10 spejlet kommet retur.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER 10 spejlet kommet retur.

• Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 493 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hejsa

Alt imens jeg sidder og fĂžlger DR2 og sammenkoplingen dumper der en pakke ind af dĂžren fra Refoptik
      i Tyskland hvor mit 10″ spejl har vĂŠret til recoat.
      Men begejstringen daler en smule da jeg fÄr Äbnet pakken og skruet lÄget af trÊkassen som spejlet ligger i.
      Spejlet er meget beskidt, der ligger en grÄ masse pÄ den ene halvdel af spejlet. Der er ogsÄ 1/8 fingeraftryk
      pÄ kanten af spejlet som sikkert stammer fra da spejlet blev lagt tilbage i kassen. Jeg vil prÞve at vaske
      spejlet og se om jeg kan fÄ det af.

Mvh
      Johnny

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Ok – det er bare ikke i orden det der – jeg ville klage hvis jeg var dig.

Øv – MĂ„ske skulle du henvende dig til dem fĂžr du gĂžr noget?

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jakob

Jeg har sendt billedet til dem, sÄ ser jeg lige hvad de siger.

Mvh
          Johnny

Johnny B A2015-09-04 12:32:45

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Det er simpelthen ikke acceptabelt! Det skal helt sikkert klages vĂŠk.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Johnny

Det var da en trĂŠls oplevelse

Bortset fra det matte lag og snavset, hvordan vurderer du sÄ coatingen?

EDIT: Overfladen pÄ et nycoated spejl er forholdsvis fÞlsom, sÄ mÄske

er det ikke nogen god ide at vaske det.

Det er nok smartest at tale med leverandĂžren fĂžrst.

mvh

Torben Torben Taustrup2015-09-04 14:09:19

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
              Deltager
                • Super Giant

Hej Torben

Resten af coatingen ser umiddelbart fin ud, men som sagt er der en del

skidt pÄ spejlet sÄ om der gemmer sig yderligere overraskelser ved jeg

ikke. Jeg har med et lille stykke hospitalsvat forsigtigt prĂžvet at tĂžrre

det grÄ stof af helt ude i kanten af spejlet og det kan tilsyneladende

fjernes men det er jo en meget dÄrlig idé at tÞrre pÄ en ny coating sÄ

det var et meget lille areal pĂ„ 2×2 mm.

Jeg afventer stadig svar fra Refoptik men der kommer nok ikke noget fra

dem fĂžr mandag.

Mvh Johnny

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Johnny.

Kan du lyse igennem coatningen?

Det kan vÊre noget snask fra afvaskning, da jeg har svÊrt ved at forestille mig at man kan finde pÄ at sende en beskidt coatning tilbage til kunden! Man man ved jo aldrigAngry

Det kan sikkers duppes vĂŠk med acetone. Det er bedre end vand til helt nye coatninger.

Under alle omstÊndigheder skal varen vÊre i orden nÄr.

At du sÄ nÊppe vil kunne se det pÄ himlen er en anden sag.

Men tjek lige om det er en god, tyk coatning.

mvh
                  Jens

johnny.b.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Jens

Tak for rÄd, jeg er i byen et par timer endnu jeg prÞver at lyse pÄ spejlet

nÄr jeg kommer hjem.

MvhJohnny

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej igen

Jeg har nu haft mulighed for at lyse pÄ spejlet. Jeg lyste fra undersiden for at se om der kom
                      lys igennem coatingen – det gjorde der. Flere steder er der hul i coatingen hvor der kommer
                      en del lys igennem, jeg kan rent faktisk se lommelygten igennem nogle steder og andre steder
                      kan jeg ikke se den hvilket tyder pÄ en meget ujÊvn coating. Jeg tror ikke denne coating holder
                      ret lénge. Ærgerligt.

Mvh
                      Johnny

webweichel
                      Deltager
                        • Nova

Det ligner en klage sag syntes jeg! Jeg vil dog lige sige at det er normalt at man kan se lys igennem alu coatingen. Det kan jeg ogsÄ pÄ mit Orion Optics spejl, men selvfÞlgeligt ikke med stor variation der som du jo nÊvner mÄ vÊre pga. ujÊvn coating tykkelse. Det vil jeg lige checke pÄ mit spejl nÊste gang det skal renses.

ForhÄbentligt er der en eller anden top coating oven pÄ aluminium f.eks. SiO2 eller lign. ??

PrĂžv evt. at se info vedr. re-coat hos OO:

http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/mirrorrecoating.html
                        http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/opticalcoatingsh.html

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Steen

Jeg troede faktisk at der ikke mÄtte komme lys igennem sÄ det er

gode nyheder. Hvis jeg kan fÄ det grÄ stads af gÄr det mÄske an

alligevel. Det er dog meget tydeligt at tykkelsen pÄ aluminiumet

varierer, om det gÞr sÄ meget i praksis er spÞrgsmÄlet.

Om de har kommet en top coating pÄ spejlet skal jeg lige have

undersÞgt nÄr jeg hÞrer tilbage fra dem.

mvh

Johnny

johnny.b.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej folkens

Refoptik har tilbudt at recoate spejlet. Deres forklaring pÄ den grÄ farve pÄ spejlet er dÄrlig
                            polering, selv mig som ingen erfaring har med polering kan se at den forklaring er helt hen i skoven.
                            De undskyldte for fingeraftrykket.
                            Jeg har inspiceret spejlet mere grundigt nu og har fundet 5-6 steder hvor er sidder bitte smÄ
                            klumper aluminium som ser ud til at vÊre sprÞjtet pÄ spejlet efter coating. klumperne sidder fast
                            og kan ikke fjernes.Angry

Her er deres mail:
                            Dear Mr Andersen

Thanks for your mail.

1) the gray areas is the result of a poorly polished places.

2) the fingerprint I’m sorry.

If you want you can the mirror again send to us

Best regards

W.Schneider

Jeg sender spejlet retur og krydser fingre. FortsĂŠttelse fĂžlger.

Mvh
                            Johnny

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Gad vide, om de smÄ stykker aluminium simpelthen er fragmenter der er

frigjort fra mediet i forbindelse med processen. Det lyder mystisk, at

de ligefrem skulle spraye spejlfladen efter at den er belagt.

Jens har vÊret inde pÄ, at spejle som har fÄet fjernet belÊgningen med

syre ikke er sÄ nemme at fÄ pÊn belÊgning pÄ efterfÞlgende.

Dette kan muligvis forklare de lidt mattere omrÄder.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Torben

Det lyder meget sandsynligt at stumperne er frigivet under coating.

Jens har jo poleret spejlet sĂ„ der ligger “jomfruglas” pĂ„ overfladen, det
                                er jo faktisk et helt nyt spejl. Om det stadig kan vĂŠre Ă„rsagen ved jeg ikke.
                                Det vÊrste af det hele er at nu skal spejlet jo syrebehandles for at fÄ en ny coat igen
                                og sÄ er jeg jo lige vidt. LOL

MÄske er det bedre bare at lade vÊre med at fÄ det coatet igen , hvad mener i?

Jeg kommer til kompedal Starparty et par timer LÞrdag eftermiddag sÄ kan jeg tage spejlet med.

Mvh
                                Johnny

Johnny B A2015-09-10 10:44:28

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Johnny

MĂ„ske er det ikke umagen vĂŠrd at returnere det. Det er jo forholdsvis

nemt at teste det. Erfarigen viser, at overfladen skal vĂŠre meget stĂžvet

fĂžr man kan konstatere en biledforringelse.

mvh

Torben

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet '10 spejlet kommet retur.' er lukket for nye svar.