11 tommer spejl.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER 11 tommer spejl.

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 25 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej. 10 tommer og 12 tommer spejle kan man jo købe i stakkevis. Men hvad hvis man havde et rør med plads til et 11 tommer spejl – er det så noget som findes? Jeg har aldrig hørt om det, men det undrer mig faktisk lidt. Celestron er da med deres SC,er gået lidt i den retning, så hvorfor ikke også med en newton?

Mvh.

xplode
      Deltager
        • Nova

Zambuto har 11″ newtonian speil http://zambutomirrors.com/mirrors.html

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Ellers må du i gang med at slibe selv, Johannes.

Stathis Kafalis har rå-glas i mange forskellige størrelser.
          Du kan også bestille dit eget mål, så 11″ præcist kan også købes af ham.
          Og hans priser er meget rimelige.

http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/materialeng.htm

Anonym
            • Super Nova

Tak for svarene på mit egentligt retoriske spørgsmål!

De Zambuto spejle ser fine ud – men uden for min økonomiske formåen som pensionist.

Lars – nu kan jeg ikke lade være med at drille (nogen) lidt! Rent økonomisk var det da en mulighed, så hvis du kan anbefale nogen herhjemme med en spejlslibemaskine, som rent faktisk har produceret sit første færdige spejl – tjah?

Neej – min hobby er som bekendt astrofoto og slet ikke glassliberi, så det bliver vist ikke til noget!

Men som nævnt var det også kun et retorisk spørgsmål, fordi jeg undrer mig over, at vi kun ser 8-10-12-14-16 og så videre. Jeg har et fremragende 10 tommer spejl i min Boren Simon. Men skulle det engang i fremtiden opgive ånden, var der i min kulfibertubus plads til 11 tommer men ikke 12 tommer!

Mvh.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Hej Johannes

Jo ser du, man bruger gerne “diameter kvotienten for en 0.5 magnitude forskel”. Med linser betyder det som Zeiss har brugt det med deres AS linser: 50-63-80-100-127 osv. og med spejle (næsten) på samme måde: 200-252-317-400. Men der er så lige en afstikker, nemlig 14″ eller 355mm, nok fordi vi er oppe i de halvstore størrelser. Men det følger gerne reglen om en halv magnitude størrelse.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Johannes.

Du kan bare sige til.

At slibe et 11″ spejl, eller i princippet en vilkårlig størrelse mellem 5 og 20″ kan gøres uden problemer på vores spejlslibemaskine.

Lige p.t er vi ved at slibe på et 10″ og et 8″, og jeg er ved at figurere et andet spejl med et spøjst mål. Jeg har fået fat i et paprør med en indre diameter på 180 mm. For stadig at have noget luft ud til væggen, ville et glas på ca 160 mm åbning passe. Og da jeg havde et 165 mm stykke glas liggende, hvilket ville give en fri åbning på omtrent 162 mm, var det bare at gå igang. Brændvidden valgte jeg til 800 mm, og en måling før jeg begyndte at polere, viste at brændvidden ville blive 795 mm. Så også det kan vi styre meget præcist.

Så at lave et 11″ spejl til en kulfibertubus er ikke en teoretisk mulighed, men blot “noget man gør”. Sig til.

mvh
                Jens

Anonym
                  • Super Nova

Hej Jens.

Som nævnt er det med glassliberiet jo ikke lige min hobby. Det er ingen hemmelighed, at jeg i sin tid var modstander af indkøbet af denne maskine, og derfor ville det også være forkert af mig, at gøre brug af den nu. Men hvis der nu var nogen, som havde en maskine, hvor man vitterligt kunne putte stykke glas i om morgenen, og derefter hente det færdige spejl om aftenen – så tror jeg, at selv jeg kunne finde på at bygge en newton. Som det er nu, skulle jeg stadig bruge oceaner af tid på et sådant projekt. Som pensionist burde man vel have masser af tid, men min andel af undervisningen i vores voksende gruppe Asfo-Team, gør at jeg bestemt ikke keder mig. Men ellers tak for tilbuddet!

Mvh.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet '11 tommer spejl.' er lukket for nye svar.