1100D eller 600D för modifiering?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 1100D eller 600D för modifiering?

• Dette emne har 41 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af allan_razz. This post has been viewed 660 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

ja så absolut, interassant, nu vil jeg til at se lidt på mine billeder for at se om jeg kan se problemet 🙂

Anonym
        • Super Nova

Jeg har også boret lidt i problemet, og det viser sig, at det sker på nogle få af kameraerne. Men når man læser på de udenlandske forummer, er man kun nået frem til den konklusion, at man ikke kan forklare, hvorfor det sker på enkelte kameraer og ikke andre. Og Nikon ejere har også oplevet det. Jeg har selv oplevet det en meget sjælden gang, og kun på de første 2-3 billeder af en serie. Man har peget lidt på om firmwaren kan være lidt skyldig, og flere har påpeget at 800 eller 1600 iso giver de mindste gener. Der er faktisk flere, som har henvendt sig uden held til Canon! Og som vi hører her, kan det sagtens forekomme på andre Canon modeller end 1100D. Lars de få gange jeg har oplevet det, var det meget værre end på dit billede, men som sagt kun i starten. Det kan se lidt voldsomt ud, når man søger på spørgsmålet og der dukker en stribe op, men her tror jeg man skal huske på at, de tusinder som ingen problemer har, ikke skriver på forummerne!

Mvh.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Jeg genfinder det ikke på nogen af mine billeder hverken med 400d, 1000d, eller 1100d, men har kun skimmet mine billeder.

Lars, hvilke filtre har du i dit kamera?

Martin – undskyld vi lige bevæger os på kanten af topic i din tråd.

holm
          Deltager
            • Super Giant

Johannes, nu har vi en forklaring fra Canon og den viden vil jeg gerne have haft inden jeg farede ud og brugte (heldigvis kun) 1800,-

Jeg kan jo ikke bruge til noget som helst, at du har haft problemet 2-3 gange – jeg har det hele tiden og det er jeg pisse træt af og især at ingen har sagt “du skal lige være opmærksom på at der kan være det og det problem”…Jeg har jo ALDIG oplevet på mit gamle modificerede 450d.

Jeg siger bare så andre ikke også bliver skuffet at “Hallo, der kan være et issue med den her model”…(og måske andre..)

holm
            Deltager
              • Super Giant

Henrik, skal vi så ikke bytte kamera..???

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Lars, du kan låne mit, og se om du får fejlen der også, vi bor jo ikke mange stenkast fra hinanden.

Men igen hvilke filtre har du i dit kamera?

holm
                Deltager
                  • Super Giant

Henrik, i det her tilfælde har jeg ingen filtre på – kun en MPCC)!

Det er vel heller ikke så relevant, når jeg netop i løbet af 1 min. kan skifte over til mit EOS 450D som IKKE laver de narrestreger (det støjer så noget mere bl.a og det var incitamentet til at jeg købte 1100’eren..)

Det kunne selvfølgelig være interessant om det i mit setup kunne fremprovokeres med et andet EOS1100….

Holm2014-05-14 23:27:14

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Jamen Lars, lad os arbejde videre den vej.

Med filter tænker jeg på om der er efterladt filter i kameraet, om begge er fjernet ifbm. modifikationen, og om det evt. er erstattet af et clip-on filter. Jeg ved ikke om det er relevant, men måske kunne et lidt skævt monteret filter resultere i en streg, jeg syndes dog den skulle blive lys og ikke mørk. hmm. nok at tænke på, sig bare til så kan du låne mit.

John
                    Deltager
                      • Nova

Problemet med skygger efter kraftige stjerner er heller ikke ukendt på astrocams fra Qhy. I softwaren er der mulighed for at skrue lidt ned for signalet, men ind imellem skal cameraet skilles ad og der skal skrues på en variabel modstand.

Her er bare en af mange tråde:

LINK

holm
                      Deltager
                        • Super Giant

Jamen, ligene vælter ud af skabene..

@Henrik; Nå, den slags filter tænker du på ..jeg har haft samme tanker men det er, som mange andre, moddet igennem Jeres forening..

Nu er det jo ikke den bedste tid vi går imøde så måske netop derfor kunne man jo eksperimentere med kortere exponeringer…Holm2014-05-15 07:06:17

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Godt nok Lars, så burde alt jo være 150% perfekt

Men nogle vælger at beholde det ene filter, (det har jeg) andre vælger at fjerne begge og igen andre vælger at eftermonterer en af disse clips filtre . Igen jeg ved ikke om det har nogen betydning på skygger overhoved.

Anonym
                            • Super Nova

Mht. til filtertyper – jeg har fjernet mine filtre helt, men det har ingen virkning på det her i hvert fald. Astronomiks clipfilter som jeg har, har dog den fordel, at det lukker af for støv til kameraets indre. Men koster så også 600,-. Canon skriver: Entry kamera. Jo måske – de billigste kameraer vil altid have færre finesser end de dyrere. Men var 1000D ikke netop entry kameraet til 1100D som nu er entry kamera til 1200D som er entry kamera til ??? Jeg tror dog ikke de bevidst sjusker med kvaliteten af den grund. Vi må imidlertid huske på at vi i den grad misbruger kameraet til noget, som det aldrig var tiltænkt!

Lars – måske husker jeg forkert, men har du haft lidt lignende problemer

tidligere – evt. i et ccdkamera? Jeg synes bare jeg husker noget lignende jeg har set på et billede for flere år siden?

Mvh.

holm
                            Deltager
                              • Super Giant

Johannes, hvis det er mig du tænker på, så nej aldrig..Har aldrig haft et ccd – kun mit 450dWink

Det er ikke nogen som har snakket om at Canon skulle sjuske med kvaliteten, skal lige understreges og du siger jo egentlig også hvad jeg selv refererede og som vi hurtigt kan blive enige om, at kameraet er ikke tiltænkt til det her formål.
                              Og som jeg skrev tidligere i tråden, siger Canon jo netop også, at de ikke kan garantere at det ikke også kunne være et issue på f.eks. 1200D..
                              En sidste detalje jeg fik at vide var, at disse entry level kameraer har typisk en såkaldt single curtain shutter hvor dyere (f.eks. EOS450D) kører med en dual curtain shutter – om det kunne have indflydelse var de ikke umiddelbart klar over…
                              Men jeg har ikke så meget mere at tilføje – jeg har fået et svar fra Canon fordi jeg bed dem lidt i knæhaserne og den viden har jeg postet her – så kan folk drage deres egne beslutninger..Embarrassed
                              Over and out.

Holm2014-05-15 11:03:57

Anonym
                                • Super Nova

Det med shutteren, var der faktisk også en på et udenlandsk forum, som mente kunne være et problem. Han spurgte også, om man kunne fjerne denne shutter helt. Kan man det Henrik? Jeg har dog ikke selv forstand nok på, hvad denne shutter skulle bevirke ved en langtidseksponering! Indtil nu har vi ikke stødt på dette (Mit eget ser jeg ikke som et problem), men vi er glade for at samle så mange erfaringer som muligt. Der er jo ingen grund til at gå rundt og tro, at træerne altid vokser ind i himlen.

Hvis stregerne stadig skulle stadig være at se i det færdigstackede billede, er det imidlertid ikke svært at rette op på. En tur i Fitswork: Ebnen hintergrund manuel – lidt indstillen på skyderne og så ser billedet således ud:

Mvh.

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg ved ikke om shutter kan fjernes helt, uden det går ude over det ene eller det andet, MEN på et sådan low-cost apparat vil jeg tro det er muligt. Som du ved har jeg planlagt at prøve bla. at fjerne shutteren, men jeg leder stadig efter et delvist defekt kamera til at lave forsøget på.

Jeg har ikke lyst til ødelægge alt formeget i forsøget.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet '1100D eller 600D för modifiering?' er lukket for nye svar.