› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › 10 spejlet kommet retur.
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 494 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2015 kl. 13:10 #136751
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvis man polerer for “tørt”, så arbejder cerium-oxiden sig ned i glassets overflade.
Det kan ikke tørres af, det skal poleres væk.
Og det kommer til at se sådan ud på spejlet, som det gør på Johnnys.Men det er Jens selvfølgelig meget opmærksom på, så jeg tror heller ikke på RefOptiks forklaring.
Og alu “klumperne” tyder også på et problem under coatingen.Nej det sprøjtes ikke på, men spejlet sidder med bunden ned i et vacuumkammmer.
I kammeret sidder tråde af REN (!) alu, som med elektricitet opvarmes, så alu’en fordampet.
Dampene sætter sig så på alle overfalder.Klumperne kunne tyde på, at alu’en har “spruttet” pga. urenheder.
Det er også væsentligt, at vaccummet er meget højt.
De dårlige vacuum pumper kan afgive oliedampe, olien fordamper simpelthen under det lave tryk.
Disse dampe kunne være den reelle årsag til de grå skygger i alu-belægningen.Der er masser af eksempler på nettet, hvis man dykker ned i det.
Både med beskrivelser som Johnnys og med forklaringer på processen og hvilke fejl, der kan opstå.Alt i alt tyder det på et dårligt udført arbejde, sjusk eller slidt vacuum pumpe.
Lad Jens kikke på spejlet på lørdag.
10. september 2015 kl. 13:32 #136754
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Lars
Mange tak for den forklaring, hvis Refoptiks grej er slidt og dårligt nytter
det jo ikke noget at sende spejlet retur, så kommer det bare tilbage i
samme stand.Mvh
Johnny10. september 2015 kl. 14:18 #136755
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Der er 2 vacuum-pumper, der sidder i serie.
Den første er relativ alm som man kender fra en kompressor.
Den anden er typisk en olie diffusionspumpe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_pumpFørst bringes trykket langt ned med 1. trin, hvorefter diffusionspumpen skal overtage som 2. trin.
Diffusionspumpen kan kun arbejde, når trykket er under et niveau, som er temmelig lavt.
Det burde være elektronisk styret, men det er også muligt, at der står en operatør og kikker på et manometer. Når udlæsningen er korrekt, så starter kan diffusionspumpen.Denne overgang er kritisk, og gøres den ikke perfekt, så kan oliedampe opstå.
Det er hvad jeg har læst mig til på nettet engang
Så al forbehold, og vi kender jo ikke RefOptiks udstyr.Jeg researchede på et tidspunkt, da jeg tænkte, at det kunne være sjovt at bygge sådan et apparat til at coate spejle (hvad hedder sådan en?)
Det er der nemlig nogle ATM’er, der har gjort i USA…10. september 2015 kl. 22:50 #136796
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Johnny.
Træls med spejlet, med en re-coat er da forsøget værd.
Spejlet er poleret helt ud. Allerede da jeg modtog det, var det poleret ud, men den hårdhændede stripning af den gamle coatning, havde som vist, angrebet galsset og givet det ret store “pits”. Hullerne man ser efter dårlig polering, vil ses som værende “grå”. Dem er der ikke nogen af, med mindre Refoptik selv har lavet dem. Men da spejlet jo var “blank” før repoleringen, og ikke er blevet slebet, kan poleringen jo ikke være dårligere efter end før. Iøvrigt brugte jeg nok ca så lang tid på refigureringen som man typisk bruger på at polere glasset ud, så en dårlig polering, den holder ikke.
Refoptik coater iøvrigt ved “sputtering” så vidt jeg husker. Det er ganske almideligt, og burde være ok. Men det at du har fundet dråber af aluminium på coatningen, tyder på at noget er gået galt under processen. Det burde de have fanget i deres kvalitetskontrol. Det er nok også denne dråbedannelse der har givet de grå områder, kunne man formode..
mvh
Jens12. september 2015 kl. 19:27 #136843
Hejsa
Jens Jacobsen og Frank Larsen har nu set spejlet og mener at fejlene vil have forsvindende
lidt at sige i forhold til performance, så spejlet bliver hjemme og bliver monteret i Tubus.
Tak til jer begge og forsat godt StarpartyMvh
JohnnyJohnny B A 2015-09-12 20:29:17 13. september 2015 kl. 15:37 #136866
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det lyder godt Johnny
Jeg ville godt have været en tur til starparty, men jeg har
desværre været forhindret, da jeg har været på Sjælland
siden fredag.
Jeg håber, at det har været et godt starparty,
Du må lige melde tilbage om spejlets performance.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. september 2015 kl. 17:19 #136872
Hej Torben
Det blev kun til Lørdag eftermiddag da jeg arbejdede sent fredag aften men vi fik
2 spændende foredrag med og en snak om ATM blev det også til. Næste år
bliver det hele weekenden for mit vedkommende så må jeg se om jeg kan få plads
til en masse ATM grej i den lille Peugeout 107’erAlt er klar og spejlet er monteret, jeg melder tilbage når der har været first light.
Mvh
Johnny29. september 2015 kl. 21:57 #137591
Hej folkens
Jeg har nu testet spejlet både visuelt og med mit Mallincam og har intet
at udsætte på performance. kvaliteten ligger helt på linje med de tidligere
coatings spejlet har haft. Måske er jeg bare alt for hys med min optik??
Jeg vil ikke gøre mere ved det, men glemme alt om fejlene i coatingen.
Nu skal der observeresEndnu en gang tak til Jens for poleringen
Mvh
Johnny30. september 2015 kl. 12:53 #137613
Hej Johnny
Det er da en rigtig god nyhed
Har du foranstaltninger som sikrer, at der ikke kommer dug på spejlet?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. september 2015 kl. 14:19 #137617
Hej Torben
Indtil videre tager jeg 10 tommeren ind efter observation men jeg vil
nok lave et varmebånd til spejlet i stedet for.mvh
Johnny30. september 2015 kl. 16:52 #137625
Hej Johnny
Vi har nu et varmekabel rundt om tubus nede vej spejlet. Udenom har vi så viklet et tæppe, så
man kan ikke kalde hele løsningen for højteknologisk – men det holder duggen væk.
Vi må så konstatere, at der går en del tid for instrumentet at opnå en helt homogen temperatur.Derfor skal varmen fjernes i hvert fald en time før der skal obsrveres.
mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-09-30 16:53:07 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet '10 spejlet kommet retur.' er lukket for nye svar.