der bare tegnede piv-hamrende skarpt (med en paracorr).
Nok mit ynglings teleskop på HTT turen !
Han fortalte, at han købte glasset hos Stathis Kafalis, som vi jo også har købt glas af.
Det er 25 mm tykt i kanten og som sagt ca 10 mm i centrum.Spejlcellen er, hvis jeg husker korrekt, med 52 eller 54 punkter !!!
Lars Malmgren 2013-11-19 00:05:04 19. november 2013 kl. 02:10 #110244
nightskyDeltager- Neutron star
Kai Kretzschmar 28″ f/3,1 har en fin lille 54 punkts spejlcelle, ikke noget specielt
Byggetråd her:
http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=95114&whichpage=1Lidt pics her
http://www.stathis-firstlight.de/atm/index.htm19. november 2013 kl. 11:36 #110249
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Astrojensen wrote: Problemet med tynde spejle er, at glas i det bredde/tykkelsesforhold, er omtrent lige så stift som ribsgelé… Der kræves en temmelig avanceret spejlcelle.
Eller bobleplast. Tro det eller lad være.
Thomas, Bornholm
Bobleplast, ja hvorfor ikke – ( skal man sætte spørgsmålstegn her?)
Materialet giver uden tvivl en fin understøtning. Det må dog være en ulempe, at lufttrykket i cellerne er afhængig af temperaturen, så når det bliver koldt, så synker spejlet en smule.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. november 2013 kl. 12:00 #110250
astrojensenDeltager- Neutron star
Tja, jeg har i hvert fald hørt om flere dobs med tynde spejle, der med succés brugte bobleplast som underlag. Enklere og billigere kan det i hvert fald ikke let blive.
Thomas, Bornholm
20. november 2013 kl. 21:18 #110315
Og dagens måling efter 15 minutters parabolisering i går aftes:
Det går stille og roligt den rigtige vej.
mvh
Jens30. november 2013 kl. 12:26 #110840
Hejsa.
Jeg er stadig igang med at figurere spejlet til en ordentlig parabol.
Lige nu ser spejlet således ud, hvis man lader figureXP lede efter den bedste figur. Korrektionen er tæt på 1, dvs en ok parabol, men jeg vil jo gerne have det lidt bedre. Spejlet ville sikkert være fint nu, og mange kommercielle producenter var stoppet for længst…
Her er surface på spejlet:
Dette tror jeg imidlertid sagtens jeg kan gøre en del bedre. Hvis man husker at det er meget lettere at figurere en zone (område) end at arbejde på to samtidige, så vil jeg forsøge at gøre følgende:
I følge billedet ovenfor, skal kanten gøres lidt længere ( længere brændvidde), zone 4 er ok, og så skal centrum også poleres ned. Det er svært, men hvis man husker at jeg jo bare kan justere brændvidden, så ser spejlet afvigelse fra en parabel pludselig sådan ud:
Dette er det samme spejl, jeg har bare flyttet focus 0,121 millimeter længere ud. Kun o,12 millimeter! Og nu er det meget lettere at figurere, jeg skal “bare” polere på de inderste 80%, endda efter en meget fin aftagende kurve….
Det er frihedsgraden, ved at kunne justere på focus. Og 0,1 mm ….
mvh
Jens2. januar 2014 kl. 12:09 #112396
Hejsa og godt nytår.
En opdatering på mit 12″ projekt.
Jeg har nu arbejdet med figureringen af optikken, det sjove er jo netop arbejdet med at flytte glassets facon fra sfærisk til parabolsk.
Jeg arbejdede længe med at få figuren til at blive parabolsk “nok”, jeg kunne med almindeligt paraboliseringsstrøg kun komme frem til en ca 80% parabolisering, og det er ikke nok.
Dette er efter ca 10 timers arbejde på figurering.
Så kom jeg til at tænke på Mike Lockwood’s ide, at man skulle visualisere det som om det var kanten af tool’et der fjernede glasset. Og når glasset fjernes, bliver brændvidden på det “indenfor” kortere…
http://www.loptics.com/ATM/mirror_making/full_lap/full_lap.html
Og med den i tankerne prøvede jeg med en modificering af strøgene..
Efter runde 25 var jeg ganske tæt på brugbar optik, dette er en ganske almindelig måling på “kommerciel optik”.
Jeg fortsatte lidt mere, og på nummer 26 fik jeg dette resultat:
Det ville være godt nok til at bringe alle punkter indenfor focusseringstolerancen, det såkaldte Milles-Lacroix-kriterie.
Jeg lavede så en ½ times yderligere figurering i går aftes, og har nu følgende figur på spejlet:
Og en focussering som denne:
Lige nu ligger spejlet og “varmer op” til lap-temperatur. Jeg tror det får en lille smule ekstra korrektion i aften, jeg vil gerne ned under 1/16 wave, målt med foucault. Glatheden er iøvrigt meget fin, og spejlet er godt til kanten..
Jeg skal tage nogle focougrammer ved lejlighed.
mvh
Jens2. januar 2014 kl. 12:29 #112398
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Jeg følger spændt projektet, men for at kunne sætte mig ind i, hvor langt du er nået, så kunne det være godt med en referencekurve, da det umiddelbart er svært at tage stilling til de viste røde kurver.
1/16 bølgelængde er flot, så meget ved jeg, så jeg er ikke i tvivl om, at det bliver et fantastisk godt spejl.
Focussering – tillykke med det nye ord
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '12 tommer spejlslib' er lukket for nye svar.