12'' LX90ACF / 10 LX200ACF

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 12'' LX90ACF / 10 LX200ACF

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af apollo. This post has been viewed 49 times13. This post has been viewed 49 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej,

Jeg har besluttet mig for at begynde at pege kameraet opad, og derfor har jeg købt et Meade DS-2130ATS-LNT. Det er jo et billigt begynder teleskop, men så kommer jeg da i gang!

Jeg kigger på Meades 12″ LX90ACF og 10″ LX200ACF. De ligger prismæssigt ret ens. Jeg er primært interesseret i at lave Deep-sky billeder.

Kan i hjælpe mig med nogle relevante overvejelser ift. at vælge mellem disse to?

Et ekstra spm.: Er der nogle af jer der bruger spektrometre. F.x. til at lave målinger der kan vise noget om redshift på galakser?

På forhånd tak for svarene.

Mogens Østergaard

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mogens,

Ang. spektroSKOPER, så er der flere herinde, der hhv. benytter og sågar bygger disse instrumenter.

Hvad angår de 2 store teleskoper.
        Forskellen mellem LX90 og LX200 modelserierne kan jeg ikke sige så meget om.
        Men overvej størrelsen og ikke mindst vægten af disse monstre. Det er mange kilo.
        Skal du slæbe det frem og tilbage, eller vil du bygge et observatorium ??

Det bedste teleskop er det som du ofte bruger – uanset størrelse !!

Det næste du skal tænke over er brændvidden.
        Det lyder som om, at du har taget en del traditionelle fotos, og så ved du også, at den lange telelinse kræver stativ. Det “ser” simpelthen ganske små rystelser, som derved gør billedet sløret.

Ok, nogenlunde samme gør sig gældende med teleskoper, men her taler vi ikke om 200 eller 300 mm tele.
        12 tommeren f/10 har 3048 mm brændvidde og 10 tommeren 2540 mm !!
        Det gør det utroligt svært at polaligne, tracke på stjernerne og kæmpe imod vind osv.
        Jeg siger ikke, at det er umuligt, men det er meget svært.

Du kan så få reducere/kompressorlinser, der forkorter brændvidden, men det er næsten altid på bekostning af billeddannelsen.

Næ, jeg vil råde dig til at købe et LILLE teleskop, som f.eks. et 80 mm linseteleskop. Ved f/6 (typisk f-tal for sådan en fætter) er den både fotografisk hurtigere, og de 480 mm brændvidde er langt mere rimelig at styre.
        Optimalt kunne du købe et EQ6-PRO mount, gerne brugt. Men et lidt mindre mount kan gøre det.
        Det er så en såkaldt tysk opstilling, som er lidt anderledes end en gaffelmontering.
        Gaffelmonteringer laver feltrotation ved lange eksponeringer, det gør GEM (german equatorial mount) ikke.

Opbyg noget erfaring, og se om lysten stadig er der efter et par vintre med blåfrosne tæer.
        Lad være med at kaste dig ud i 20-30.000 kr impulskøb !
        Hav tålmodighed, der er meget at lære, men det er også super spændende.
        Udskyd de store teleskoper nogle år. Det sker der ikke noget ved, stjernerne er der også i morgen !

Og sidste anbefaling. Meld dig ind i en astro-klub !!
        Det koster næsten ingenting, og du har adgang til et fællesskab, hvor du kan trække på andres mangeårige erfaring. Mødes med klubkammerater, se deres teleskoper – store som små.
        Hvert år afholdes der astro-træf et par steder i landet. Deltag på dem, også hvis du kun kan een dag. Folk tager deres teleskoper med, og elsker at fortælle om dem.
        Det er det største og mest alsidige showroom du kan forestille dig, og med de mest dedikerede mennesker du kan finde. Og som bonus kan de hele ses i aktion og afprøves, når mørket falder på…

Lars Malmgren2013-10-31 13:43:21

Anonym
          • Super Nova

Tak for den del af svaret der havde med spektrometre at gøre.

Men …. er der mon nogen der kender noget til Meades teleskoper?

🙂 Mogens

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg kender en del til Meades visuelle teleskoper, men jeg vil dele Lars’ anbefaling LAD VÆRE med at kaste dig ud i investeringer i store teleskoper som førstegangskøber. Jeg har set det gå galt et utal af gange. Jeg kan kun indtrængende advare mod dette. Et teleskop er IKKE som et fjernsyn eller en computer, som man tænder for og vips, så er man i gang. Et teleskop er som et klaver eller en violin. Det kræver MASSER af øvelse, for at få det til at spille godt.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Mogens2750 wrote: Tak for den del af svaret der havde med spektrometre at gøre.

Men …. er der mon nogen der kender noget til Meades teleskoper?

🙂 Mogens

Men resten kunne du ikke bruge til noget ?? LOL

Det hedder altså et spektroskop.
              Hmm Gyldendal mener åbenbart, at et spektroskop er til visuel brug ? Link Embarrassed
              Vil du gerne fotografere eller observere spektra med øjet ?

Der er adskillige, der har meade teleskoper her på forum, men hvad vil du egentligt vide ?
              Den finere forskel mellem de 2 modelserier er jeg helt sikker på, at de kan svare på hos Astro i Aalborg.

Lars Malmgren2013-10-31 20:27:25

Anonym
                • Super Nova

Jeg kan desværre ikke slette mit spm. Så betragt det venligst som trukket tilbage.

🙂 Mogens

apollo.13
                Deltager
                  • Main Sequence

Hej Mogens.

Har først set dit spørgsmål nu. Så ved ikke om du har købt dit Meade telescop.

Jeg har selv et Meade 10″ LX200ACF. Hvis du har brug for at få besvaret nogle sprgsmål, så vil jeg gerne prøve at hjælpe dig.

Vh. Morten

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet '12'' LX90ACF / 10 LX200ACF' er lukket for nye svar.