› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 12 tommer spejlslib
- Dette emne har 63 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 2 mÄneder siden af jens. This post has been viewed 1629 timesjacobsen. This post has been viewed 1629 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
14. oktober 2012 kl. 20:36 #90454
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Her i weekenden har jeg fÄet slebet en 12-15 wets med grov carborundum, for at tilpasse spejl og tool til hinanden.
De forelĂžbige tal for spejlet er som fĂžlger:
Diameter af glas : 300 mm
Fri Ă„bning : 285 mmĂnsket f-forhold = 5, dvs F= 1425 mm, og R = 2850 mm.
Med mit spherometer giver det en d = 0.3544, men jeg mĂ„ler kun omkring 0.32-0.33 indtil videre. Man mĂ„ sige at det er ganske tĂŠt pĂ„, eftersom grovsliberen ikke er et prĂŠcisionsvĂŠrktĂžj… Men godt nok. Jeg skal nok fĂ„ dybden til at passe.
Spejlet ser nu sÄdan ud:
Man kan godt se hvor der ikke er ordentlig kontakt endnu, nemlig i midten. Men det kommer hurtigt derind.
Et close-up af midten:
Kanten kommer ogsÄ hurtigt, den er lidt grov endnu, men skal nok blive fin, her meget forstÞrret, det stÞrste krater.
Mere fÞlger efterhÄnden som jeg kommer videre.
mvh
Jens18. oktober 2012 kl. 00:06 #90697
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Jens
Det med at slibe spejle, virker som ren hokus pokus for mig. Kunne du lokkes til at forklare det basale i princip og metode, evt i en anden trÄd?
Jeg tÞr slet ikke forestille mig, hvor fedt det mÄ vÊre at kaste blikket gennem et teleskop, man selv har lavet.
Vh
Morten
18. oktober 2012 kl. 23:53 #90748
Hej Morten.
Det er netop det der er motivationen. At man selv har lavet hjertet i kikkerten, spejlet. Og sÄ hele processen undervejs, hvor man ogsÄ fÄr en intuitiv fornemmelse af hvordan et spejl skal vÊre, og hvordan overfladen opfÞrer sig under poleringen.
Prisen pÄ et hjemmelavet spejl, det skal man ikke tale om. Der er ingen tvivl om at spejle, fremstillet i kina, eller maskinelt her i europa, er langt billigere end hvad vores almindelige timelÞn kan retfÊrdiggÞre. Jeg tror endda at materialer og den afsluttende coatning er lige sÄ dyr som f.eks et kinesisk spejl med det hele. SÄ det er ikke pengene, men istedet lÊringsprocessen, der er lige sÄ meget mÄlet som selve spejlet.
Der findes masser af litteratur om spejlslib, og en masse gode hjemmesider, for eksempel denne:
http://stellafane.org/tm/atm/index.htmlHvis du selv vil prÞve, sÄ sig til. SÄ skal jeg nok pege dig i retnig af hvor man fÄr glas, slibemiddel etc.
mvh
Jens3. juli 2013 kl. 21:14 #104778
NÄ, efter et travlt forÄr, har jeg benyttet de lange lyse aftener, til at fÄ slebet mit nÊste spejl fÊrdigt.
Det lykkedes mig igÄr aftes at fÄ slebet spejlet med fÞrst 9um microgrit, og dernÊst med 5um. Vel at mÊrke uden at ridse. SÄ nu er spejlet faktisk klart til polering. Det kommer dog til at vente lidt, da jeg skal have fat i noget frisk beg. Men en bestilling er sendt afsted.
SÄ nu ser glasset sÄdan ud:
Glasset er sÄ fint, at man snildt kan se igennem det:
Den endelige brÊndvidde, mÄlt med spherometer, ligger pÄ 1492 mm. Det er ok, jeg sigtede efter 150 cm. SÄ 8 mm ved siden af gÄr nok.
mvh
jens17. juli 2013 kl. 22:56 #104990
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Ja, der er nok ingen tvivl om, at det bliver et meget fint slebet spejl.Jeg husker, at du for et par Ă„r siden havde gang i en opstilling til grovslibning af spejl. Hvordan gik det med de forsĂžg?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. juli 2013 kl. 10:19 #105161
Hej Torben.
Jamen grovsliberen virkede efter hensigten; den kunne vha meget grov carborundum og en lille sĂžjleboremaskine, ret hurtigt udhule glasset.
Her er nogle billeder:
Her set fra siden. LĂŠg mĂŠrke til vinklen, den bestemmer groft sagt hulningen og dermed brĂŠndvidden:
En 8 tommer skive som jeg prÞvesleb, jeg opdagede at jeg kunne justere vinklen under sliberiet, og derved komme ganske tÊt pÄ den rigtige, Þnskede brÊndvidde. En ting er hvad man beregner, men flex etc giver et behov for justering undervejs:
Her efter grovslib:
Og afvasket, sÄ slibemÞnstret ses:
Jeg vil tro at jeg kan slibe en 8″ eller 10″ ned til f/5 fra plan pĂ„ en god times tid. Dog har det taget hĂ„rdt pĂ„ kileremmen i boremaskinen, sĂ„ hvis du eller andre ved hvor man kan fĂ„ en ny, god kilerem (ikke en kinesisk lavet af cykeldĂŠk og lĂŠrredssko) sĂ„ sig endelig til.
Den eneste begrĂŠnsning er sĂžjlen pĂ„ boremaskinen, og dermed radius pĂ„ glasset. Jeg kan fuldt slibe en godt 12″, og derunder. BemĂŠrk at det er de ret blĂžde bolthoveder i radius der sliber imod carboen og glasset. Der sidder sĂ„ et skĂžrt (lidt trial and error) af duct-tape som holder carboen indenfor slibevĂŠrktĂžjet. Ellers bliver det omgĂ„ende slynget ud. Men svineriet er stadig stort, derfor papvĂŠggene.
Jeg vil mene at dette sliberi er meget mere skÄnsomt end brugen af en vinkelsliber som jeg ogsÄ har set rundt omkring. Der lÞftes der meget store stÞvmÊngder ud i luften (farligt stenlunger!!) og glasset varmes voldsomt op. Med min metode er der intet der bliver varmt, og alt foregÄr vÄdt i vÄdt. SÄ der er ikke luftbÄret stÞv.
mvh
Jens27. juli 2013 kl. 11:11 #105164
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Tak for det. Jeg husker godt den viste opstilling – som i Ăžvrigt er rigtig smart. Det er nok rigtigt, at vinkelslibermetoden vil varme emnet op, men hvis man tilsatte noget vand, sĂ„ ville man vel opnĂ„ tilnĂŠrmelsesvis det samme som med den viste opstilling – og forhindre glasstĂžv i luften?Jeg tĂŠnkte, at man kunne ophĂŠnge vinkelsliberen som et pendul og derved opnĂ„ en sfĂŠrisk overflade med en ret veldefineret radius.I Ăžvrigt, mon det ikke er finere at have glaslunge end stenlunge ? hĂž-hĂžmvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. juli 2013 kl. 11:29 #105165
astrojensenDeltager- Neutron star
En vinkelsliber gĂ„r med 8000 – 11000 omdrejninger pr minut (afhĂŠngig af stĂžrrelsen), med en tilsvarende enorm periferihastighed. Forestil dig det svineri, den kan lave, med en grĂžd af carborondum, glas og vand… Hvis du har lyst til at eksperimentere, sĂ„ prĂžv at slibe lidt pĂ„ et stykke asfalt i en vandpyt. RegntĂžj rekommenderes. Har prĂžvet, i forbindelse med et tidligere arbejde (asfalt-/betonskĂŠring).
Sten og glas er iÞvrigt det samme, hvad skadevirkningen pÄ lungerne angÄr.
Thomas, Bornholm
27. juli 2013 kl. 11:44 #105166
Hejsa.
Der er mange der med held har brugt vinkelslibere med kop-skiver til at udhule glasset.
Her er et link til en tysker som har gjort det gentagne gange:http://www.astrotreff.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=844
Men med mindre man bruger en drejeskive som vist (og vel ikke engang da) sĂ„ er det pĂ„ hĂ„nd og gefĂŒhl at der kommer en kurve ud af det. Men stĂžvet og maskerne? Pu ha, det er ikke rart. Og med vand, sĂ„ sprĂžjer det vel helt over pĂ„ naboerne. StĂžjen fra en vinkelsliber der kĂžrer i flere timer, er heller ikke godt, men opstillingen med sĂžjleboremaskinen er heller ikke stĂžjfri. Men dog langt mindre kunne jeg forestille mig.
Min er baseret pÄ denne:
Har/kender i et sted hvor man kan fÄ de fordÞmte kileremme til en kinÞjser sÞjleboremaskine?? De er mindre end dem til biler.
mvh
JEns27. juli 2013 kl. 14:24 #105170
astrojensenDeltager- Neutron star
Ang. kileremme, prĂžv forhandlere af park- have- eller landbrugsmaskiner. Kileremme til mindre havefrĂŠsere er heller ikke ret store, f. eks.
Thomas, Bornholm
28. juli 2013 kl. 23:12 #105202
Hejsa
SĂ„ dukkede min PGM eller “Polier-Giess Matte” op. Den ser rigtig god ud.
Jeg fandt iÞvrigt en amerikansk mÄtte stort set magen til, blot firkantet. Den jeg har fÄet fat i, har en ottekantet facon, det virker som en bedre udnyttelse af stÞrrelsen.
MĂ„tten er stor nok til at kunne lave en full size lap til en 20″, men den bliver nok umulig at flytte med hĂ„ndkraft.
Indtil videre regner jeg med at jeg vil lave en full size til 12″eren, men derover bĂžr det nok vĂŠre mindre laps jeg arbejder med.Her er et billede at siliconemĂ„tten:
Og med 12″ glasset under.
Ideen er at man lÊgger glasset nederst, mÄske med nogle stykker trÊ langs siderne for at holde mÄtten nogenlunde oppe. Man lÊgger dÊrnÊst mÄtten pÄ spejlet, som vist.
SĂ„ varmer man sin beg op, og fylder de tern op, som ligger over glasset. Ikke flere. Mens begen er flydende, lĂŠgger man sit tool- gerne lavet af gips, oveni den blĂžde beg.
SĂ„ lader man begen sĂŠtte sig, stĂžrkne, en 20 minutters tid.
Derefter vender man hele molevitten, glas, mÄtte, beg og gipsskive om, sÄledes glasset nu er Þverst.SÄ lÞfter man glasset af gummimÄtten. Nogen anbefaler at have et stykke avispapir imellem spejl og gummimÄtte, da mÄtten faktisk kan suge sÄ hÄrdt fast til glasset at det kan vÊre problematisk at fÄ den af.
DernÊst kan man forsigtigt lÞfte gummimÄtten af begen, og man skulle derved have et polervÊrktÞj, som allerede nu meget akkurat fÞlger spejlet facon. Med riller og tern. Kanten skal sikkert lige rettes lidt af, men ikke det store svineri man har kendt fra de tidligere metoder til at lave polervÊrktÞjer.
Jeg glÊder mig til at prÞve den i praksis. OgsÄ den nye leverance af optisk beg (to typer, 23 graders og 28 graders) venter jeg mig meget af.
mvh
Jens7. august 2013 kl. 22:44 #105487
Hejsa.
SĂ„ kom jeg lidt videre.
I gÄr havde jeg premiere pÄ vÊrktÞjet til at stÞbe en polerlap med.
Det virkede helt efter hensigten. Jeg lavede en opstilling med en stump trÊplade, hvor spejlet lagdes pÄ. Et stykke bagepapir over spejlet, for at sikre at siliconemÄtten ikke ville hÊnge i glasset. DernÊst siliconemÄtten, med ternene opad. SÄ blev der smeltet beg, det nye optiske beg virkede meget homogent, og det var nemt at stÞbe med. Det blev hÊldt i mÄtten, og efter et minuts tid blev den klargjorte gipsskive lagt oveni den blÞde beg. DernÊst vente en 20 minutters tid. SÄ blev hele lagkagen vendt pÄ hovedet, sÄledes glasset nu var Þverst. Det blev forsigtigt lÞftet af og lagt til siden. SÄ kunne siliconemÄtten rulles af, og nedenunder var en stort set perfekt lap, med de smukkeste riller og tern. Og den havde allerede den rigtige facon. Kanten blev lige rettet af med den gode gamle loddekolbe, og sÄ var svineriet allerede forbi, uden sorte fingre.Efter en meget hurtig presning, og lidt cerium ser den sÄdan ud:
Med spejlet ovenpÄ ser opstillingen nu sÄdan ud:
Selve poleringen gĂ„r fint, dog tager lappen sĂ„ hĂ„rdt fat i glasset, at jeg har svĂŠrt ved at arbejde mere end 10-15 minutter uden pause. SĂ„ jeg fik poleret 3 x 15 minutter fĂžr aftenmaden idag og 2x 15 minutter bagefter. SĂ„ var jeg udaset, og vĂ„d af sved. Det er hĂ„rdt arbejde at polere en 12″ ud!
NÄr lappen ikke bruges ligger den pÄ sin plads, med et stykke bagepapir over.
En hurtig test, dels for at mÄle brÊndvidden, dels for at tjekke for fejl i slibningen sÄ sÄdan ud:
En mÄling gav en R=3025mm, det giver en brÊndvidde pÄ 151,25 cm. Ikke dÄrligt nÄr jeg har sigtet efter 150 cm. Det mÄ gÄ.
De nÊste dage skal jeg have lagt nogle flere timer i glasset, sÄ jeg kan begynde at fÄ en korrekt optisk flade pÄ det. Men allerede nu er spejlet meget tÊt pÄ sfÊrisk, hurra.
mvh
Jens8. august 2013 kl. 13:26 #105504
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
SpĂŠndende og smart.
Kan du pose et billede af den nye silikone mÄtte ?27. oktober 2013 kl. 11:14 #109267
Hejsa allesammen.
Lige en opdatering pĂ„ min 12″ f/5 spejl.
Jeg har, med ca 20 timers polerarbejde, formĂ„et at fĂ„ spejlet poleret helt ud. Ikke bare “godt nok” men fuldstĂŠndigt ud. Det var hĂ„rdt og sveddryppende arbejde, beg’en greb godt fat i glasset. Jeg har holdt en del pauser undervejs for ikke at fĂ„ skader, det er jo nĂŠsten ligesom sport, blot for armene og skuldre. Min erfaring er at jeg helst ikke skal kĂžre mere end ca 40 minutter af gangen, og helst ikke under 20 minutter.
Hvad har jeg sÄ opnÄet?
Jo spejlet er poleret ud til en sfÊre, ingen ridser eller mÊrker. Det i sig selv er jo dejligt. Kanten er usÊdvanlig god, man kan se difraktionsringen hele vejen rundt. Der er ingen dog-bisquit, og kun en enkelt svag zone omkring 75-80 procent radius, den forsvinder i paraboliseringen. Ingen mÊrker efter den hÄrde polering, de sidste par gange har jeg poleret med meget lidt tryk, kun glassets egenvÊgt, og en tynd cerium, det giver en meget meget jÊvn overflade.
SfÊren er sÄ fin at jeg kan se kantene begynder at mÞrkne indenfor og udenfor blot jeg kÞrer 5/100 mm pÄ hver sin side af focus. Dejligt.
Her er et foucogram af det sfÊriske spejl. Det har fÄet en gang kontrast i PS, sÄ forskellene i lyse og mÞrke omrÄder er vel langt under 1/20 bÞlgelÊngde pÄ wavefront, vil jeg tro. MÄske er vi nede omkring 1/40 pÄ sfÊren. Nok min bedste kugle hidtil.
Nu skal jeg have lavet en skyggemaske mens spejlet fÄr en gang koldpres. SÄ en 20 minutters parabolisering sidst pÄ dagen.
Mere fĂžlger.
mvh
Jens27. oktober 2013 kl. 15:13 #109277
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
For pokker, det ser godt ud.
Zonen er tydelig, kan det passe, at den er en smule mere udtalt i venstre side?
Der er en mÞrk skygge i hÞjre side. Er det ogsÄ kontrast forÞgelsen, der fremkalder den?
Kniven skĂŠrer ind fra venstre ikke… Er du en lille smule fra det perfekte brĂŠndpunkter/fokus?
Men et meget flat og smooth glas!!
Tillykke og Well done!
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet '12 tommer spejlslib' er lukket for nye svar.