1100D eller 600D för modifiering?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? 1100D eller 600D för modifiering?

• Dette emne har 41 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af allan_razz. This post has been viewed 659 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Forfatter

martinf
    Deltager
      • Main Sequence

Hej!

Jag är ny här och ska snart presentera mig. Förlåt att jag skriver på svenska, min danska är inte bra. Får kanske prova google translate 🙂

Jag ska köpa en kamera för astromodifiering (fotograferar deep sky).

Jag väljer nu mellan en 1100D och en 600D och behöver hjälp. Vilka fördelar har de två? 1100D har större pixlar = lägre brus?

Tacksam för svar!

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Hej Martin, og jeg beklager ikke at kunne svare på Svensk

Canon EOS1100D har vist sig at være et vældig godt kamera til modificering og astro brug.

Egenstøjen er vældig lav, også der er ikke meget selvopvarmning af chippen ved lange eksponeringer. Modifikation er enkel og relativ nem at gå til, dog har vi i vores forening oplevet at nogle af de små skruer er limet fast, så det kræver lidt “mod” at foretage modifikationen, men det er ABSOLUT muligt.

Jeg har aldrig modificeret en 600D, men 1100D kan modificeres på 2timer . Jeg har fortsat den opfattelse at 1100D performer bedst til astrobrug , dog har jeg intet hørt om de nye modellet 100D + + +.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Martin

Nej nu må du lige…..

Den dag hvor svensker og danskere ikke kan snakke sammen uden Google translate, den er forhåbentligt langt væk

Nå til dit spørgsmål: Jeg tror at det fortrukne kamera til astrofoto for tiden netop er 1100. Netop fordi som du skriver: Den lave støj!

Jeg er ikke selv astrofotograf, men følger lidt med på sidelinien.

Men for resten til det vigtigste: velkommen til

Hilsen Claus

martinf
          Deltager
            • Main Sequence

Tack för ditt svar! Just nu är det bara de två modeller som är aktuella för mig på grund av min budget. Jag kan få demoex av 1100D för 1600 kr och 600D för 2900 kr. Frågan är då om det är värt att lägga mer för en 600D?

Jag har också en 5D mk II, som jag använt hittills men den vill jag inte modifiera.

Var kan man få kameran modifierad till bra pris? Jag vill inte göra det själv.

martinf
            Deltager
              • Main Sequence

Tack Claus!

Jag ska snart skriva en riktig presentation av mig själv 🙂

P. S. Jag jobbar i en dansk koncern, så jag förstår i alla fall en del av vad ni skriver och säger 😉

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Personligt ville jeg vælge 1100D, men det er jo også det jeg bruger idag. Jeg ved ikke hvor og til hvilken pris du kan få det modificeret, men i vores forening (lidt langt fra deg vil jeg tro) modificerer vi med jævne mellemrum 1100D i fællesskab. Har du alternativer i dit område, vil det jo perfekt. Finder du ingen alternativer (økonomisk fornuftigt), så sig lige til måske vi så kan finde en løsning, hvis vi snakker 1100d.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

MartinF wrote: Jag kan få demoex av 1100D för 1600 kr och 600D för 2900 kr.

1600 kroner (svenske) er forøvrigt en fantastisk god pris, så bare slå til 😉

martinf
                  Deltager
                    • Main Sequence

henrik.schneider wrote:

Jag kan få demoex av 1100D för 1600 kr och 600D för 2900 kr.

1600 kroner (svenske) er forøvrigt en fantastisk god pris, så bare slå til 😉

Ja, det är svenska kronor! Om kameran finns kvar imorgon när jag ringer så slår jag till! Smile

En modifiering hos Astrosweden (byte till Baaderfilter) kostar 3000 kr Cry
                    Jag skickar gärna kameran till Danmark om det går att fixa till ett bra pris.

martinf
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jag passar på att presentera mig lite:

Jag bor i Sverige, vid Vätterns västra strand. Jag har fotograferat landskap i 15-20 år men först sedan december 2013 har jag intresserat mig för astrofoto. Jag har en AstroTrac och använder enbart kamera med objektiv, inte teleskop.

Jag fotograferar mycket astroscape/nightscape men vill så gärna också kunna fånga de magiska DSO. Har lyckats relativt bra med M45 och M31 hittills. Säsongen var dock för kort för att jag skulle hinna med fler försök.

Detta verkar vara ett aktivt forum så jag hoppas på att få mycket information och inspiration här!

holm
                      Deltager
                        • Super Giant

Vær klar over at EOS1100D kan lave mørke skygger ved kraftige stjerner!!!!!

Ja, det er billigt

Ja, det er muligvis nemt at modificere

Ja, det er ret støjsvagt

MEN

kameraet er en entry level model som har den skavank at fotografere du kraftige stjerner kan der komme skygger fordi pixels bliver overbelyste..

Problemet er også dokumenteret på flere internationale fora..

Du for bare være oplyst om dette – det ville jeg gerne jeg var inden jeg købte mit – måske kan du leve med det….. Holm2014-05-14 22:11:58

martinf
                        Deltager
                          • Main Sequence

Hmm, jag kan se problemet… och detta finns inte på t.ex 600D?

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Det vidste jeg ikke Lars, god info, det troede jeg ikke en CMOS chip kunne, jeg troede det kun var en fejl som ccd havde. Det vil jeg grave lidt i i sommer maanederne.

holm
                            Deltager
                              • Super Giant

Det kan jag jo inte garantere, men chancen skulle være mindre…Det är inte heller säker på att du har problem med en eos1100d, men kanske…

martinf
                              Deltager
                                • Main Sequence

Jag tror faktiskt att jag sett liknande fenomen med min 5D mk II (inte modifierad) på någon bild jag tagit med starka stjärnor. Så det kanske inte är specifikt för 1100D även om det är lite värre på den.

holm
                                Deltager
                                  • Super Giant

Henrik, jeg må indrømme at jeg er lidt træt af, at have dette problem fordi kameraet netop har været utrolig “hypet” i astrokredse. Det viser sig imidlertid, at da jeg tager problemet op for en lille måned siden, er der pludselig flere som kender til problemet men tilsyneladende har ingen nævnt noget om det før.

Jeg har så taget kontakt til Canon og har igennem flere dage kommunikeret med dem og så sent som idag! er der kommet svar.

Canon Dk har sågar haft forelagt problematikken hos Canon Japan(via Canon Europe) og de (DK) var selv noget forundret over, at der kom svar retur så hurtigt som det var tilfældet. Det er de faktisk ikke vant til og man mener, at det udelukkende skyldes at Japan har været bekendt med

problemet..og hvad er svaret så….Det er :

Det er et entry level kamera og i denne specielle situation som astrofoto er, kan problemet forkomme med at overbelyste pixels skygger for de underliggende pixels (altså ned mod bunden af billedet)..

Som jeg forstod det ville de ikke garantere, at det ikke også kunne forkomme på andre modeller – måske lige bortset fra EOS 60Da…right..

Det trælse i historien er så, at “vi ikke skal forvente at man gør noget ved det, da det er denne entry level model”..

Jeg er ikke ingeniør men for mig er det trods alt en forklaring som jeg ikke havde forventet at få, og jeg synes! at dette bør tages med i betragtning når snakken går på EOS1100D til astrofoto.

Holm2014-05-14 22:51:02

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
                                • Emnet '1100D eller 600D för modifiering?' er lukket for nye svar.