10 mm okular

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 437 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

ninos
      • Asteroid

Hej alle –
      Jeg modtog Skywatcher Capricorn med posten idag fra Lyra ; http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw796&cat=402

Jeg har fået sat det hele op osv. Men men men – Når jeg bruger Wide angle okularet, er alt tydeligt og lyst. Men når jeg bruger ” Super 10 mm” som følger med, uanset hvor meget jeg går amok på fokus dreje tingesten, vil den ikke gå ind i tydelig og klar fokus + at det er helt mørkt. Er der nogle der ved hvad der skal gøres?

Mvh. Ninos

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

uha den 10mm giver 90x som er meget forstørrelse, det gør at fokus punktet er meget meget lille. Der er kun en ting at gøre, og det er at bevæge fokusknappen meget lidt af gangen, også stille fokus på en stjerne.

Grunden til at det er helt mørkt er nok at punktet hvor den viser billedet ligger meget tæt på glaset af den, også sker der nemt det at for man kikket lidt skævt i den så ser du på indersiden af enten tubus eller okularet. Selv kæmper jeg også med sådan noget, da jeg ikke kikker særligt tit.

ninos
          • Asteroid

Hej igen hehe 🙂

Jeg har fundet ud af at jeg ikke kigger skævt, jeg ved hvad du mener. Men hele okularet er generalt udtydeligt :/ Er der ikke en måde jeg kan komme tættere på ” målet ” uden at det forringer kvaliteten? Er der ikke nogle andre okularer der passer til det specifikt teleskop?
          Jeg kan give dig et lille eks. Nu har jeg teleskopet rettet mod en udsigt over Århus midtby ( Lorte skylag) Jeg kan se en mand stå i et køkken med ultra wide okularet. Når jeg sætter 10mm’et ind, kommer den betydeligvis tættere på, men gør det straks langt udtydeligere.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Uden at være ekspert på dette område, mener jeg at jo mindre åbning, jo sværere er det at få lys nok og fokusere med små mm, altså 4-6mm okularer, jeg kan være off her, men syntes i praksis at det er sådan.

henrik
            Deltager
              • Nova

Som Tommy og Michael skriver er det svlrere at stille i fokus, og at kigge i pga. den lille frontlinse/eyerelief. Det er også en meget stor forstørrelse til at bruge som udsigtskikkert.

For når du kigger vandret, kigger du lige hen over alle hustagene og den varmedis de giver.

Du vil sikkert opleve det betydeligt bedre på Månen og planeterne.

Lysmæssigt svarer de 90×70 til 700x med en 200mm (200/70^2 x 90x), så det ER en meget stor forstørrelse

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Nu er jeg som Tommy heller ikke expert på dette område, men jeg må give Tommy ret. Så små okulare viser dig jo kun en del af det samlet lys, så derfor vil det i sagens natur blive meget mørkere. Men tilgengæld findes der også okularer i de små størrelser (10mm og under) som samler mere lys… Mange af TeleVues okularer har netop større linse ind mod teleskopet for at samle mere af lyskeglen, og derved give et mere lysstærkt billede. Men de koster jo mere end hele din opsætning 🙂

Nu er fokus punktet og meget lille – sådan et ligger gerne indefor et par mµ, og det gør det svært at ramme. Ved lave forstørrelser ser vi ikke så nemt at vi ikke har ramt perfekt, men ved store forstørrelser ses det rigtigt meget nemmere.

Tag din mand i køkken, lad så sige at han er 2000meter væk.

Kikker du på ham med den “lille” forstørrelse og derved med et stort okular. Ser han ud som han stod 2000/forstørrelsen væk, altså ca 56meter væk.

Med dit 10mm ouklar, ser han ud som om han står 22meter væk.

Men hvis nu fokus punktet er 453mµ, eller lidt under ½mm. Så ses det om du er i midten af fokus eller tættere på ydrekanten. Dertil skal lægges at man siger, at du ikke kan forstørre mere end optil et eller andet gange åbningen i tommer. Din åbning er ca 2,7″, og skulle du så kunne hente 10xåbning så er maks brugelige forstørrelse 27x. Her kan jeg godt tage fejl og at det regnes på anden måde… vi må lige have en visual på banen.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Oki har lige fundet noget om det:

Din maks brugbare forstørrelse er i teorien 172x, men erfaring viser at man skal bruge kanon seeing for at kunne opnå maks forstørrelse. Så derfor er de 90x nok hvad man skal forvente at kunne bruge som maks de fleste aftener i DK, men som Henrik siger du kikker jo ikke opad… Og derved igemmen meget luft og især luft der er påvirket. Så er 40x måske endda for meget.

Men du har jo også en barlow, så prøv den i også dit 25mm okular. Det skulle gerne give 72x forstørrelse med måske med et mere lysklart billede.

Og husk så at det ikke er forstørrelsen der bestemmer hvor meget du ser, astronomisk altså.

stubbe
                  Deltager
                    • Main Sequence

Henrik wrote:
                    Lysmæssigt svarer de 90×70 til 700x med en 200mm (200/70^2 x 90x), så det ER en meget stor forstørrelse

Hej Henrik,

Du glemmer at lysintensiteten falder med kvadratet på forstørrelsen, dvs. går man fra 50× til 100× falder intensiteten med en faktor fire (100/50)^2. Den rigtige formel bliver således ((200/70)^2)^.5×90 = 200/70*90 = 257, hvilket svarer til at lysintensiteten er den samme for forskellige teleskoper, hvis udgangspupillen er den samme (70/90=200/257).

/stubbe

stubbe
                    Deltager
                      • Main Sequence

MStauning wrote: Oki har lige fundet noget om det:

Din maks brugbare forstørrelse er i teorien 172x, men erfaring viser at man skal bruge kanon seeing for at kunne opnå maks forstørrelse. Så derfor er de 90x nok hvad man skal forvente at kunne bruge som maks de fleste aftener i DK, men som Henrik siger du kikker jo ikke opad… Og derved igemmen meget luft og især luft der er påvirket. Så er 40x måske endda for meget.

Men du har jo også en barlow, så prøv den i også dit 25mm okular. Det skulle gerne give 72x forstørrelse med måske med et mere lysklart billede.

Og husk så at det ikke er forstørrelsen der bestemmer hvor meget du ser, astronomisk altså.

Hej,
                      En gammel tommelfingerregel siger, at den maksimale forstørrelse for et givet teleskop er lig to gange objektivåbningen målt i millimeter (eller 50 gange åbningen målt i tommer). Det svarer til 140× for et 70mm teleskop. Små teleskoper er ikke påvirket af seeingen i nær så høj grad som større teleskoper. Langt de fleste nætter vil man således uden problemer kunne benytte 140 gange forstørrelse. Min erfaring er, at seeingen, de fleste nætter, først begrænser den brugbare forstørrelse, når denne når over 150-300×.

/stubbe

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Der kan man bare se, der skal bare komme en visual ind og fortælle noget holdbart. Jeg har jo kun matematiken at holde mig til, og den har jeg fundet i et regneark engang 🙂

henrik
                        Deltager
                          • Nova

Hej Stubbe

Du har ret: Jeg syntes også at resultatet var lidt meget – takker :O)

Ninos: Don’t worry; Når du kigger opad ser det helt anderledes ud.

Michael har ret i at 25mm okularet + barlow = 72x måske vil være bedre.

jeg ved ikke om 72x er SÅ meget bedre end 90x, men du vil i alt fald have et okular med en større eyerelief at kigge i.

Som Michael også skriver

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet '10 mm okular' er lukket for nye svar.